רבים אינם יודעים שחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה- 1975 ("חוק הפלת"ד") קובע כי נפגע תאונת דרכים כמשמעותה בחוק, זכאי באופן אוטומטי לקבלת פיצוי ללא צורך בהוכחת אשמה עבור נזקי הגוף והנפש. הזכאים לפיצוי מטעם חוק זה הינם נוסעי הרכב והולכי הרגל המעורבים בתאונה ובמקרים בהם גרמה התאונה למות הנפגע יהיו זכאים לפיצוי גם התלויים כדוגמת אישתו, ילדיו, ידועתו בציבור וכן "נפגעי משנה" כדוגמת המקרה שנדון ב"הלכת אלסוחה" לפיו אב שביתו התינוקת נפגעה בתאונת דרכים קיבל פיצוי בגין נזק נפשי וכלכלי.

כלי הרכב המוגדרים בחוק אשר פגיעתם מזכה בפיצוי הינם כלי רכב מנועיים לרבות רכבים פרטיים ומסחריים, אופנועים, קטנועים אוטובוסים, מוניות, משאיות, רכבות, טרקטורים ומכונות ניידות אשר להן אישור לנסיעה בכביש.


על פי החוק יראו כתאונת דרכים גם מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה כדוגמת התפוצצות או התלקחות של רכב שנגרמו בשל רכיב של הרכב או בשל חומר אחר החיוני לכושר נסיעתו וכן מאורע שנגרם עקב ניצול הכוח המכני של הרכב אף אם אירע על-ידי גורם שמחוץ לרכב או מאורע שנגרם עקב פגיעה ברכב שחנה במקום שאסור לחנות בו או ובלבד שבעת השימוש כאמור בדוגמאות אלו לא שינה הרכב את ייעודו המקורי וכל עוד לא מדובר בנזק שנעשה במתכוון כדי לגרום לנזק לגופו או לרכושו של האדם.
שימוש ברכב מנועי בחוק זה הינו נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו, גרירתו, טיפול דרך או תיקון הרכב שנעשה על ידי המשתמש או על ידי אחר שלא במסגרת עבודתו, התהפכות של רכב, התדרדרותו, התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו בעת נסיעה או כאשר הרכב חונה ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו בזמן שהרכב עומד.

 

אילו פעולות צריך לבצע אם נפגעתם בתאונת דרכים?

במידה ואדם נפגע בתאונת דרכים עליו לבצע את הפעולות הבאות:

ראשית, מיד לאחר התאונה יש לרשום את כל המידע אודות הרכבים והנהגים המעורבים לרבות פרטי הנהגים כולל שם, מספר תעודת זהות, כתובת, פרטי הרכבים המעורבים לרבות מספר רישוי רכב ופרטי פוליסת הביטוח. במידת האפשר וככל שהדבר אפשרי מבחינה פיזית יש לצלם את כל הרכבים המעורבים ולשמור פרטי עדים לתאונה לצורך ייעול המו"מ מול חברת הביטוח בתביעה עתידית כאשר אלו יהוו הוכחה להתרחשות התאונה.

שנית, יש להגיע לתחנת המשטרה הקרובה על מנת לדווח על התאונה שכן אישור משטרה לתאונה מהווה תנאי להגשת תביעה בעתיד.

לאחר מכן יש לפנות במיידית לקבלת טיפול רפואי בביה"ח או בקופ"ח אף אם מדובר בפגיעות הקלות ביותר ולפרט בפני הרופא המטפל את כל הפגיעות תוך הדגשה ממה בדיוק סובל הנפגע כאשר מומלץ לבדוק שהפרטים שמסר אכן נכללים בטופס הרפואי ושהעתק ממנו נמסר לנפגע. במקרים רבים בהם טיפלנו נפגעים לא התייחסו ברצינות לפגיעותיהם ולאחר התעקשות מצידנו, נשלחו לבדיקות ובעקבותיהן אובחנו ממצאים משמעותיים אשר הגדילו רבות את סכום הפיצויים להם היו ראויים. על הנפגע לאסוף מרגע זה את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים כולל כל הקבלות על קבלת טיפולים רפואיים ולתעד את ההוצאות הרפואיות כגון: הוצאות על טיפולים, תרופות ועזרים רפואיים, אישור על נסיעות, בדיקות של רופאים מומחים, הפסדי ימי עבודה, עזרת צד ג' בביצוע עבודות משק בית וסיעוד, הפסדי שכר בשל היעדרות מהעבודה וכו'.

יש להדגיש כי התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח של הרכב בו נסע/ הוסע הנפגע ובמקרה ומדובר בהולך רגל, כנגד הרכב ממנו נפגע. בשל המקרים בהם הנהג האחראי אינו ידוע, אין לנהג ביטוח לפי פקודת הביטוח או שהביטוח שיש לו אינו מכסה את החבות הנדונה, הוקמה קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים אשר תפקידה של הקרן היא לפצות נפגע הזכאי לפיצויים לפי החוק.

כל אשר נותר לנפגע הוא לפנות לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין בהגשת תביעה כנגד חברת הביטוח.

הכותבת הינה עורכת דין המתמחה בתביעות נזקי גוף וביטוח; האמור לעיל הינו מידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי. האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.