כאשר תובעים את המוסד לביטוח לאומי בגין פגיעה בעבודה, אין חשיבות לעובדה אם התאונה נגרמה בשל רשלנות כלשהי, של העובד או המעביד, לבין תאונה שנגרמה מבלי שהייתה רשלנות כלל או עוולה אחרת. מספיק שהתאונה נכנסת תחת ההגדרה של "תאונת עבודה" כפי שמופיע בחוק כדי שהתאונה תוכר במוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה.


מהי תאונת עבודה לצורך קבלת תגמולים מהביטוח הלאומי?


א. אירוע חד פעמי שבמסגרתו נפגע העובד תוך כדי ועקב עבודתו. תאונת עבודה יכולה להיות גם תאונת דרכים בדרך מהעבודה או לעבודה.
במקרים מסוימים תוכר גם פעילות כגון השתלמות, פעילות נופש וכן פעילות ספורט במסגרת העבודה כ"עבודה", וכל פגיעה שנגרמה במסגרת אחד מאלה יכולה להיחשב גם ל"תאונת עבודה".


ב. מחלת מקצוע: ישנה רשימה של מחלות מקצוע המוכרות בביטוח הלאומי, כגון ירידה בשמיעה. המשותף לכל אותן מחלות מקצוע המוכרות בביטוח הלאומי הוא העובדה כי המחלות נגרמו כתוצאה מעבודה מתמשכת באותם התנאים ולא מדובר באירוע חד פעמי.


ג. פגיעת מיקרוטראומה: ישנם מצבים שבהם הפגיעה לא מקימה זכות לפי הגדרת תאונת עובדה או מחלת מקצוע בחוק. לכן, יצרה הפסיקה פגיעות מסוג מיקרוטראומה, זהו נזק שנגרם עקב פגיעה מצטברת של תאונות זעירות חוזרות ונשנות, לדוגמה רצף שעם חלוף הזמן ועקב עבודתו ברכיו נפגעות.


מהן הזכויות העיקריות לנפגעי עבודה הפונים לביטוח הלאומי למיצוי זכויותיהם?


1. תשלום דמי פגיעה: העובד שנפגע צריך להגיש תביעה לדמי פגיעה. את התביעה בוחן פקיד התביעות, אשר יקבע אם יש להכיר באותה הפגיעה כתאונת עבודה אם לאו. ישנן פעמים שבהן מתייעץ פקיד התביעות עם רופא המוסד.


אם התביעה תוכר בביטוח הלאומי כפגיעה בעבודה, אז יהיה הנפגע זכאי לקבלת דמי פגיעה עבור התקופה שבה לא יכול היה לעבוד.

מקסימום תשלום בגין דמי פגיעה הוא למשך 13 שבועות, כלומר 91 ימים.


יש לציין כי התשלום הוא לא 100%, כלומר לא תמשיכו לקבל את מלוא המשכורת שאותה הייתם מקבלים בעבודה. התשלום הוא בשיעור של 75% מהשכר הרבע שנתי של העובד.


שימו לב! הנפגע צריך להגיש את התביעה תוך 12 חודשים מיום פגיעתו, שאם לא כן הוא עלול להפסיד זכויות.


חשוב! גם אם הפגיעה שלכם היא פגיעה שאינה מקנה נכות או שהיא מקנה נכות מאוד נמוכה, אל תוותרו על ההכרה, שכן אם חלילה בעוד מספר שנים תחול החמרה במצבכם, תוכלו להגיש תביעה להחמרת מצב ואז להיכנס "בשערי" אחוזי הנכות המזכים במענק או גמלה.


2. תביעה לקביעת דרגת נכות: אם הפגיעה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כפגיעה בעבודה, רשאי הנפגע להגיש תביעה לקבלת גמלת נכות מעבודה.


הנפגע יוזמן לוועדה רפואית, שם ייבדק על ידי רופאים בהתאם לתחום פגיעתו. לאחר הבדיקה הוועדה קובעת את דרגת הנכות שלוו בהתאם לתקנות. נכות בשיעור שבין 19%-10% מזכה במענק חד פעמי. נכות בשיעור של 20% ויותר מזכה בגמלה חודשית.


תקנה 15


ככל שלנפגע נקבעו אחוזי נכות לצמיתות והוא יכול להוכיח כי עקב פגיעתו ונכותו חלה לו ירידה בהכנסותיו של 25% לפחות, ועדת הרשות של הביטוח לאומי יכולה להמליץ לוועדה הרפואית להגדיל את נכותו עד מחצית הנכות שנקבעה לו.


לדוגמה, אדם שנקבעו לו 20% נכות צמיתה, ועדת הרשות יכולה להמליץ להפעיל את התקנה ברבע ל-25%, בשליש ל-27% או בחצי (שהיא הפעלה מלאה) 30%.


תקנה 18


נפגע שהוכר כנפגע בעבודה ונקבעו לו אחוזי נכות זמנית ובתקופת הזמניות אין לו סיכוי סביר לעבודה עקב הפגיעה ואין לו מקורות הכנסה נוספים, רשאי הוא להגיש תביעה להכרה כ"נכה נזקק". אם תוכר תביעתו לנכה נזקק יוכל ליהנות מהגדלת נכותו הזמנית כך שיזכה לקצבה חודשית גבוהה יותר מזו שנפסקה לו.


ייתכן שלנפגע יש עילה לתבוע גם גורמים אחרים: מלבד הפיצוי שיקבל מהמוסד לביטוח לאומי, במקרים מסוימים ניתן להגיש תביעה נזיקית גם נגד המעסיק, צד ג' או חברות הביטוח.


טיפים לנפגעי עבודה


תיעוד, תיעוד ותיעוד. גם אם נדמה לכם שהפגיעה היא קלה, מומלץ לפנות לטיפול רפואי שכן ישנן פגיעות שמחמירות עם הזמן, ואחר כך קשה יהיה להוכיח שהכאבים או המגבלות שמהם אתם סובלים קשורים לעבודה.


ככל שיש עדים, לא להתבייש לבקש את הפרטים שלהם ולדווח למעסיק בהקדם על הפגיעה. ככל שמדובר בתאונת דרכים, עליכם להוציא אישור משטרה ולציין במפורש כי מדובר בתאונה בדרך מהעבודה או לעבודה. בעת הגשת התביעה יש להקפיד על מילוי הטפסים כראוי. כל פרט וכל מילה הם בעלי חשיבות.


המלצה שלי, יש לפנות לעו"ד המתמחה בתחום כדי שיבחן תחילה את דרך הפעולה הראויה והנכונה בעניינכם.