קנאביס רפואי הוא תפרחת צמח הקנאביס המכיל חומרים פעילים של הצמח באחוז ידוע ומוגדר מראש. פרחי הקנאביס הידועים בשמות העממיים גראס או מריחואנה מגיעים בדרך כלל ממגדל מסחרי המאושר על ידי משרד הבריאות. צריכה מבוקרת ומסוימת בצמח בעל הסגולות הרפואיות נחשבת ליעילה ואפקטיבית לטיפול רפואי במחלות, בכאבים, בהתקפים ועוד. הצמח נמצא כמרגיע, מנטרל תופעות שונות כגון בחילה, משפר את ההרגשה הכללית, מגביר ערנות ומשכך כאבים.


לפני כשנה פנתה הלקוחה לעו"ד כנפו-מועלם והציגה עצמה כנפגעת תאונת דרכים שגרמה לכאבים כרוניים בגב העליון שלא הגיבו לכל טיפול קונבנציונלי אחר. מאז התאונה, כך סיפרה, חייה השתנו. היא העידה כי במשך כחצי שנה סבלה מכאבים שורפים ודוקרים בגבה באופן קבוע המקרינים לרגלה שיצרו נימול בחלק מהרגל, חולשה בשריר וחוסר תחושה המלווה בצליעה.


המטרה: לחזור לשגרה ולתפקד לאחר הפציעה בתאונת הדרכים


בעקבות כאבים אלו, האישה, אם לשלושה ילדים, טופלה על ידי תרופות במינון גבוה מאוד אשר גרמו לתופעות לוואי חמורות ואף להפסקת עבודתה. היא חדלה משגרתה היומיומית ובמשך ימים רבים לא יצאה כלל מביתה, וכמו כן הכאבים הנוראיים גרמו לה להיות עצבנית, כעוסה, עצובה, לאבד את התיאבון וכן לחדול מכל מה שהסב לה הנאה בעבר.


כאשר פנתה אל עורכת הדין, ביקשה לטפל בתיק תאונת הדרכים שלה ושאלה מה ניתן לעשות בנוסף. לאחר בדיקות מעמיקות נמצא כי יש מקום לפנות לחברת הביטוח אשר ביטחה את רכבה במועד התאונה לקבלת פיצויים, וכן לביטוח לאומי לשם תביעה לקצבת נכות כללית.


בפועל, היא קיבלה פיצוי הולם מחברת הביטוח ואף נקבעה לה נכות של 100% המזכה אותה בקצבה חודשית גבוהה, אך הכאבים לא תמו ואף החריפו עם הזמן. בבחינת הלך הדברים עורכת הדין החליטה שכאן לא הסתיים תפקידה, ושעליה לעשות ככל שביכולתה כדי לתרום לחזרתה של האישה לשגרה ולתפקידה כאם, מה שלא הצליחה לעשות מזה כשנה.


עורכת הדין זימנה את לקוחתה למשרדה, שם הוצע לה לפנות לקבלת אישור לקנאביס רפואי. באותו היום עם הסכמתה של הלקוחה, הודרכה בתהליך אשר עליה לעבור, הוכן לה תיק מסמכים מסודר ובקשה מפורטת בצירוף טופס חתום על ידה שהועבר בהמשך למשרד הבריאות.


הקנאביס הרפואי הצליח במקום שהתרופות הקונבנציונליות לא עזרו


לאחר כמה חודשי טיפול על ידי הקנאביס הרפואי האישה העידה כי "תרופת הפלא", כך קראה לזה, החזירה את חייה למסלולם. מסת הכאבים ירדה בצורה משמעותית וישנה הקלה משמעותית בעוצמתם, היא מסוגלת לדרוך על רגלה ואף חזרה לעבודתה באותה מתכונת שעבדה טרם התאונה והיא מרגישה שהפכה לאם מחדש.


הקנאביס הרפואי מיועד לטיפול במספר מקרים מצומצם אשר מנויים בנוהל 106 של משרד הבריאות, כאשר מדברים על תיקון ושינוי נוהל זה בעתיד.


הזכאים לקבלת אישור לקנאביס רפואי הם בין היתר הסובלים מכאב כרוני ממקור אורגני ברור, המטופלים בכימותרפיה ועד לחצי שנה לאחר סיום הטיפול וכן בכאבים הנגרמים ממחלת הסרטן, הסובלים ממחלת קרוהן וממחלת קוליטיס (דלקת כיבית של המעי), הסובלים ממחלות זיהומיות, חולי טרשת נפוצה ופרקינסון, חולים בתחום הפסיכיאטריה ועוד.


עורכת הדין מועלם-כנפו מבהירה כי כיום ניתן לקבל אישור לקבלת קנאביס רפואי בעקבות כאבים כרוניים שנגרמו גם כתוצאה מתאונה, טראומה של הגוף המפתחת מחלות כגון פיברומיאלגיה או נזק עצבי, אך לא רק, וזאת אף טרם הגשת תביעה לחברת הביטוח או לביטוח הלאומי וכן שישנו משקל רב לאישור משרד הבריאות לצריכת הקנאביס מבחינת הפיצוי וגובהו שכן קבלת האישור מעידה על כאב וסבל קיצוני.


נוסף על כך השימוש בקנאביס רפואי ככלל בישראל הוא באישור משרד הבריאות בלבד, והרישיונות יינתנו בתנאי מעקב על ידי רופא אחת לשלושה חודשים לפחות, וזאת רק לאחר מיצוי הטיפולים המקובלים.


הכותבת: טל-אור מועלם כנפו, עורכת דין המתמחה בתביעות נזקי גוף וביטוח


האמור לעיל הוא מידע כללי וראשוני בלבד ואינו נועד לשמש כייעוץ משפטי או כתחליף לייעוץ משפטי. האמור נכון למועד כתיבתו בלבד, ואין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה.