הליך פשיטת רגל הנו הליך משפטי המתנהל בבית המשפט המחוזי ובמסגרתו מסדיר בית המשפט חובותיהם של חייבים באופן מסודר תוך התייחסות למצבם הכלכלי של החייבים והיקף חובותיהם הכולל. במסגרת הליך פשיטת רגל טיפוסי מספר שלבים כשלכל שלב משמעות משפטית שונה.


יתרונות הליך פשיטת הרגל

 

שלא כמו הליך של איחוד תיקים להליך פשיטת רגל יתרונות שונים , הן מנקודת המבט של החייב והן מנקודת המבט של הנושה. כך, למשל, במסגרת הליך פשיטת רגל יכול החייב לקבל הפטר מחובותיו , מה שמאפשר לו להיפטר מחובותיו מבלי לפרוע אותם במלואם ולהתחיל דף חדש ללא חובות וללא נושים הרודפים אותו. עוד במסגרת הליך פשיטת הרגל יכול החייב להביא לביטול הליכים שננקטו נגדו על ידי נושיו הפרטניים, ביתר קלות , וזאת באמצעות הגשת בקשות מתאימות לביטול הליכים לבית המשפט הדן בהליך פשיטת הרגל.


הליך פשיטת רגל מתחיל בהגשת בקשה למתן צו פשיטת רגל אשר מוגשת על ידי החייב ואשר טעונה בדיקה של הכונס הרשמי.


הכרזת החייב כפושט רגל


ככל שמתקיימים התנאים להכרזת החייב כפושט רגל נותן בית המשפט צו פשיטת הרגל המופנה כלפי החייב. דבר קיומו של צו פשיטת רגל במסגרת הליך פשיטת הרגל מתפרסם ברשומות והחל ממועד הכרזתו של החייב כפושט רגל מוגדר באופן פורמלי כפושט רגל.


לסיכום , ניתן לחלק את הליך פשיטת הרגל ל- 4 שלבים עיקריים , שלב הגשת הבקשה למתן צו פשיטת רגל, השלב שמתחיל במועד מתן צו הכינוס ועד למועד הדיון בבקשת החייב להכרזתו כפושט רגל , השלב שמתחיל בהכרזת החייב כפושט רגל ואילך אשר יכול להסתיים בשלב ההפטר שבמסגרתו מופטר החייב מחובותיו. עוד יצוין בהקשר זה כי בית המשפט רשאי בכל עת, הן לבקשת נושה , הן לבקשת חייב והן מיוזמתו או לבקשת כונס הנכסים הרשמי או המנהל המיוחד לבטל את הליך פשיטת הרגל ככל שביטול ההליך הנו מהלך מוצדק. 

 


עודכן ב: 01/02/2016