מינוי אפוטרופוס על אדם הוא אחד הצעדים הקיצוניים ביותר הקיימים ביחס לאדם, שכן המינוי למעשה שולל את כשרותו המשפטית של האדם שמונה לו אפוטרופוס וקובע כי אדם אחר יהיה מעתה האחראי עליו ויקבל את ההחלטות בשמו.


ישנן מספר טעויות נפוצות שעושים אפוטרופוסים, ושניתן להימנע מהן ולחסוך כסף וזמן יקרים


האפוטרופוס שמתמנה הוא בדרך כלל אדם קרוב, בן זוג, בן או בת של האדם שלו מונה אפוטרופוס, העושה את תפקידו מתוך דאגה, אהבה וכורח המציאות.


לאותו אדם המתמנה כאפוטרופוס, חסר פעמים רבות הידע כיצד עליו לנהוג ולהתנהל ובדרך כלל רובץ עליו ממילא נטל כבד של טיפול באדם הקרוב, דאגה ושינוי פתאומי בנסיבות החיים.


האפוטרופוס מחויב לדווח באופן שוטף על פעולותיו לאפוטרופוס הכללי


בין הטעויות הנפוצות אותם מבצעים אפוטרופוסים חשוב להזכיר את הטעות במסגרתה אין הם מוסרים לאפוטרופוס הכללי, שתפקידו לפקח עליהם, דיווח שנתי כנדרש, טעות שעלולה לגרור למשל עיכובים באישור ביצוע פעולות בהמשך.


מדוע חשוב להפריד את חשבונות הבנק של החסוי והאפוטרופוס שמונה לו, גם אם הוא בן משפחה?


טעות נוספת ונפוצה היא המשך ניהול חשבון בנק רגיל, לעתים משותף לאפוטרופוס עצמו ולאדם שהוא מונה לו. טעות זו עלולה להוביל להקפאת החשבון על ידי הבנק ואבדן כספים אשר נוהלו במשותף, באופן שלא ניתן להפריד ביניהם.


איך ניתן להגן על נכס נדל"ן שנמצא בבעלותו של החסוי?


טעות נפוצה ביותר היא הימנעות מרישום הערת אזהרה על נכס מקרקעין של האדם לו הוא מונה, אשר עלולה להוביל לעשיית עסקאות לא רצויות ואשר יהיה קשה להתמודד עם השלכותיהן בעתיד.


מה יש לעשות כדי להימנע מטעויות ולהבטיח התנהלות תקינה?


ראשית, יש לרשום הערות אפוטרופסות בחשבונות הבנק השונים, פעולה שתגן עליכם ותאפשר לכם לפעול מול הבנק באופן נוח ויעיל.


שנית, יש לרשום הערות אזהרה על נכסי מקרקעין של האדם שמונה לו האפוטרופוס כדי להגן עליהם ועליכם מפני ביצוע עסקאות לא רצויות.


שלישית, יש לעמוד בחובות הדיווח ולשלוח דוחות סל מחיה ופרטה לאפוטרופוס הכללי, על מנת למלא את תפקידכם על הצד הטוב ביותר ולהימנע מכאבי ראש עתידיים.


ביצוע פעולות אחראיות יאפשר לכם לפעול עבור האדם היקר לכם בראש שקט וישאיר לכם אנרגיה, זמן וכסף לשם דאגה לו, כפי שאתם רוצים ומחויבים.


בכל שאלה נוספת, אתם מוזמנים לפנות אלי כבר עכשיו לייעוץ ללא התחייבות.


עו"ד איל עופר הנו עו"ד, בעל משרד עו"ד פרטי העוסק בתחום האזרחי סביבתי וכן מרצה בפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ועסקים.