חייל מילואים המזומן לשירות מילואים פעיל ונמנע מלהתייצב אליו נחשב כנעדר מן השירות ללא רשות, עבירה על סעיף 94 לחוק השיפוט הצבאי, מן היום הראשון של שירות המילואים אליו לא התייצב. בשלב זה, נחשב החייל, בעגה הצבאית, כנפקד. משמעות הדבר – החייל נמצא באחריות היחידה, ויטופל משמעתית על ידי היחידה לכשיתייצב. היינו, יועמד לדין משמעתי בפני קצין שיפוט.

בשלב זה, על מנת להסדיר את עניינו, על החייל להתייצב ביחידתו (ולא, למשל, בבסיס משטרה צבאית).

לאחר 30 יום מרגע תחילת הנפקדות, מוכרז החייל כעריק, והטיפול בעריקותו עובר למדור עריקים בשלישות הראשית. ככלל, מרגע אישור הכרזת העריקות, מעורבת המשטרה הצבאית בטיפול בעריק, והוא צפוי להיעצר על ידי הרשויות.

ככלל, חיילי מילואים הנעדרים מן השירות לתקופות שאינן עולות על שנה, יועמדו לדין משמעתי, ואילו בעניינם של חיילים הנעדרים לתקופות ארוכות יותר, תישקל האפשרות של העמדה לדין פלילי בפני בית דין צבאי, על כל ההשלכות המתלוות לכך: סמכות ענישה חמורה יותר, עונש מאסר על תנאי ממושך, ורישום פלילי.

למותר לציין, כי כל מקרה נבחן לגופו, ופירוט הנסיבות האישיות והגורמים שהביאו להיעדרות, והבאתם בפני הגורמים המחליטים, עשויים להשפיע על ההחלטה האם להעמיד את החייל לדין משמעתי או להגיש כנגדו כתב אישום.

חשוב לציין כי עורך-דין פלילי צבאי, המתמצא בהליכים המשפטיים בצבא, יכול לסייע רבות לחייל בשרות סדיר או מילואים שאינו מבין את ההליך המנוהל כנגדו או מתקשה להתמודד איתו.

דנה נוף, עו"ד ומגשרת – דיני משפחה וירושה, דיני מושבים, דיני צבא

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.


עודכן ב: 19/05/2009