לעיתים עליו להתמודד עם טענות סרק שמעלה חברת הביטוח, ללא כל בסיס, שכל מטרתן למשוך את הדיון על פני שנים, להתיש את המבוטח, ולהתנער מחובתה החוקית על פי חוזה הביטוח.


לפעמים השיטה הזו מצליחה. מבוטחים חסרי אמצעים או חסרי כוחות מוותרים על זכויותיהם. מבוטחים אחרים ממשיכים לנהל את המשפט לעיתים עד כדי קריסה כלכלית.


הנביא יחזקאל היטיב לתאר סיטואציה של הפרת ברית בין צדדים: "יַעַן הֱיוֹתָם מִשְׁעֶנֶת קָנֶה לְבֵית יִשְׂרָאֵל: בְּתָפְשָׂם בְּךָ בַכַּף תֵּרוֹץ, וּבָקַעְתָּ לָהֶם כָּל כָּתֵף, וּבְהִשָּׁעֲנָם עָלֶיךָ תִּשָּׁבֵר, וְהַעֲמַדְתָּ לָהֶם כָּל מָתְנָיִם" (יחזקאל פרק כט, פס' ו' ז').


הביטוח הלאומי קבע אובדן כושר עבודה, אבל חברת הביטוח דחתה את התביעה


דוגמא למקרה כזה שבו מבוטח שעבר תאונת עבודה קשה שבעקבותיה קבעו הרופאים, והוועדה הרפואית במוסד לביטוח לאומי, כי הוא איבד את כושר עבודתו לצמיתות אך חברת הביטוח שהתעקשה, הציגה חוות דעת רפואית עם מסקנה הפוכה.


רק לאחר שנות דיונים, ניאות נציג חברת הביטוח להודיע על הסכמתם לפצות את הנפגע בהתאם לתנאי הפוליסה.


המבוטח, שכאמור איבד את כושר עבודתו, נאלץ למכור את כל רכושו כדי לשרוד, אך בעזות פנים ביקשה המבטחת מהשופט לפטור אותה מתשלום הוצאות משפט בטענה שנכונותה לשלם למבוטח את המגיע לו, חוסכת "זמן שיפוטי יקר".


השופט דחה את הבקשה וקבע כי נכונותם בשלב זה היא "מעט מידי ומאוחר מידי" "משך חמש שנים התשתם את המבוטח בניהול דיונים בהם טוויתם יחד עם המומחים שלכם מארג עדויות נגד המבוטח שהקשר ביניהן לבין המציאות היה מקרי ומסולף".


על הרופא מטעם חברת הביטוח אמר השופט כי בחקירתו הנגדית התגלתה חוות דעתו במערומיה... "בלשון המעטה אומר שתשובותיו היו מבישות".


במקרה אחר ציין בית המשפט כי הוא ער לכך שישנם רמאים ונוכלים רבים המנסים להונות את חברת הביטוח ולהוציא כספים שאינם מגיעים להם, אך אין בכך כדי להצדיק את התפיסה כי אדם המבטח את רכושו על מנת שבעת צרה תהיה לו עזרה ותרופה, הוא בהכרח "אויב" שיש להילחם בו בכל האמצעים.


על מנת לשנות את המצב מציע ח"כ שמואלי לתת בידי בית המשפט כלים לבחון, כבר בשלבים הראשונים של המשפט, אם בידי המבטח טענות הגנה ראויות ובכך לחסוך התדיינות ארוכה ומיותרת.


על פי ההצעה כאשר מבוטח פונה לבית המשפט כדי לממש את זכויותיו, תאגיד הביטוח יוכל להתגונן רק באישור בית המשפט, ויהיה עליו לגלות כבר בפתח המשפט את כל המידע, המסמכים והראיות שבידיו, לרבות דו"חות חקירה וחוות דעת המומחים מטעמו, כדי לאפשר לשופט לבדוק אם טענות ההגנה של חברת הביטוח מבוססות.


גם כאשר תינתן לתאגיד הביטוח רשות להתגונן, השופט יהיה מוסמך לחייב את חברת הביטוח לשלם למבוטח תגמולי ביניים עד לסיום ההתדיינות, וזאת על מנת שלא ייווצר מצב שבו המבוטח יזכה בתביעתו אך בפועל יפסיד משום שתגמולי הביטוח ישולמו למבוטח לאחר מותו או לאחר קריסת עסקו.

 

הכותבים: עו"ד רונן לפיד, סא"ל במיל. בעל משרד עו"ד בכרמיאל, עוסק בדיני נזיקין.


עו"ד אפרים בנדר, עוסק בדיני נזיקין ובמשפט עברי.