רכישת דירה היא כנראה העסקה היקרה ביותר שתעשה בחייך. אז קודם נקדים ונאמר מזל טוב על ההחלטה לרכוש דירה, אבל לרכישה כה חשובה יש השלכות והיבטים.


להלן מספר טיפים לרוכשים


1. האם ישנו היתר בניה לבניין? ללא היתר בניה רכישת דירה מסכנת אותך, אינך יודע מהו השלב בוא נמצא הבניין, איך תראה הדירה במדוייק ובעצם הרכישה היא חתול בשק. אומנם המחיר מאוד אטרקטיבי, אבל האם הוא שווה את הסיכון?. דוגמאות לרכישת דירה טרם ההיתר יכולות להיות: עיקוב של שנים עד לאישור המיוחל ואין הדבר בטוח שיהיה כלל אישור. בנוסף הועדה הבוחנת יכולה לבצע שינויים בתוכנית שהוצגה לרוכש.


2. ישנו היתר, מצוין. מיהו היזם\הקבלן הרשום בחברה שנפתחה לביצוע הפרויקט? ישנם מאכרים רבים בשוק הבניה, יש לבחון ביתר קפדנות מול מי חותמים על ההסכם. ומי הנפשות הפועלות מאחורי הקלעים לקידום הבניה. לפעמים הקבלן הרשום אינו באמת האיש שנמצא בשטח.


3. כעת עלינו לבחון מיהו הקבלן הרשום או היזם ומי מבצע את העבודה בפועל. רבים חושבים שאם בעסקה שנחתמה רשום קבלן א' אז הוא שיבנה. אך לרוב ישנה חברה מבצעת דהיינו קבלן ביצוע או קבלן משנה. יש לבחון את איכות הבניה, רצוי לבדוק פרויקטים קודמים. לא להתעצל לנסוע ולבדוק מספר בניינים של אותו צד שבאמת מבצע.


4. פירוט התשלום: לא לחפש לחסוך פה ולשלם הכל מראש כדי שיהיה יותר זול. יש לשלם לפי קצב התקדמות הבניה. עליה על הקרקע שלב א'. בניית שלד הבניין שלב ב'. הגענו לשלב בניית הדירות החדשות וכן הלאה. צו התשלומים הינו מחייב ורצוי להיות מודעים לתקופות הזמנים בין כל תשלום ותשלום על מנת שנוכל לשלם בזמן.


5. מה פתרון החברה או הקבלן ללקיחת משכנתא מהבנק? האם הוא נותן לנו בטחונות? ערבויות? הערת אזהרה על הקרקע? האם ישנו בנק מלווה? לפעמים הבנק אינו מרוצה ואף ספקן לגבי קבלני התמ"א. לא בכל תמ"א ניתן לקבל משכנתא, או את המקסימום משכנתא שציפינו, יש לקחת מרווח ביטחון.


6. מה הדין כאשר הקבלן לא מקבל טופס 4? טופס 4 הוא טופס סיום עבודה והודעה כי הבניין ראוי למגורים ולא נמצאו ליקויים מהותיים. אין הדבר אומר שלא יהיו ליקויים או שאין ליקויים כלל, אלא רק שאין משהו שגורם לסכנת חיים. יש לבחון מהן התרופות אשר אותן מציע הקבלן במסגרת החוק, כל מקרה הינו לגופו.


7. תקופת הזמן וחוסר וודאות: טרם החתימה על החוזה יש לראות את טווח הזמנים שהקבלן מתחייב למסירת הדירה, לא רצוי שיהיה רשום מרגע העליה על הקרקע, כי זהו פתח מילוט למשוך זמן. חוסר וודאות בבניה: רצוי לדעת את הפירוט של חומרי הבניה, בלוק גבס או בטון? כלים סניטריים? מהו טיבם? אין להשאיר מקום פתוח לכל האו א או ב. יש לסגור זאת מראש ובכתב.


8. מה אם חניה? לכל דייר חדש מגיעה חניה פרטית על שמו. קיימים קבלנים אשר אינם רושמים חניה ספציפית על שם דייר, אלא רושמים 10 חניות ל 10 דיירים. זוהי עמדה סבירה אך יש לבחון האם אכן קיים פתרון חניה שלא יגרום להתנגחות מול הדיירים הותיקים.

 

בכל עניין ודבר בנושא, משרדנו ידע לתת את הפתרון החל מייצוג הדיירים ועד מציאת הקבלן או היזם המתאים לפרויקט.


הבהרה: האמור לעיל הינו תוכן כללי, ולא ניתן לראות בו כהמלצה או חוות דעת משפטית. לקבלת חוות דעת משפטית מקיפה ובהתאם לנסיבות העניין, ניתן לפנות אלינו.