בחמישים השנים האחרונות, גדלה המודעות הסביבתית בארץ ובעולם באופן מרשים. מאז 1970 אנחנו נוהגים לציין בכל רחבי העולם את "יום כדור הארץ" ועושים זאת בהמונינו ובמגוון דרכים סמליות ויצירתיות. לצד זאת, מבינים אזרחים מן השורה כי ביכולתם לעשות יותר ולהיאבק בנושאים רבים וכך לשפר את איכות חייהם וסביבתם.


אז מה ניתן לעשות?


מהי הפעולה המשפטית שיש לנקוט אם אנו נתקלים או סובלים ממפגע סביבתי כמו זיהום אוויר, ריח, רעש, קרינה, מפגע פסולת וכדומה?
תחילה חשוב שנבין מהו מפגע סביבתי. ישנם חוקים רבים והגדרות שונות, אולם ככלל, כל זיהום או מפגע שחורג מהוראות הדין ופוגע בבריאות או גורם לסבל ממשי לאדם עלול להיחשב מפגע סביבתי.


אם אנחנו סבורים כי אנו סובלים ממפגע סביבתי, מה באפשרותנו לעשות?


תחילה יש לבחור את המסלול המשפטי הראוי:


1. אם מדובר בתובע פרטי שנגרם לו נזק ישיר, המסלול המשפטי הרלוונטי יהיה תביעה נזיקית, למשל כנגד הבעלים או המחזיק בקרקע שממנה נגרם המפגע הסביבתי. במקרה כזה יהיה על התובע להוכיח כי נגרם לו מטרד ליחיד. מטרד ליחיד לפי פקודת הנזיקין הוא התנהגות של אדם או שימוש בקרקע שבידיו באופן שפוגע בשימוש הסביר של שכנו לקרקע.


להליך מסוג זה מספר תוצאות אפשריות, כגון צו מניעה כנגד גרימת המפגע, צו עשה להשבת המצב לקדמותו וכן כמובן פיצוי כספי, ובלבד שהנזק נובע ישירות מהמטרד.


2. מסלול נוסף הוא תביעה אזרחית לפי חוק למניעת מפגעים (תביעות אזרחיות), התשנ"ב- 1992. תביעה זו מוגשת לבית משפט השלום על ידי מי שנפגע או עלול להיפגע ממפגע סביבתי, בתנאים הקבועים בחוק.


מדובר בתביעה ישירה כנגד גורם המפגע ובמסגרתה ניתן לעתור לצו להפסקת המפגע או צו עשה ואף צו להשבת המצב לקדמותו. תביעה במסלול זה אינה מזכה בפיצוי כספי, אלא אם מדובר במפגע סביבתי חוזר. מסלול זה מאפשר לנקוט תביעה קבוצתית בשם קבוצת אנשים שנפגעה מאותו מפגע.


3. מסלול נוסף הוא תובענה ייצוגית אשר נועדה בעיקר להשיג פיצוי כספי וכן ליצור הרתעה אצל הגורם המזהם. מדובר בהליך מורכב יותר, אשר דורש את אישור בית המשפט במסגרת הגשת בקשה לפני ניהול התובענה.


4. מסלול ממגרש משפטי אחר הוא המסלול שבו מבקשים לעתור כנגד רשות מקומית או רשות מרשויות המדינה, לרבות גופים ציבוריים. במקרה כזה, הסמכות נתונה לבית המשפט המחוזי ביושבו כבית משפט לעניינים מנהליים.


בדומה לכך, ניתן לעתור כנגד משרדים ממשלתיים כמו המשרד להגנת הסביבה, על כך שלא נקט צעדים כנגד מי שמפר את החוק, על כך כי לא פיקח כפי סמכותו ועוד.


5. המסלול המשפטי שכמעט ואינו נגיש לאזרח מן השורה אולם יש לו השפעה של ממש עליו הוא המסלול הפלילי. הסמכות במסלול זה נתונה לרשויות המדינה, ולאזרח מן השורה היכולת להתלונן על עבירה פלילית המבוצעת כנגדו או בסמוך אליו.


במקרה שהתלונה נבדקת ונמצאת מוצדקת, המשטרה, הפרקליטות, המשטרה הירוקה וגופים נוספים יכולים להגיש כתב אישום פלילי כנגד גורם המפגע.


גם לאזרח מן השורה היכולת לנקוט הליך פלילי והליך זה נקרא "קובלנה פרטית", אולם מדובר בהליך מורכב ונדירים המקרים שבהם אזרח פרטי ניהל הליך מסוג זה כנגד גורם מזהם.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


לסיכום, ניתן להתרשם כי המודעות הגדולה לנושאים סביבתיים פותחת בפני אזרחים קשת רחבה של אפשרויות להיאבק במפגעים אלו ואף לזכות בפיצוי כספי בקשר לכך במקרים המתאימים.