בצ'ק ליסט של אלו המשרתים בצה"ל, בין רצון לבצע שירות משמעותי תוך שמירה על החיים, שיבה הביתה בסופי שבוע והתקדמות בסולם הדרגות, מצויה שורה נוספת המגולמת לרוב במעין הסכמה שבשתיקה: הימנעות מהגעה לבית הדין הצבאי, והימנעות משמעה כי אם אינך משרת בבתי הדין הצבאיים, עדיף שכף רגלך לא תדרוך שם.


בתי הדין הצבאיים שופטים חיילים, נגדים, קצינים, מילואימניקים ולעתים גם אזרחים עובדי צה"ל בגין עבירות שונות, על פי חוק השיפוט הצבאי. החוק, על 563 סעיפיו, כולל טווח רחב במיוחד של עבירות שבהן עשוי לובש המדים להיות מואשם, החל מעריקות, דרך שימוש בלתי חוקי בנשק והתנהגות בלתי הולמת ועד מתן עדות שקר ועבירות אלימות.


משרת בצה"ל עשוי להגיע לבית הדין הצבאי באחד משלושה מצבים אפשריים: הראשון, במהלך חקירת מצ"ח (המשטרה הצבאית החוקרת) המתנהלת נגדו במסגרת דיון להארכת מעצרו; השני, בתום חקירת מצ"ח אשר במסגרתה הוחלט כי ישנה תשתית עובדתית מספקת כדי להרשיעו ומוגש נגדו כתב אישום; והשלישי, לאחר שהורשע, אם החליט לערער על פסק דינו.


בכל אחד מן המצבים המתוארים לעיל זכאי המשרת להיות מיוצג על ידי סניגור, אשר יכול להיות הן מן הסניגוריה הצבאית והן ממשרד עורכי דין פרטי, על פי שיקולו של המיוצג.


מהן העבירות הנפוצות בבתי הדין הצבאיים?


מרבית העבירות שבהן מואשמים חיילי צה"ל בבתי הדין הצבאיים הן נפקדות ועריקות, כלומר "העדר מן השירות שלא ברשות", ושימוש בסמים.


עבירות אלה נתפסות אמנם כעבירות קלות יותר מעבירות אחרות המופיעות בחוק השיפוט הצבאי, אך חייל המורשע בהן עלול למצוא את עצמו מרצה תקופה ממושכת באחד משלושת בתי הכלא הצבאיים: כלא 6 או כלא 4 למשרתים הגברים וכלא 400 עבור המשרתות הנשים, ואף עלול למצוא עצמו מסיים את השירות הצבאי עם רישום פלילי שמדביק לו כתם שחור להמשך חייו.


כמובן, בעבירות חמורות יותר כדוגמת אינוס או התרשלות, ירצה משרת שהורשע תקופת מאסר ממושכת הרבה יותר.


עם הגיעו של חייל לבית הדין הצבאי הוא מלווה לרוב בשוטרי מצ"ח אשר שומרים עליו עד היכנסו לדיון ובמהלכו, ובעורך דינו אשר מגן עליו בהליך. בתוך חדר הדיון ימצא המשרת בין שופט אחד לחמישה, על פי חומרת התיק הנדון, ותובע מטעם הפרקליטות הצבאית, ואם המשפט אינו מתנהל בדלתיים סגורות, הוא עשוי לפגוש במקום גם קהל שומעים בהתאם לעקרון "פומביות הדיון" אשר חל במשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי


במהלך הדיון, בהתאם לכללי סדר הדין צפוי החייל לפגוש גם עדים בדמות מפקדים או חברים לשירות. הדמות החשובה ביותר עבורו היא כמובן עורך דינו, ועל כן חשוב ביותר להיעזר בעורך דין צבאי מן הרגע הראשון שבו נחקר החייל במצ"ח על עבירה שביצע. לפיכך, תמיד מומלץ להיוועץ בעורך דין צבאי מומחה שייצג את החייל בתהליך, במקום להצטער מאוחר יותר.