בשנים האחרונות, נדמה שניתן לזהות בעולם מגמה לשינוי המדיניות כלפי מה שמוגדר כסמים קלים. מדינות שונות נוטות להקל בעונשו של מי שנתפס על שימוש בסמים אלה ואפילו להתיר באופן חלקי או מלא את השימוש בהם. בשורות הבאות לא נדון במדיניות הסמים של מדינת ישראל אלא במדיניות הסמים של צה"ל, בכל הנוגע למי שנתפס על שימוש בסמים קלים: חשיש או מריחואנה.

צה"ל משקיע רבות באכיפה, מניעה וענישה מחמירה בכל הקשור לשימוש בסמים במסגרת צבאית. גם שימוש בודד וחד פעמי בסם מסוג קנביס, עלול להוביל לחקירת מצ"ח ולהגשת כתב אישום בבית דין צבאי. הרשעה בבית דין צבאי, טומנת בחובה רישום פלילי וענישה עם רכיב כליאה ממשי.

כל שימוש ו/או החזקה של סמים קלים כקשים, מוגדר כעבירת סמים גם אם מדובר בשימוש בנסיבות אזרחיות, קרי, בחופשה בבית – גם כשמדובר בסמי פיצוציות.

האם צה"ל בכלל מבדיל בין סמים קלים וקשים?

ככלל, מדיניות הצבא מאוד מחמירה. הקו המנחה הוא שלא להקל: במערכת האכיפה הצבאית אין הבדל בין סמים קלים וסמים קשים. עם זאת, באופן מעשי ניתן לציין הבדלים בין אישום של שימוש בסמים בנסיבות אזרחיות (בעת חופשה) ובין שימוש בנסיבות צבאיות (בבסיס) בכל הנוגע לענישה. כמו כן ניתן לומר שהצבא מחמיר יותר בעונשו של מי שנתפס על שימוש בסמים קשים מאשר בעונשו של מי שנתפס על שימוש בסמים קלים.

האם יש הבדל בין מערכת האכיפה הצבאית למערכת האכיפה האזרחית?

בהחלט כן. מערכת השיפוט הצבאית – בהתאם למדיניות הצבא – מחמירה יותר עם הנאשמים בשימוש בסמים קלים מאשר מערכת השיפוט האזרחית. מערכת האכיפה האזרחית – המשטרה והפרקליטות – כמעט ואינה מגישה כתבי אישום כנגד מי שנתפס על שימוש בסמים קלים ואם כן הוגש כת"א, אזי רמת הענישה הינה נמוכה באופן יחסי – בעיקר עבור מי שנתפס בפעם הראשונה. לעומת זאת, המערכת הצבאית נוקטת צעדים חמורים גם כנגד מי שנתפס על שימוש בסמים קלים – אפילו במקרה של שימוש חד-פעמי.

מה העונש שבו מסתכן מי שעישן סמים קלים במהלך השירות הצבאי?

מי שנגדו הוגש כתב אישום צפוי לעונשים הבאים:

 

1. מעצר עד תום ההליכים: בהתאם לחומרת העבירה ולמדיניות הנקודתית של מערכת האכיפה הצבאית.

 

2. פגיעה בסיווג הביטחוני: רלבנטי לבעלי הסיווג הביטחוני הגבוה שוודאי אינם רוצים לאבד אותו ואת התפקיד שלהם בצבא.

 

3. מאסר בפועל: במקרים שבהם ישנן נסיבות מקלות ובהתאם להחלטת התביעה ובית הדין הצבאי ייתכן גם מאסר על תנאי – יחד עם או במקום המאסר בפועל.

 

4. הורדה בדרגה: אם הנסיבות מצדיקות זאת בעיני מערכת המשפט הצבאית.

 

5. שחרור מוקדם מהצבא ללא ההטבות של חייל משוחרר: חייל שהורשע בעבירת סמים יתייצב לאחר ריצוי העונש בפני וועדת סמים; הוועדה הזו מחליטה אם יש מקום לשחרר את החייל מהצבא לפני הזמן ובעצם למנוע ממנו את ההטבות – כולן או חלקן – המגיעות לו כחייל משוחרר. במקרה והוועדה תחליט שהחייל יכול להישאר בצבא, הוא יהיה נתון למעקב על ידי המערכת הצבאית – לדוגמה, יהיה עליו לעבור בדיקות שתן תקופתיות.

 

6. רישום פלילי אזרחי: הרישום הזה עלול למנוע מהנאשם את האפשרות להתקבל לעבודות שונות ואף להוציא רישיון נהיגה. לאחרונה נקבע שעבור עבירות מסוימות וקלות יחסית ניתן לקבל רישום פלילי מופחת – רישום לתקופה קצרה יותר וכזה שפוגע פחות בחייו האזרחיים של החייל המשוחרר. חשוב לקבל ייעוץ משפטי מתאים כדי לדעת האם ניתן לקבל רישום פלילי מופחת וכיצד.

מה דינו של חייל מילואים שנתפס על שימוש בסמים?

חייל מילואים בשירות פעיל שנתפס על שימוש בסמים דינו כדין חייל בשירות סדיר, על כל המשתמע מכך. זה לא משנה אם הוא בחופשה משירות המילואים – כל עוד הוא בשירות פעיל הרי שהצבא יתייחס אליו כאל חייל סדיר בכול הנוגע לשימוש בסמים.

האם מותר לסרב לבדיקת שתן בצבא?

בצבא נערכות פעילויות מניעה שונות שנועדו להילחם נגד תופעת השימוש בסמים; אחת מהפעולות הללו היא עריכת בדיקות שתן רנדומליות ביחידות שונות או בעקבות מידע מודיעני. כאשר מדובר בבדיקה רנדומלית, חייל רשאי לסרב לתת בדיקת שתן והדבר לא ייזקף לרעתו ולא יהווה עדות או הוכחה לכך שהוא משתמש בסמים.

 

לעומת זאת, אם הבדיקה נדרשת במסגרת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, החוקרים יכולים לבקש צו מקצין בכיר שיחייב את החייל לשתף פעולה ("צו קש"ב"). אם החייל יסרב למלא אחרי הצו אין זו הודאה בשימוש בסמים אבל הוא יואשם בעבירת "סירוב להיבדק." סירוב במקרה שכזה יגרור רישום פלילי.

האם לחייל המזומן לחקירה על שימוש בסמים מותר לשמור על זכות השתיקה?

כן. יתר על כן, עומדת לו הזכות לדבר מיד עם סנגור צבאי בכל שעה שהיא. חשוב לממש את זכות ההיוועצות עם עורך דין מנוסה בתחום כבר בשלב הראשוני כדי למנוע ככל האפשר סיבוכים, מכשולים וצרות צרורות.

לשימוש בסמים במהלך השירות הצבאי, ולו פעם אחת, גם אם מדובר בסמים קלים, יכולות להיות תוצאות חמורות וארוכות טווח. קל לסיים את המאמר בהמלצה: אל תשתמשו ואם נתפסתם, מהרו להתייעץ עם עורך דין מתאים כדי לנסות ולצמצם את הנזקים עד כמה שניתן.

עו"ד צבאי דנה נוף - עורכת דין צבאית וותיקה, בעלת אישור לייצג חיילים בפני בתי דין צבאיים.

 

הכתבה אינה מהווה תחליף להתייעצות עם עורך דין צבאי.