דיון שנערך בחודש שעבר בוועדה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול בכנסת הבהיר שוב את החומרה בה מתייחס צה"ל לסוגיית השימוש בסמים במסגרת הצבאית. סמים בצבא, כך על פי מפקד מצ"ח אל"מ ארז רבן, מהווים 40% מכלל החקירות המתנהלות במצ"ח. ואם מישהו חשב שהמלחמה שמנהל צה"ל מתמקדת בסחר והפצה של סמים, מפקד מצ"ח טרח להבהיר כי 83% (!) מהחקירות המתנהלות על עבירות סמים, עוסקות בעבירות של שימוש עצמי. אם לא די בכך, הוסיף אל"מ רבן כי יותר מ־50% מכלל עבירות הסמים הנחקרות במצ"ח הן עבירות שלא התבצעו בשטח צבאי; כלומר, במהלך חופשה וכדומה.


נתונים מדהימים אלה מגוללים את התמונה כולה; לתפיסת צה"ל, סמים בצבא מהווים סכנה חמורה ביותר למערכת, וכל עבירת סמים, קטנה כגדולה – תיענש בחומרה רבה. צה"ל לא מבחין בין חיילי מילואים לחיילים בקבע או בסדיר, בין חיילים השוהים בבסיס לאלה שנמצאים בחופשה בבית; כל חייל המשרת בצה"ל ועבר על פקודת הסמים המסוכנים – יבוא על עונשו.

 

סמים קלים גם הם מהווים נתח נכבד מעבירות הסמים הנחקרות במצ"ח, ואת צה"ל לא ממש מעניין אם זה היה רק משהו קליל עם החברים. צה"ל רואה בשימוש בסמים איום של ממש על הצבא. חייל שהשתמש בסמים, גם אם זו הפעם הראשונה שלו, לא כשיר דיו למשימות הצבאיות, לנהיגה, להזנקה לשטח, שלא לדבר על חוסר המשמעת ועל האחריות הנדרשת מחייל בצה"ל. זו הסיבה לכך שחיילים הנאשמים בעבירות סמים נענשים בעונשים כבדים על עבירות שאם היו מבצעים באזרחות היו יוצאים מהן ללא עונש.


סמים בצבא? תשכחו מרישיון הנהיגה

 

ההגבלה המידית המוטלת על חיילים החשודים בעבירות סמים היא איסור נהיגה ברכב צבאי. איסור זה הוא אמנם זמני באופן רשמי, עד להכרעה הסופית, אך למעשה, מדובר בפסילת רישיון הנהיגה הצבאי עד למתן החלטה חדשה בעניין מצד סמכות הרישוי בצה"ל, אם וכאשר תינתן החלטה כזו. גם רישיון הנהיגה האזרחי נמצא בסכנה, ויש סיכוי רב שייפסל עם ההרשעה. כדי לשוב ולקבל רישיון נהיגה שנפסל בגין סמים בצבא, יש לעבור סדרת מבחנים ובדיקות כדי להוכיח כשירות לנהיגה.


אך זהו באמת הדבר הקטן. חשוד בעבירות סמים בצבא עתיד להיעצר על ידי מצ"ח, במקרים רבים עד תום ההליכים. אחרי המעצר הוא צפוי לחקירות מתישות ומתוחכמות, ואם החייל אינו בקיא בשיטות החקירה ובדקויות המשפטיות, ישנו סיכוי רב שיודה באשמה בלי שבכלל ידע שהודה.


סמים בצבא: כלא צבאי ורישום פלילי

 

רבות מן החקירות בגין סמים בצבא מסתיימות בהרשעה, שברוב המקרים, תביא לעונש מאסר, שכפועל יוצא ממנו יוכתם החייל ברישום פלילי. רישום פלילי הוא כתם לטווח ארוך מאוד. הנזק של רישום פלילי מתפרש על תחומים רבים, והוא מהווה חסם בכל עמדה משמעותית: בעבודה, בלימודים, בכל רילוקיישן שירצה החייל אי-פעם לעשות. את הרישום הזה רק נשיא המדינה יכול למחוק בחנינה.


סמים בצבא: רק עורך דין צבאי מומחה יכול לעזור לכם לצאת מזה

 

מצבו המשפטי של מי שנחקר בגין שימוש בסמים בצבא הוא מורכב מאוד. רק ייעוץ משפטי מדויק ומקצועי יכול לסייע לחשוד בעבירות סמים בצה"ל לצאת מזה בשלום. ההשלכות של הרשעה בגין סמים בצבא הן רבות: מאסר; רישום פלילי; הורדה בדרגה; הורדת סיווג ביטחוני; שלילת רישיון נהיגה אזרחי ופלילי; שחרור מוקדם תוך שלילת זכויות ועוד. אם נפתחה נגדכם חקירה בחשד לעבירות סמים בצבא, פנו מיד לעו"ד צבאי מומחה שיסייע לכם לסיים את הפרשה עם כמה שפחות נזקים. טיפול משפטי נכון צריך להקיף את כל המרכיבים בסיפור, להנחות את החייל לגבי התנהלותו מול גורמי מצ"ח ולייצגו באופן הטוב ביותר בבית הדין הצבאי. 

 


עודכן ב: 04/01/2016