קיימים מספר עקרונות אשר עובדים בכל חקירה, לא משנה באיזו עבירה אתם חשודים. באם תיצמדו לעקרונות הללו אתם צפויים לצלוח את החקירה תוך שמירה מלאה על זכויותיכם.

אז מהם הכללים?

1. זכרו כי החקירה איננה מוגבלת לחדר החקירות. פעמים רבות, עושים החוקרים שימוש במה שנקרא "תרגילי חקירה". כחלק מאותם התרגילים, עשוי החוקר לומר לכם כי השיחה ביניכם כרגע לא מתועדת וכי אתם יכולים להרגיש חופשי לשוחח עמו. עוד תרגיל ותיק וידוע הוא שימוש במדובבים אשר ינסו לחלץ מכם מידע מפליל מחוץ לחדר החקירות. זכרו! כל מה שתאמרו לחוקר עשוי להירשם ולשמש כראיה, גם אם מדובר בסתם שיחה "תמימה" לחלוטין.

2. אל תשכחו את זכותכם להימנע מהפללה עצמית. מדובר בזכות אשר מוענקת לכל אדם ומשמעותה שאינכם חייבים להשיב על שאלות שהתשובה עליהם מפלילה אתכם בביצוע עבירה. בנוסף, זכרו כי לכל חשוד אשר נחקר תחת אזהרה קיימת זכות שתיקה מוחלטת ומשמעותה היא שהחשוד יכול להימנע מלהשיב לכל שאלה. עם זאת, לשתיקה יש השלכות ומומלץ שלא לעשות שימוש בזכות זו בטרם תיוועצו עם עורך דין.

3. היוועצו בעורך דין פלילי. זוהי אולי הזכות החשובה ביותר שמוענקת לחשודים. בטרם תשיבו על שאלות החוקר, מומלץ מאוד להיוועץ עם עורך דין פלילי. אתם אולי כרגע מסוגלים לזכור את כל הכללים אך בזמן חקירה, קל מאוד להילחץ ולשכוח את כל זכויותיכם. היוועצות עם עורך דין תסייע לכם להימנע מהפללה עצמית וכן לשקול את האפשרות לשמור על זכות השתיקה. אל תאמרו מילה בחקירתכם מבלי שתיוועצו עם עורך דין פלילי.

4. זכרו את רק הזמן המקוצב למשטרה לפי החוק. מעצר ועיכוב חשוד אינם יכולים להימשך לנצח, זכרו כי באם עוכבתם לחקירה משך העיכוב מוגבל ל-3 שעות אשר בסיומים באם לא נעצרתם - על המשטרה לשחרר אתכם. באם הודיעו לכם שהנכם עצורים, פרק הזמן הראשוני למעצר מוגבל ל-24 שעות אשר בסיומם יש להביא את החשוד בפני שופט או לשחררו.

5. זכותכם לדעת במה אתם חשודים. לא יעלה על הדעת מצב בו חשוד נחקר ואיננו יודע פרטים מדויקים אודות העבירה המיוחסת לו. זכרו כי על מנת להתגונן אתם זקוקים לפרטים שיסייעו לכם, על כן בקשו מהחוקר לדעת מהי העבירה המיוחסת לכם, מתי בוצעה והיכן, וכן כל פרטי אודות העבירה שיסייע לכם להתגונן מני החשדות. עם זאת, זכרו שישנם פרטים שהחוקר לא יוכל למסור לכם על מנת שלא לשבש את החקירה.

6. חתמו על מסמך החקירה רק באם הוא משקף נכונה את הנאמר. בטרם תחתמו על מסמך החקירה, קראו אותו היטב ושימו לב שלא נרשמו דברים שגויים או דברים שהוצאו מהקשרם. זכרו כי את המסמך ניתן להגיש כראיה בבית המשפט וכל מה שנכתב בו עשוי לשמש כראייה נגדכם.

לסיום, חשוב מאוד לשמור על קור רוח ולזכור את העקרונות החשובים הללו שיסייעו לכם לצלוח את החקירה. מרבית הראיות שמשיגה המשטרה מגיעות מחשודים אשר בטעות מפלילים את עצמם וזאת כיוון שאינם מכירים את החוק. זכרו כי כל מה שתאמרו או לא תאמרו עשוי לשמש כנגדכם!