ההבדל בין הטבות לתמלוגים מכוח חוק: הטבות להבדיל מתגמולים המשולמים לנכה על פי "חוק הנכים תגמולים ושיקום התשי"ט-1959 [נוסח משולב], מקורן הוא בתקנות ובהוראות שמשרד הביטחון מפרסם ומעדכן מעת לעת ולא בחוק.

 

חשוב לציין כי אף שגם לנכים שנקבעו להם בין 10% - 19% נכות, שבהם מוענק מענק כספי חד פעמי לעומת 20% שאז מקבלים קצבה חודשית, מגיעות הטבות שונות, עדיין קיימים הבדלים משמעותיים בין ההטבות הנלוות לאלו שנקבעו להם בין 10% ל-19% נכות ולאלה שנקבעו להם מעל 20% נכות. להלן ההטבות שכדאי להכיר:

 

הנחה בארנונה למגורים


ההטבה העיקרית לאלה המוכרים מ-10% נכות ומעלה היא הנחה בארנונה בדירה מושכרת או דירה בבעלות הנכה ומשולמת בהתאם לגודל הדירה. ככל שהדירה קטנה יותר כך למשל דירה של כ-70 מטר תעניק הנחה גדולה יותר של בין 60% ל-66% בתשלום הארנונה, כשהנחה זו תקטן כאשר גודל הדירה יגדל.

 

אטרקציות, פארקים, אתרי טיולים, מוזיאונים ואתרים של קרן הקיימת לישראל


נכי צה"ל יקבלו הנחה, לרוב הנחה משמעותית, באתרי טיולים ובאתרים מסוימים עם הצגת תעודת הנכה שניתנת גם לבעלי 10% נכות תתאפשר כניסה חינם. בכל אתר ואתר וכן בכניסה למוזאונים תמיד כדאי לשאול האם קיימת הנחה לנכי צה"ל.

 

רשת סופר פארם


הנחה של 10% ממחיר המוצר. הנחה זו אינה מפורסמת לציבור הנכים וחשובה במיוחד לאור ההנחה המשמעותית שרשת סופר פארם מעניקה לנכים. הנחה זו ניתנת גם כאשר יש מבצעים וגם כאשר מחיר התרופות ממומן על ידי קופת החולים.


כדי לקבל הנחה זו יש להוציא כרטיס הנחה שמוציאה רשת סופר פארם עצמה ולא מספיק להצטייד בכרטיס הנכה עצמו. כדי לקבל כרטיס זה יש לגשת לכל סניף של סופר פארם למלא טופס המיועד לכך, לצרף צילום כרטיס נכה צה"ל, תמונת פספורט וצילום תעודת זהות. הטופס נשלח למטה החברה שמוציאה את הכרטיס שאותו אוספים בסניף שמולא הטופס.

 

בתי קולנוע


לחובבי הסרטים, בקניית כרטיסי קולנוע בכל ימות השבוע עם הצגת כרטיס נכה צה"ל ניתנת הנחה של 50% על הכרטיס גם כשקונים ובאים עם בן הזוג כך שכרטיס זוגי יעלה במחיר כרטיס אחד.

 

תיאטראות ומופעים


יש להתעדכן ולשאול בהתאם למופע ולאירוע עם בית העסק בעת רכישת הכרטיס.

 

הנחה במסים לקניית רכב חדש


כאשר לנכה נקבעו 25% נכות ומעלה ואין לו רכב רפואי מטעם משרד הביטחון, הוא רשאי להגיש למחלקת הרווחה שבמחוז אגף שיקום שאליו הוא משתייך בקשה לקבלת הנחה במסים לקניית רכב חדש שעשויה להגיע לעד 75% הנחה במסים.


הטבה זו מוענקת לנכים שהם שכירים במקום עבודתם והרכב נחוץ להם כדי לבצע את תפקידם שדורש ניידות. לפיכך גם על המעסיק לכתוב מכתב לנכה כי הרכב אכן נחוץ לנכה לשם ניידות מתוקף תפקידו. הטבה זו תינתן גם לנכה ששיקם עצמו כעצמאי בכל תחום והרכב נחוץ לו כדי להתנייד בדרכים ולקיים את העסק. חשוב לציין כי הטבה זו מוגבלת לכל שנת תקציב ונתונה לשיקולה של ועדה של אגף השיקום ומחלקת הרווחה שמחליטה האם אכן להעניק לנכה את ההטבה.

 

הצטרפות למועדון "חבר"


ככלל חשוב לדעת כי מ-20% נכות ומעלה רשאי הנכה להוציא דרך ארגון נכי צה"ל כרטיס אשראי של מועדון "חבר", שם חברי המועדון נהנים ממתנות בחגים, מבצעים והנחות רבות מול בתי עסק.

 

קיימות עוד הטבות רבות שכדאי להתעדכן בהן באתרים השונים, כגון מענק נישואין, מענקי דיור, הטבות במס הכנסה, לימודים והנחה במיסי רכישה על דירת מגורים ובאגרת רישום משכנתא. ישנם מענקים שמשולמים לנכים אוטומטית בתלוש השכר ולחשבון הבנק פעם בשנה כגון דמי קירור וחימום, דמי טלפון, נסיעות וכדומה.

 

חשוב לציין כי קיימות עוד הטבות רבות שלא צוינו במאמר ותמיד כדאי להיכנס לאתר אגף השיקום באינטרנט ולהתעדכן בהוראות ובהטבות שאגף השיקום מפרסם. לאחרונה אגף השיקום אף השיק אתר אינטרנט חדש שם ניתן למצוא את ההטבות המוענקות לנכים. כמו כן, את ההטבות ניתן למצוא גם בפורטל נכי צה"ל ובאתר ארגון נכי צה"ל.

 

כותב המאמר עורך דין אילן בנימיני מייצג נכי צה"ל בתביעות מול משרד הביטחון. האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.