בגין כל פציעה פיזית, מחלה או הפרעה נפשית שאותרה במהלך השירות הצבאי יש לנפגע את הזכות להגיש תביעה לאגף השיקום במשרד הביטחון, כפוף לכך שחייל בשירות חובה יכול לתבוע את משרד הביטחון רק לאחר שחרורו משירות חובה. קצין התגמולים בעצם בודק האם קיים קשר בין תנאי השירות של הנפגע לבין המחלה או הפגיעה.

 

חיילים רבים מתגייסים עם פרופיל גבוה של 97 כאשר הם בריאים לחלוטין, וכתוצאה של פגיעה או מחלה נאלצים לסיים את השירות עם פרופיל שונה עקב נכות שלקו בה כתוצאה ועקב השירות הצבאי.

 

נכות עקב השירות הצבאי יכולה להיגרם לא רק בשדה הקרב


כדאי וראוי לציין שלא מדובר רק בפציעות קרביות או בתאונות, אלא גם בתביעת רשלנות בגין טיפול לקוי במהלך השירות שמהוות עילה לתביעה, או מחלות שהתפתחו על רקע השירות.

 

ישנם חיילים שלקו במחלות עור שונות כתוצאה ממתח בשירות הצבאי וסטרס, או חיילים שלקו במחלה כלייתית כתוצאה מחשיפה לחומרים כימיים לאחר שבאו במגע עם מדללי צבע או סוגים שונים של שמנים.

 

מקרים נוספים של נכות נגרמת גם במישור הנפשי, חיילים שלקו במחלות נפש תוך כדי שירות כתוצאה מהשתתפות בלחימה, אירוע טראומטי ועוד.

 

פציעות רבות יכולות להיגרם כתוצאה מאימונים קשים שאותם עוברים החיילים בשטח, פגיעות גב כתוצאה מנשיאה של ציוד כבד, אימונים גופניים קשים, פגיעות ירי, ירידה משמעותית באיכות השמיעה ועוד.

 

מקרים כאלה ואחרים שקרו במהלך השירות הצבאי ותחת חסותו נותנים את האפשרות לתבוע את משרד הביטחון בגין נזקיו של החייל כתוצאה מפציעה או טיפול רפואי רשלני. מובן שלתהליך מומלץ להיעזר בשירותיו של משרד עורכי דין המתמחה בתחום.

 

את מי צריך לתבוע בהנחה שנפגעת בזמן השירות הצבאי?

 

במקרה של פגיעה במהלך השירות הצבאי, התביעה מוגשת על ידי עורך הדין לאגף השיקום במשרד הביטחון. החייל הנפגע יישלח על ידי האגף לבדיקות שאותן יערוך מומחה רפואי מטעמו של האגף, הוא שיקבע אם אכן יש קשר בין המחלה הנכות לבין השירות הצבאי ויזמן את החייל להופיע בפני ועדה רפואית אשר תקבע את דרגת הנכות.

 

בכל מקרה שהחלטת הוועדה לא עולה בקנה אחד עם חוות הדעת הרפואיות שקיבל החייל ניתן להגיש ערעור לוועדה רפואית עליונה. אם אגף השיקום דוחה את התביעה או קובע כי נכותו של החייל הוחמרה אך אינה קשורה לשירותו, יש אפשרות להגיש ערעור לוועדות ערעורי נכי צה"ל.

 

הוועדות יושבות בבתי משפט השלום ולוקחים בהם חלק שני נציגי ציבור, רופא ונציג לשכת עורכי הדין. במקרה של דחיית הערעור בוועדה ניתן לערער על החלטת הוועדה לבית המשפט המחוזי.

 

האם ישנה התיישנות בנוגע לתביעות חיילים?


ניתן להגיש תביעה עד שלוש שנים ממועד השחרור, אך אם מדובר בפגיעה רשומה, קרי קיים דו"ח תאונות או רישום במערכת הרפואית, אין הגבלת התיישנות.

 

מהם סוגי התביעות השכיחות ביותר המוגשות על ידי חיילים?

 

התביעות השכיחות ביותר הן מתחום הבעיות האורתופדיות, פגיעות בעמוד השדרה, בעיות קרסוליים או ברכיים וכן לקות שמיעה, אסטמה ומחלות וער שונות. חייל התובע הכרה כנכה צה"ל אינו חייב להוכיח כי פגימתו אירעה עקב וכתוצאה מהשירות הצבאי.

 

ישנם מקרים שבהם נתקל התובע בקשיים, שכן הוא לא שמר תיעוד של התלונות ממהלך השירות. אנשים רבים לא שומרים את הדו"ח וכן קיים קושי מסוים בהשגת עדויות ודו"חות צבאיים.

האם חייל יכול להיות מוכר כנכה צה"ל כתוצאה מתאונת דרכים שהתרחשה בעת חופשה מהצבא?


כן. אם חייל נפצע בתאונת דרכים במהלך החופשה והוועדה הרפואית קבעה לו נכות, הוא יוכר כנכה צה"ל ויקבל את ההטבות הקבועות בחוק ככל חייל רגיל. עם זאת כל מקרה לגופו ובפציעות קלות ישקול עורך הדין האם לתבוע לפי חוק הנכים את משרד הביטחון, או להסתפק ולתבוע את ביטוח החובה של הרכב שבו נפגע החייל.

בתחום הרשלנות הרפואית


רפואת החיילים בצבא לוקה בחסר עקב ניסיון ומקצועיות הרופאים בתחומים השונים, למעט החייאה, ומחוסר במומחים רפואיים ותיעוד רציף ועדכני של החייל. כמו כן בנסיבות שבהן קיים עומס רב ותלונות סרק של הרבה מאוד חיילים יחד עם הנחיות פיקודיות שמחלחלות גם מהתחום הפיקודי, אנו נתקלים בכשלים שעיקרם איחור באבחון או טיפול רשלני.

 

מקרים אלו נבחנים כרשלנות רפואית אך ורק אם כתוצאה מההתרשלות אירע נזק שאותו ניתן לשייך לרשלנות.

 

ההטבות והזכויות שלהן זכאים נכי צה"ל


טיפול רפואי על חשבון אגף השיקום, לימודים לתואר ראשון במימון משרד הביטחון, מלגת קיום למשך כל תקופת הלימודים, מימון ליווי וסיעוד לפי הצורך, סיוע למגורים, סיוע ברכישת רכב ואחזקתו, שחייה וכושר בבית הלוחם, נסיעות לטיפולים מיוחדים וקצבה חודשית המאפשרת מחייה בכבוד.

 

משרדנו מומחה בהגשת תביעות בתחום הרשלנות הרפואית