תאונת דרכים בישראל מוגדרת בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975. תאונת דרכים היא אירוע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

מה עושים לאחר תאונת דרכים?


א. יש לקבל טיפול רפואי בכל מקרה שבו יש חשש הכי קטן כי יש נפגעים בפגיעות גוף בתאונה.


ב. יש ללכת לתחנת המשטרה הקרובה בימים הסמוכים לתאונה לשם קבלת דו"ח תאונה. בתחנת המשטרה יש להציג תעודת זהות, רישיון נהיגה, תעודת ביטוח חובה, רישיון רכב ופרטים על המעורבים האחרים בתאונה אם ישנם. יודגש כי גם אם מדובר בתאונה עצמית של אופנוע כגון החלקה יש לגשת לתחנת המשטרה להוצאת דו"ח תאונה.


ג. פנייה לעורך דין המתמחה בתחום. פנייה לעורך דין כבר בימים הראשונים לאחר האירוע חשובה במיוחד. עורך דין המתמחה בתחום יידע כיצד להנחות את הנפגע ומשפחתו כבר מהצעד הראשון בהתמודדות במול המציאות החדשה שנכפתה על הנפגע בכלל ומול חברת הביטוח בפרט.


ד. איסוף קבלות והוצאות הכרוכות בתאונה ושמירה על העתקים ממסמכים רפואיים.

חשיבות הפנייה לקבלת טיפול ואבחון רפואי


לעתים ב"תאונה קלה" נפגעים רבים בוחרים שלא לפנות לבדיקה וטיפול ראשוני בבית החולים, כאשר הכאבים הם "קלים" והם בטוחים שה"מכה" כבר תעבור. יודגש כי מדובר בטעות נפוצה שכן פעמים רבות התסמינים המאפיינים פציעות של תאונות דרכים כגון פגיעות ראש, צוואר וגב עשויים להופיע גם בימים שאחרי התאונה, וקיימת חשיבות הן בפן הרפואי והן בפן המשפטי לתיעוד רפואי ומעקב מקופת החולים או מבית החולים כבר ביום הפגיעה.

מתי מוגשת התביעה?


ברמת העיקרון תביעה לפיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו מהתאונה מוגשת לבית המשפט כעבור כשנה מיום התאונה וזאת משום הצורך ב"גיבוש הנזק", היינו, ניתן להעריך את נכותו המלאה של הנפגע לצמיתה רק כשיעבור פרק זמן של כשנה, שכן עד אז קשה להעריך בפועל את הפגיעות הרבות שנגרמות מהתאונה והנכות לצמיתה שתישאר לנפגע למשך כל חייו.


עם זאת, במקרים רבים של פגיעות וחבלות גוף "קלות" יחסית, עורך הדין יתחיל את המשא ומתן עם חברת הביטוח להשגת התשלום המרבי, ולעתים רבות ניתן להשיג פיצוי משמעותי תוך זמן קצר יחסית ומבלי להיגרר להליכי משפט מיותרים.

כאשר הנפגע נכנס למצוקה כלכלית בעקבות התאונה

במקרים של תאונות שבהן הנפגע אינו מסוגל לפרנס עצמו בתקופת הפגיעה ובמקרים של פגיעה כלכלית קשה עקב התאונה, עורך הדין יוכל לפעול מול חברת הביטוח ובית המשפט מיידית ולדרוש "תשלום תכוף".


במסגרת ה"תשלום התכוף" חברת הביטוח או בית המשפט בוחנים את פגיעותיו של הנפגע בתאונה ואת יכולותיו הכלכליות, וקובעים תשלום חודשי קבוע שיסייע לנפגע להמשיך ולנהל את חייו ומשק הבית. תשלום זה ניתן "על חשבון" הפיצוי הסופי שיגיע לנפגע עם סיום ההליכים המשפטיים מול חברת הביטוח.

כיצד נערך החישוב של הפיצוי?

עורך הדין יערוך לנפגע חישוב כספי מקסימלי על פי הנזקים שנגרמו לנפגע בהתאם לנכותו הרפואית וגילו. על עורך הדין להביא בחשבון את הפסדי ההשתכרות של הנפגע בעבר, עד ליום הגשת התביעה, ולעתיד, עד יציאה לפנסיה וכולל חישוב הפנסיה עד תוחלת חיים, עזרה שקיבל ויקבל ממטפל או מבני משפחתו, נסיעות, טיפולים והוצאות רפואיות, כלכלה וכל הוצאה אחרת הנובעת מהפגיעה.

חישוב פיצוי במקרים שבהם הנפגע לא התפרנס בתקופת התאונה


חוק פיצוי לנפגעי תאונת דרכים הוא חוק סוציאלי במהותו. מטרת המחוקק הייתה להעניק פיצוי שישיב את מצבו הכלכלי של הנפגע לקדמותו מבלי ש"יתעשר" לכאורה בעתיד על חשבון חברת הביטוח. כנגזרת מכך לחוק יתרונות וחסרונות.


היתרונות: גם מי שלא השתכר בתקופת התאונה יקבל פיצוי על פי חישוב שנעשה לפי השכר הממוצע במשק ואף יוכל לדרוש עד פי שלוש מהשכר הממוצע במשק אם עורך הדין יצליח להוכיח פוטנציאל השתכרות ממשי.


כך למשל סטודנט לרפואה שנפגע קשה במהלך לימודיו ולא עבד, בית המשפט יתחשב בעובדה כי לולא התאונה בעוד כשנה או מספר שנים היה הסטודנט משתכר כרופא בכיר בתחומו ולפיכך יוכל לדרוש פיצוי הגבוה מהשכר הממוצע במשק.


החסרונות: מי שנפגע בתאונה המונעת ממנו לעסוק בתחום שבו עסק כמו בעל עסק עצמאי או שכיר בתפקיד שהיה מרוויח שכר גבוה במיוחד, לא יוכל לדרוש את הפסדי השתכרותו המלאים אלא יוכל לדרוש עד פי 3 מהשכר הממוצע במשק ולא יותר מכך. בעצם החוק בא ליצור איזון בחישוב הפיצוי לנפגע בין בעלי מעמד כלכלי גבוה לבין בעלי מעמד כלכלי נמוך.

פיצוי במקרים שבהם אין ביטוח


במקרים שבהם לנפגע אין את מי לתבוע ניתן להגיש תביעה ל"קרנית" שהיא תאגיד ציבורי שהוקם במיוחד לשם כך. לקרנית ניתן להגיש תביעות במקרים שבהם נגרם נזק גוף בלבד, במקרים של "פגע וברח", כאשר אדם נפגע מרכב שננהג על ידי נהג בלי רישיון נהיגה תקף, או במקרים שבהם נעשה שימוש ברכב בניגוד לתנאי הפוליסה או שהרכב לא בוטח כחוק.

כותב המאמר עורך דין אילן בנימיני מייצג נפגעי תאונות דרכים בתביעות מול חברות הביטוח. האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.