ביטוח תלמידים - נושא הנוגע לכל בית בישראל בו יש תלמידי בית ספר או אברכים עד גיל 45. הניסיון מלמד שתאונות מתרחשות בקרב הילדים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. עצוב להיווכח שרוב ההורים אינם מקבלים את הפיצוי המגיע להם על פי הפוליסה. ולמה? פשוט כי הם לא יודעים שיש פוליסה כזו, למרות שהם משלמים עליה.


הביטוח מכסה פגיעות הגורמות לנכות זמנית או קבועה כתוצאה מתאונה, ומוות בתאונה. הביטוח גם מעניק החזר הוצאות בגין אביזרי עזר רפואיים, ובמקרים מסוימים אף מספק כיסוי ביטוחי להורים שנפגעו בפעילות בית ספרית.


עו"ד רונן לפיד, המתמחה בתחום הנזיקין, בעל ניסיון רב בתביעות של תלמידים, עונה על שאלות של הורים:


עו"ד לפיד, האם גם על תאונות ביתיות יש פיצוי?


ביטוח תאונות אישיות לתלמידים מכסה לא רק תאונות שהתרחשו בבית הספר, אלא גם תאונות בבית, בטיול, אצל חבר, במגרש המשחקים, בים או ברחוב. הפגיעה יכולה להיות כתוצאה מתאונת אופניים, נפילה מגובה, פגיעה מבעל חיים, פגיעה ממתקן שעשועים, מכשול או מפגע, פגיעה ממעשה קונדס, מתקיפה, מתקיפה מינית, פציעה ממכשיר או מוצר פגום, טביעה, כוויה, שאיפת חומר מסוכן, בליעת רעל, חדירת גוף זר, או חלילה מוות.


התביעה הנה מכוח פוליסה. גובה הפיצוי נקבע בהתאם לאחוזי הנכות שנותרו בעקבות הפגיעה, במידה שנותרה נכות הגבוהה מ-5%.


הביטוח הזה מכסה 24/7, במהלך שנת הלימודים ובחופש הגדול בכל מקום בו הילד או האברך נמצא, בארץ או בחו"ל.


יש לציין שילדי גן, מעונות ופעוטונים מכוסים במסגרת החינוכית ובדרך ממנה ואליה - בלבד.


דוגמאות למקרים שקרו?


ילד בן 8 פוצה בסכום של 27,600 שקלים לאחר ששבר את רגלו בהחלקה על סקטים.


נער בן 17 נפל מסוס ושבר חוליה. הוא פוצה ב-84,000 שקלים.


ילד בן 11 שנפצע במתקן שעשועים בסופרלנד פוצה ב-63,000 שקלים.


ילד בן 9 שנתקל במכשול וסובב את רגלו פוצה ב-33,000 שקלים.


והרשימה עוד ארוכה.


איך זה שאני לא יודע על זה?


הרשות המקומית מחויבת לבטח בביטוח זה את כל התלמידים והאברכים הלומדים במסגרות החינוך שבתחומה. ההורים נוטים לחשוב שמדובר בביטוח המכסה נזק שנגרם בבית הספר או בגן בלבד. ההורים משלמים, אך לא תובעים ולא מקבלים פיצוי שמגיע להם כחוק!


בכל מקרה של אירוע תאונתי שבו נפגע ילד יש ביטוח תאונות אישיות לתלמידים?


פוליסת תאונות אישיות אינה תקפה במקרים בהם הפגיעה נגרמה במהלך תאונת דרכים, פעולת איבה או כתוצאה מרשלנות רפואית. במקרים אלו, ניתן לתבוע פיצוי מכוח פוליסות וחוקים אחרים.


נניח שיש גורם שאשם בתאונה, אפשר לקבל גם וגם?


כאשר התאונה אירעה עקב רשלנות - למשל בעיה בטיחותית בשטח בית הספר, חוסר פיקוח בחצר, מגרש משחקים לא תקני, מפגע בטיחותי במדרכה ואף רשלנות רפואית בבית החולים בעת הטיפול בפגיעה - ניתן לתבוע את הפוליסה, ובנוסף, לתבוע את הגורמים הרלוונטיים. בכך ניתן להגדיל את סכום הפיצוי בגין הפגיעה. ייעוץ משפטי יוכל לוודא מיצוי מלוא זכויות התלמיד הנפגע ולמקסם את סכומי הפיצוי המגיעים.


ואם הילד שלי אשם בתאונה?


אשמתו של הילד או חוסר הזהירות שלו אינם רלוונטיים להגשת תביעה כנגד חברת הביטוח.


איך אני יכול להיות בטוח שבית הספר באמת עשה ביטוח כזה?


על פי החוק, חובה לערוך ביטוח תאונות אישיות לתלמידים ולילדים שחוק חינוך חובה חל עליהם ולאברכים עד גיל 45. את דמי הביטוח ההורים משלמים במסגרת אגרת החינוך.


לילד שלי קרתה תאונה לפני כמה שנים. אני עדיין יכול לתבוע?


תקופת ההתיישנות בביטוח זה עומדת על שלוש שנים. כלומר, כאשר מדובר בקטינים, יש להגיש את התביעה עד גיל 21. תלמידי כולל או סטודנטים להוראה יכולים לתבוע עד 3 שנים מיום קרות האירוע.


כשקורה משהו לילד, אני קודם כל רץ לקבל טיפול רפואי. מה הכי חשוב לזכור?


הטיפול הרפואי הוא כמובן הצעד הראשון. חשוב לזכור לאסוף כל מסמך הקשור לאירוע, ומייד כשאפשרי - להודיע לבית הספר ולקבל אישור.


הילד קיבל טיפול. מה עכשיו?


עכשיו הזמן לחשוב על פיצוי על פי הפוליסה ועל תביעת גורמים אפשריים נוספים. לשם כך ודאו שיש בידיכם:


• כל המסמכים הקשורים לאירוע.


• ראיות בדבר נסיבות התאונה.


• קבלות.


• אישור היעדרות מבית הספר.


• פרטי הפוליסה.


עו"ד רונן לפיד, ככה בקלות אני מגיש טופס תביעה והם משלמים?


תביעות בגין תאונות תלמידים הנן נושא מורכב - נדרשת בדיקה מושכלת ומקצועית של עורך דין המתמחה בתחום כדי להגיע למיצוי מלוא הזכויות - מהמוסד לביטוח לאומי, מחברות ביטוח פרטיות, מתביעות נזיקין כנגד הגורם הפוגע וכדומה. לכן מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי של עורך דין מומחה!