נפקדות ועריקות הן דרגות חומרה שונות של אותה עבירה: היעדרות מן השירות בצה"ל שלא ברשות. ההבדל בין הדרגות הוא בתקופת ההיעדרות ובעונש הניתן עליה.
יש שלוש דרגות חומרה בנפקדות מצה"ל:


נפקדות קלה – עד 24 שעות.
נפקדות - מעל 24 שעות ועד 21 יום.
עריקות – תקופת היעדרות של יותר מ-20 יום.

 

במאמר זה נעסוק בשני סוגי הנפקדות, בהשלכות העבירה ובמשמעותה. חוק השיפוט הצבאי (תשט"ו-1955) קובע בסעיף 94, כי חייל שנעדר משירותו הצבאי או מהמקום בו הוא חייב להימצא באותה שעה, דינו מאסר שלוש שנים, "אלא אם הוכח כי היה לו היתר או הצדק סביר אחר לכך".

 

על פי סעיף זה, כל היעדרות מן השירות, בין אם לא הגעתם בכלל לבסיס, בין אם הייתם בצבא אך במקום אחר מזה שהייתם אמורים להימצא בו – זו נפקדות. עבירת נפקדות נוגעת הן לחיילים בסדיר, הן לחיילי מילואים והן לכאלה שעדיין לא חוילו ובחרו שלא להתייצב בבקו"ם.

 

לאחר שמונה ימים של היעדרות, הנוהל הצבאי קובע כי על מפקדי היחידה לבוא לביתכם עם רכב ולערוך בדיקה יסודית כדי לוודא שלא נפגעתם. אם הנפקד נושא נשק, על המפקד לבוא לביתכם בתוך 48 שעות. המפקד אמור ליידע אתכם או את בני משפחותיכם על משמעות עבירת הנפקדות, ובכך להחזיר אתכם אתם לבסיס.

 

הנוהל קובע עוד כי בכל חיפוש יבוא מפקד מדרג בכיר יותר. בפועל, ברוב המקרים המחפשים הם חיילים זוטרים שלא מצוידים ברכב ואין באפשרותם להחזירכם לבסיס, וגם ה"שכנוע" מתבצע בדרך פורמלית של מסירת מכתב בלבד. הצבא מייחס חומרה רבה לעבירות נפקדות, ולאחר שנתפסתם או שהסגרתם את עצמכם אתם צפויים לשהות במעצר עד תום ההליכים נגדכם.

 

למרות עונש המאסר הכבד המוטל בחוק על מי שנעדר מהשירות, לא ימהרו להכניס אתכם לכלא צבאי, בוודאי לא כשמדובר בנפקדות קלה של פחות מ-24 שעות. אם נפקדתם יותר מ-24 שעות, ייתכן שתקבלו עונש מאסר קל, תלוי ברצונו הטוב של המפקד. העונש המקסימלי על נפקדות מגיע ל-35 ימי מחבוש.

 

בשונה מעבירת עריקות, כשמדובר בנפקדות, גם זו שאינה קלה, הטיפול בנפקד ייעשה במסגרת היחידה והוא יועמד לדין משמעתי (דמ"ש) ולא יישפט בבית דין צבאי. כמו כן, לא ייזקף לחובתכם רישום פלילי כל עוד מדובר בנפקדות ולא נעדרתם יותר מ-20 יום.

 

ההבדל העיקרי בין נפקדות קלה לנפקדות "רגילה" הוא לעניין חישוב התב"ן ותשלומי ת"ש ומשכורת צבאית. כשמדובר בנפקדות קלה עד 24 שעות, זמן ההיעדרות לא ייחשב לכם למניין תב"ן שלילי (תב"ן – תקופה בלתי נמנית למניין ימי השירות בצה"ל, שיש להשלים אותה בתום השירות עד תום מספר ימי התב"ן). מעל ל-24 שעות היעדרות, ימי ההיעדרות ייחשבו למניין תב"ן שלילי ותצטרכו לשרת כמספר הימים בהם נעדרתם.

 

כמו כן, על זמן ההיעדרות בנפקדות קלה עדיין תקבלו שכר, אך מעל ל-24 שעות היעדרות לא תקבלו שכר או כל תשלומי ת"ש אחרים על ימי ההיעדרות. נפקדים, בשונה מעריקים, זכאים לשירותי רפואה מהצבא באופן מלא.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני צבא | משפט פלילי צבאי

 

בגלל החומרה שמייחס הצבא לעבירות נפקדות, הטיפול בנפקד עלול להיות מחמיר וקפדני. אתם צפויים למעצר עד תום ההליכים, וייתכן שתענשו בימי מחבוש, בריתוק ובעונשים נוספים כראות עיני הקצין השופט אתכם. יכולת הנפקד לאסוף ראיות לנסיבות מקלות מוגבלת מאוד,

 

במיוחד לאור העובדה שהדין הצבאי מתנהל בדרך שונה ממערכת המשפט האזרחית. לכן ההתייעצות עם עו"ד צבאי המצוי בסבך החוקים הצבאי יכולה להקל מאוד על הטיפול בעניינכם, בפרט אם אתם במצב נפשי או פיזי לא תקין ואתם זקוקים לשיפוט מקל והוגן ככל האפשר.