בתובענה ייצוגית שהוגשה השבוע לביהמ"ש המחוזי בחיפה, נגד 'המועצה להסדר ההימורים בספורט', טוען תושב משגב, עו"ד רונן לפיד, כי משחק ההימורים "ווינר" מופעל באופן הפוגע בסיכויי זכייתם של המשתתפים בהגרלותיה - תוך הפרת חוקי המסחר ההוגן, על ידי הטעיה, תרמית, הפרת חובת גילוי וחוסר תום לב בכריתת חוזה. סכום התובענה טרם נקבע. את התובע מייצגת עוה"ד מירב אשל, מחיפה.

 

הקדימו את המשחק, ביטלו את ההימור - רק נמנעו מלהודיע למשתתפים


בעתירה הייצוגית (ת"צ 28145-06-16), שהוגשה על פי חוק תובענות ייצוגיות, התשס"ו-2006, טוענת עו"ד אשל בשם עו"ד לפיד, כי 'המועצה להסדר ההימורים בספורט' מקדימה לפעמים משחק, אך לא מעדכנת את התוכניה הכתובה, או את המערכות הממוחשבות בסניפי ההימורים, וכך המשתתפים משוכנעים שהם מהמרים על משחק מסוים כדין, כאשר למעשה ההימור הייחודי שלהם לאותו משחק מבוטל, ללא ידיעתם, ורק שאר המשחקים שהם הימרו עליהם - נחשבים.


מהות העבירה, הפוגעת בעקרונות הצרכנות ההוגנת, היא אי-ידוע המשתתף התמים בזמן אמת, כי הימורו על משחק מסוים שהוקדם, כבר איננו תקף.

 

תשע דקות עושות את כל ההבדל בין זכייה להטעיה


בתצהירו, מפרט התובע עו"ד לפיד, את המקרה המסוים שאירע לו בהגרלת ה"ווינר" בנובמבר 2015, ואשר לטענתו - וודאי שאירע גם לעשרות אלפי משתתפים אחרים.


מדובר בטופס הימור שהוא שלח לגבי ארבעה משחקים בתחנת מכירה בכרמיאל, כולל המשחק של מכבי קריית גת נגד בני-הרצלייה, שנועד להתחיל בשעה - 19:39.


בפועל, המשחק הוקדם ללא ידיעתו לשעה 19:30, אך 'המועצה להסדר ההימורים בספורט' לא הודיעה על השינוי הזה בתוכניה הכתובה, ולא במערכות הממוחשבות - וההימורים בכל התחנות בארץ, נמשכו "כרגיל", תוך מתן קבלות מאושרות למשתתפים.


במשחק המסוים, אומנם ניצחה הקבוצה שעליה הימר עו"ד לפיד, ועל הימורו הנכון הוא היה אמור לזכות בכל הסכום של - 14,430 ש"ח.
אבל למרבה הפתעתו, כאשר הגיע לתחנת "ווינר" לקבל את המגיע לו, נודע לו באופן לקוני ושרירותי, כי "התחרות בוטלה או הוקדמה לפני מועד המכירה - סכום הזכייה השתנה".


בעקבות השינוי החד-צדדי הזה, שביצעה 'המועצה להסדר ההימורים בספורט', עליו לא קיבל שום הודעה מראש, התובע עו"ד לפיד, קיבל רק 8,025 שקלים.

 

כאשר לא מודיעים מראש על שינויים - זו הטעיית לקוחות


התובע טוען, ש'המועצה להסדר ההימורים בספורט', הייתה חייבת להודיע מראש לכלל ציבור המהמרים באמצעות התוכניה הכתובה ו/או בעדכון מערכותיה הממוחשבות, על השינוי המהותי בסדרי המשחק, כדי לאפשר לכל אדם, לשנות את הימוריו, העדפותיו, והחלטותיו במילוי טופס ה"ווינר", טרם הגשתו לדלפק התחנה.


עו"ד לפיד מסתמך בעתירתו הייצוגית על פסיקה עקרונית בתובענה ייצוגית קודמת משנת 2012, שעסקה גם היא באופני עבודתה הלקויים של 'המועצה להסדר ההימורים בספורט' (ת"צ 11930-04-12).


עו"ד אשל, המייצגת את עו"ד לפיד בתביעה הייצוגית הנוכחית, טוענת כי המחדל של 'המועצה להסדר ההימורים בספורט' באי-ידוע המהמר מראש, על שינוי במועד המשחק, הוא חמור שבעתיים שכן המשתתף התמים עלול לחשוב שאי ניחושו הנכון במשחק (ששונה חד-צדדית), מבטל את תוקף ניחושיו גם בכל שאר המשחקים בטופס שמילא, דבר הגורם למהמר אפילו לא ללכת לבדוק את הטופס שלו, ובכך עלול להפסיד סכומי הימור נכון, שאכן מגיעים לו כדין.


צריך להבין כי מטרת המשחק הינה לצדוק בכל ההימורים, כלומר משתתף יהא זכאי למלוא סכום הזכייה, ככל שיצליח לנחש נכונה את תוצאות כלל המשחקים עליהם הימר ואשר סומנו בטופס הידני.

 

התביעה הייצוגית מתייחסת לשני סוגי משתתפים בהגרלות ה"ווינר"


1 - משתתפים ששלחו את הטופס לאחר תחילת משחק שהוקדם, וניחשו תוצאות נכונות על משחקים שהוקדמו או בוטלו, אך לא ידעו מראש על השינוי, ולכן לא דרשו את זכייתם.


2 - משתתפים שטעו בניחוש לגבי המשחק שהוקדם, אך צדקו בקשר לתוצאות משחקים אחרים בטופס, ולא דרשו את זכייתם, מחוסר ידיעה על השינוי, שמזכה אותם בזכייה.

 

התובע עו"ד לפיד, מבקש בתביעתו הייצוגית מ'המועצה להסדר ההימורים בספורט', לעדכן את בית המשפט במספר המדויק של אלפי המשתתפים אשר נפלו קורבן להתנהלות הבלתי הוגנת של אופן ניהול הגרלות ה"ווינר", ב-14 השנים בהן היא מקדמת הימורים על כ-250 משחקים ביום. על פי דוחות, סך כל הכנסות 'המועצה להסדר ההימורים בספורט', לשנת 2015 ממשחקי "ווינר" בלבד, הסתכמו ב-2.45 מיליארד שקלים.