השירות הצבאי של החייל הממוצע נגמר אחרי שלוש שנים, אבל מה שהחייל הממוצע לא יודע זה שהעבירות שביצע במהלך שירותו הצבאי יכולות לרדוף אותו גם אחרי תום שלוש השנים – עמוק לתוך האזרחות. במקרים קיצוניים, החייל שהפך כבר לאזרח עלול אפילו למצוא את עצמו מרצה עונש מאסר בכלא צבאי. איך זה קורה ומה אפשר לעשות נגד זה? 

 

חוק השיפוט הצבאי חל גם על חיילים משוחררים


חייל שנחשד בעבירה בעלת אופי פלילי (סמים, גניבה, זיוף , עבירות נשק ועוד), ייחקר על פי רוב על ידי מצ"ח. בתום החקירה, החייל שב לשירותו הסדיר, מצ"ח מחליט האם חומר החקירה מצדיק העברה לפרקליטות הצבאית, על מנת שתשקול אם להגיש כתב אישום כנגד החייל. תהליך העברת התיקים ובחינתם בפרקליטות, ובמקרים הרלוונטיים – גיבוש כתב האישום, עשוי לקחת שבועות ואף חודשים ארוכים, כאשר במהלך התקופה הזו החייל יכול להשתחרר משירות סדיר. אולם הזמן שחלף מיום ביצוע העבירה, ואפילו השחרור מהצבא שהגיע בינתיים, אינם פוטרים את החייל מהעמדה לדין. על פי חוק השיפוט הצבאי, ניתן להעמיד חיילים משוחררים לדין משמעתי, ואף להגיש נגדם כתב אישום, עד 90 יום לאחר שחרורם מהצבא. במקרים מיוחדים ובכפוף לאישור מפרקליט, ניתן להגיש כתב אישום גם עד 180 יום ממועד השחרור.


יש לציין שאין חובה שהמשפט עצמו יתקיים עד תום תקופת ההתיישנות, אלא רק שכתב האישום יוגש במסגרת זמן זו. מרגע הגשת כתב האישום ועד הזימון להתייצב בפני בית הדין יכולה לעבור תקופה ארוכה נוספת.


האם תחולת החוק הצבאי יכולה להתארך מעל לחצי שנה?


עיקרון תחולת החוק הצבאי למשך 180 יום – חצי שנה – מזמן השחרור תקף לגבי כל סוגי העבירות; אולם במקרים מסוימים, התקופה שבמהלכה יכולה הפרקליטות הצבאית להגיש כתב אישום כנגד חייל משוחרר מתארכת אף יותר:


• אם החייל נאשם בעבירה צבאית חמורה, שעונשה המירבי הוא שנתיים מאסר ומעלה – ויש לא מעט עבירות כאלה, החל משימוש ברכוש צבאי שלא למטרות הצבא, דרך עבירות סמים ועד לעבירות ביטחון – ניתן להגיש נגדו כתב אישום עד שנה מיום שחרורו מהצבא.
• אם החייל נאשם בעבירה לא צבאית מסוג "פשע", כלומר עבירה בדרגה הפלילית החמורה ביותר, שעונשה המירבי הוא שלוש שנות מאסר ומעלה – ניתן להגיש נגדו כתב אישום עד שנה מיום שחרורו מהצבא.


• אם החייל נאשם בעבירה שאותה ביצע לכאורה יחד עם חיילים נוספים, הרי שהחוק הצבאי ימשיך לחול עליו כל עוד שהוא חל על אחד מהחיילים השותפים לעבירה. כלומר, אם אחד מהחיילים נמצא בסוף השירות שלו בעת ביצוע העבירה המשותפת, בעוד שחייל אחר נמצא בתחילת השירות שלו, משמעות הדבר היא שהחוק הצבאי במקרה הזה ימשיך לחול על החייל הוותיק יותר גם שנים לאחר השחרור שלו – עד לתום תקופת ההתיישנות של החייל הצעיר (כלומר שנה מיום השחרור של החייל הצעיר).


