"סוף מעשה במחשבה תחילה" נסיעה לחו"ל מצריכה תכנון מבעוד מועד. כאשר נוסעים לחו"ל עם ילדים, הנסיעה מורכבת יותר ודורשת תכנון קפדני יותר.

 

הצעד הראשון בתכנון הנסיעה הוא רכישת ביטוח נסיעות מתאים. לא כל ביטוח נסיעות לחו"ל מתאים לצרכים שלכם. חשוב לבדוק אלו כיסויים כלולים בביטוח הבריאות לחו"ל.

 

בניגוד לכיסוי של קופת החולים בארץ, לביטוח אשפוז בחו"ל יש הגבלת סכום, ויש הגבלה של מספר ימי האשפוז. צריך לבדוק את סכום הכיסוי ליום אשפוז ואת מספר ימי האשפוז הכלולים בפוליסה. אם אתם מבוטחים בסכום נמוך, תצטרכו להשלים את ההפרש מכיסכם. אם עוברים את מספר ימי האשפוז הנקובים בפוליסה - המשך השהייה בבית החולים תהיה על חשבונכם.

 

חשוב לוודא כי ביטוח הבריאות מכסה חדר מיון עקב מצב חירום רפואי, ביקור אצל רופא משפחה, תרופות ואביזרים. צריך לבדוק את תנאי הפוליסה בנוגע לטיפולי שיניים. האם הפוליסה כוללת רק טיפולי חירום או מעבר לזה.

 

בנסיעה עם ילדים צריך לוודא שהפוליסה מכסה החזרי עלויות עבור השבת הילדים לארץ, כולל מלווה, במקרה שההורה הוטס או אושפז עקב מצב רפואי והילדים נותרו בלי מלווה.


הפוליסות "הרגילות" מחריגות (=מוציאות) מהפוליסה תאונות הנגרמות מעיסוק בספורט והחמרה במצב בריאות קיים. במקרים כאלה חשוב לרכוש בנוסף לביטוח הבסיסי כיסוי מתאים.

 

יש נסיבות שבהן כדאי לרכוש כיסויים נוספים כמו הטסה רפואית לארץ בליווי רופא, ביטוח למקרה של נכות או מוות חלילה - מעבר לכיסוי ההוצאות הרפואיות בחו"ל, ביטוח מטען וביטול נסיעה (לבדוק מה הביטוח כולל ואם הכיסוי מתאים לצרכים שלכם).

 

לסיכום נושא זה: מחירי הטפול התרופות והאשפוז לתיירים בחו"ל עשויים להיות מרקיעי שחקים. יש לרכוש פוליסה שתכסה את הסיכונים המשמעותיים לכם. את הביטוח יש לרכוש לפני הנסיעה. לא ניתן לרכוש ביטוח לאחר היציאה מנתב"ג!

 

במקרה שנפגעתם חלילה בחו"ל, חשוב לשמור על מספר כללים:

 

1. לפנות מיד לקבלת טפול רפואי מתאים. לעיתים בשעות הראשונות לאחר התאונה במיוחד במדינה זרה, נמצאים במתח רב ומנגנונים שונים בגוף מונעים את תחושת הכאב על אף שיתכן והפגיעה חמורה - כגון דימום פנימי הדורש טפול דחוף.

 

2. כאשר מדובר בתאונת דרכים עם נפגעים, המתינו בסבלנות עד להגעת המשטרה המקומית. ברוב המדינות קיים חוק האוסר להזיז את כלי הרכב המעורבים מהמקום עד לקבלת הוראות מהמשטרה. במקרה של בריחה מזירת התאונה אתם עלולים למצוא עצמכם בחקירה לא נעימה במדינה זרה, וגם מול חברת ביטוח שתנסה להתנער מאחריותה.

3. לפרט בפני המוסד הרפואי / הרופא בדיוק איך קרתה התאונה. המסמכים הרפואיים שיערכו בעקבות הפניה לקבלת הטיפול ישמשו כעין עדות שהתאונה אכן התרחשה כפי שמתואר.

 

4. לשמור את כל התיעוד הרלוונטי, מסמכים רפואיים, תמונות ממקום התאונה, פרטי עדים, קבלות על הוצאות כספיות, נסיעות בתחבורה ציבורית ובמוניות, תשלומים לקבלת טיפולים רפואיים, תרופות ועזרים רפואיים, שיחות טלפון לישראל וכדומה.

 

5. חשוב לוודא שמה שנכתב במסמכים הרפואיים ובתיעוד הכללי אכן מתאר את מה שהתרחש בפועל. לעיתים יש טעויות מהותיות שלא תהיה לכם יכולת לתקן בשלב מאוחר יותר. ההקפדה במקרה זה חשובה מאד, גם אם יש צורך להסתייע בגורם נוסף שיתרגם לכם את המסמך, וגם אם התעקשות כזו כרוכה באי נעימות.

 

6. המשך טיפול רפואי לאחר השיבה לישראל. אם הכאבים או התופעות הגופניות נמשכות, חשוב להמשיך את קבלת הטפול הרפואי בארץ.

 

7. תביעת נזיקין בשל פגיעה בחו"ל עלולה להיות מורכבת, שכן תביעה כזו מערבת בתוכה דין זר. לעיתים ניתן להגיש תביעה נגד הגורם המארגן את הטיול, המלון, חברת התעופה, הרשות המקומית או המדריך המקומי - ולכן מומלץ להתייעץ עם עו"ד מנוסה שיוכל לסייע לנפגע ולבני משפחתו.

 

הכותבים:


עו"ד רונן לפיד, סא"ל במיל. בעל משרד עו"ד בכרמיאל, עוסק בדיני נזיקין.


עו"ד אפרים בנדר, עוסק בדיני נזיקין ובמשפט עברי.