להלן החלטה שניתנה בבית הדין הרבני הגדול בתיק 1077778/1 ע"י כב' הדיין הגאון הרב אליהו היישריק ביום 01/06/16. החלטה זו באה לאחר שהוגש ערעור על החלטתו של בית הדין האזורי שאין בסמכותו לדון בתביעות הרכוש והמזונות, המבקש הגיש ערעור על החלטה זו, הערעור נסוב על הבסיס החוקי הרחב לסמכותו של בית הדין האזורי לדון בתביעות הכרוכות הנ"ל.

כיוון שכרגע בית הדין משולל סמכות לדון בתביעות הרכוש והמזונות, מקדם הצד שכנגד את ההליכים בבית המשפט לעינייני משפחחה, הממבקש שכאמור טוען כי הסמכות היא בבית הדין ולא בבית המשפט ביקש לעכב את ביצוע פסק הדין. בית הדין הגדול דחה את הבקשה מנימוק משפטי מעניין

החלטה

 

בפני בקשה שהגיש המערער לעיכוב ביצוע של החלטת ביה"ד הרבני האזורי שנחתמה ושוחררה ביום 21/04/16. הבקשה היא לעיכוב ביצוע סעיף א' בהחלטה הנ"ל הקובע:

 

תביעת הרכוש ומזונות הקטינים אינה בסמכות ביה"ד.

 

לאחר שעיינתי בבקשה לא מצאתי מקום לקבלה ודינה של בקשת העיכוב ביצוע להידחות.

 

הדיון בביה"ד האזורי נסוב על שאלת הסמכות או אי הסמכות של ביה"ד הרבני לדון באותן תביעות שנכרכו לתביעת הגירושין. ביה"ד האזורי, בהחלטה ארוכה ומנומקת, החליט כאמור כי אין בידיו הסמכות לדון בתביעות שלו.

 

דיון והכרעה

 

המדובר הוא בהחלטה שבה ההכרעה בשאלה משפטית אך זוהי החלטה שבשלילה. כלומר, אין בה כל צעד אופרטיבי עליו מורה ביה"ד למי מהצדדים. ההחלטה היא קביעה כי אין בידי ביה"ד סמכות ולפיכך לא ידון בעניינים אלו. במצב זה אין את מה לעכב. והרי ביה"ד לא הורה על כל דבר שניתן לבצעו כדי שיוכל להיות צעד נגדי של "עיכוב ביצוע". עיכוב ביצוע כשמו כן הוא, קיימת החלטה של בי"ד המורה על צעדים שיש בהם פעולות אופרטיביות, אנו אומרים אף שבגוף ההחלטה של ביה"ד קמא אין אנו נוגעים, אפשר ושייך במקרים מסוימים להחליט על עיכוב "ביצוע" דהיינו שבפועל לא יהא אותו צד שחויב בהחלטה לבצעה בפועל. אך משניתנה החלטה שאין בה כלל הוראת ביצוע אין כל מקום לעכב.

 

מהכלל אל הפרט

 

במקרה שבפנינו ההחלטה הייתה על כך שביה"ד משולל סמכות ולא ידון בתביעות אלו. וכי מה נאמר מנגד לביה"ד האזורי שלמרות החלטתו כן ידון בתביעות אלו או נאמר לו שישנה את החלטתו המלומדת המשפטית שאין סמכות לביה"ד ויקבע בהחלטה שהסמכות כן בידי ביה"ד, והרי בגוף הקביעה ביה"ד קמא אינם סבורים כן, ושינוי ההחלטה עומד בהליך הערעור, ובגוף ההחלטה כל עוד לא בוטלה אין אנו נוגעים והיא בתוקף.

 

האפשרות העומדת בפני המבקש במקרה כזה היא לפנות לערכאה המקבילה (ביהמ"ש) שבה הוגשו תביעות מקבילות, להציג בפניו את העובדה כי הוגש ערעור לביה"ד הגדול ולבקש כי לא ידון בינתיים בתביעות אלו כל עוד לא הסתיים הליך הערעור. אך הכתובת לכך היא בביהמ"ש ולא בביה"ד הגדול. אין אנו ערכאה שבידה סמכות כל שהיא להורות לביהמ"ש כיצד יפעל ומה יעשה, זוהי החלטתו הוא.

 

כאמור, בקשת העיכוב ביצוע, נדחית.

 

הכותב מייצג בתיק.