מהן השלכות המשפט הצבאי על החייל המשוחרר?


חייל משוחרר שהוגש נגדו כתב אישום במסגרת מערכת המשפט הצבאית בגין עבירה שביצע בזמן שירותו הסדיר, יזומן לבית דין צבאי ויישפט כמו חייל לכל דבר. אם תיגזר עליו שלילת רישיון נהיגה, היא תחול הן על הרישיון הצבאי והן על הרישיון האזרחי שלו; אם יוטל עליו לשלם קנס – הוא ישולם לרשויות הצבא; ואם ייגזר עליו מאסר בפועל – הוא יאלץ לרצות אותו בכלא צבאי. מדובר בתרחישים קיצוניים יחסית, שכן בתי הדין הצבאיים לרוב לא מחמירים בענישה כלפי חיילים משוחררים, ובפרט אם היו אזרחים כבר בעת הגשת כתב האישום. עם זאת, חשוב לציין שאפילו אם לא ייגזר על הנאשם עונש משמעותי, גם הרשעה כשלעצמה היא בעייתית, שכן היא גוררת רישום פלילי על כל המשתמע ממנו – הן בצבא והן באזרחות.


מה אפשר לעשות כדי למזער את הנזק?


ישנן מספר דרכים להתמודד עם האישומים במסגרת המערכת הצבאית, והן משתנות בהתאם לנסיבות המקרה. לחייל או חייל משוחרר העומד לדין משמעתי אין זכות לייצוג, אך יש באפשרותו להתייעץ עם עורך דין לפני ההעמדה לדין, וכן לעיין במסמכים המוגשים בעניינו לקצין השיפוט, ולהגיש מסמכים מטעמו שנכתבו על ידי סניגור.


במקרה של הגשת כתב אישום, ניתן לבקש מהפרקליטות הצבאית לקיים שימוע, שבמסגרתו ניתן לשכנע את הפרקליטות לבטל את כתב האישום, או לחילופין להמיר את סעיפי האישום לסעיפים קלים יותר, שאינם גוררים רישום פלילי. אם בכל זאת מוגש כתב אישום, ומתקיים משפט, הנאשם זכאי כמובן לייצוג – באמצעות הסנגוריה הצבאית, או באמצעות עורך דין צבאי שמתמצא בדיני הצבא ומנוסה במקרים מסוג זה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


ואפילו לאחר שניתן פסק הדין והוטל העונש, יש עדיין מה לעשות: אם העונש לא סוכם על ידי שני הצדדים במסגרת הסדר טיעון, ניתן לערער עליו במשך 15 יום לאחר מתן פסק הדין. לחילופין, ניתן להגיש לאלוף הפיקוד בקשה למחילה או המתקת העונש.


לסיכום, חיילים משוחררים שמשוכנעים שהשאירו את העבר הצבאי שלהם מאחוריהם, עלולים לגלות שלפחות בכל הנוגע לעבר הפלילי והמשמעתי שלהם – אין זה כך. אולם גם אם קיבלתם הפתעה לא נעימה בדמות זימון לעמוד לדין בצבא הרבה אחרי שהשתחררתם – המצב לא אבוד. חשוב להתייעץ עם עורך דין צבאי מוקדם ככל האפשר כדי לדעת מה האפשרויות הפתוחות בפניכם לסיום קל ומהיר ככל האפשר של הפרשה. מצד שני, זכרו שעל לא מעט עבירות שביצעתם בזמן השירות הצבאי ניתן יהיה לשפוט אתכם גם באזרחות, ולכן ההמלצה הטובה ביותר היא פשוט... לחשוב פעמיים לפני שמבצעים עבירה, שעלולה עוד לרדוף אתכם במשך שנים.


מאת עו"ד דנה נוף