ישנן עילות רבות לפסילת צוואה. חלק מן העילות מפורטות בחוק וחלקן מפורטות בפסיקה הענפה אשר התגבשה עם השנים על ידי בתי המשפט השונים בארץ. כמובן שהעילות לפסילת צוואה משתנות בהתאם לסוגי הצוואה השונים המוכרים בחוק.

הצוואה הנפוצה ביותר הינה צוואה בפני עדים, להלן רשימת מצבים אשר יכולים בנסיבות מסוימות להוות עילה לפסילת צוואה שכזו:

השפעה בלתי הוגנת: כאשר אחד או יותר מן הנהנים עפ"י הצוואה (היורשים) משפיע בצורה בלתי הוגשת על המצווה, על מנת שיוריש לו את נכסיו, כולם או חלקם. חשוב לציין שעל פי הפסיקה הנרחבת בתחום, לא כל השפעה של היורש על המצווה תחשב השפעה בלתי הוגנת ולכן יש לבחון כל מקרה ומקרה לגופו, בטרם מנסים לפסול צוואה בטענה לקיומה של השפעה בלתי הוגנת.

אונס או איום:

 

כאשר אחד או יותר מן היורשים גורם למצווה להוריש לו רכוש ע"י איומים על המוריש או תחת אונס לערוך צוואה אשר אינה תואמת את רצונותיו האמיתיים של המצווה (סעיף 30 – א’ לחוק הירושה).

תחבולה או תרמית: כאשר המצווה מולך שולל באמצעות תחבולה או תרמית כלשהי מצד היורש, ובעקבות התנהגות פסולה זו מצווה לאותו אדם חלק זה או אחר מנכסיו (סעיף 30 - א’ לחוק הירושה).

טעות: כאשר בצוואה מצוינת הוראה אשר אין ספק שנכתבה בטעות ע"י המצווה (סעיף 30 – ב’ לחוק הירושה).

כאשר הצוואה הינה צוואה סתומה: צוואה אשר לא ניתן להבין מהכתוב בה מיהם היורשים ומהם הנכסים שהתכוון המצווה להוריש להם ולא ניתן להוציא את הצוואה אל הפועל. המשמעות היא שצוואה זו תהיה בטלה (סעיף 33 לחוק הירושה).

צוואה שהאמור בה אינו חוקי, אינו מוסרי או בלתי אפשרי ליישום: אם מדובר בהוראה ספציפית בצוואה, אשר הינה בלתי מוסרי ו/או אינה חוקית ו/או בלתי ניתנת ליישום, אותה הוראה תהיה בטלה, אולם שאר הצוואה יכול שתישאר תקפה. ואולם, אם מדובר בצוואה אשר כולה עוסקת בהוראות שכאלה, אזי תהיה כל הצוואה בטלה לגמרי (סעיף 34 לחוק הירושה).

צוואה לטובת הנהנה:

 

כאשר בצוואה קיימת הוראה אשר מזכה את מי שהיה עד לעריכתה או מי שהיה פעיל בצורה מסוימת בעשייתה או את בן/בת זוגו של אחד מאלה, תהיה אותה הוראה בטלה (סעיף 35 לחוק הירושה).


ביטול הצוואה ע"י המצווה:

 

צוואה תהיה בטלה כאשר המצווה עצמו החליט לבטלה. במקרים כאלו על המצווה לבטל את צוואתו בצורה המסוימת הקבועה בחוק אחרת ייתכן והביטול לא ייכנס לפועל (סעיף 36 לחוק הירושה).

עריכת הצוואה שלא על פי דרישות החוק והפסיקה: כל צוואה אשר אינה ערוכה בהתאם לדרישות החוק והפסיקה בישראל, הינה בלתי תקפה ולא ניתן יהיה לאכוף את האמור בה.

לסיום: ישנם מספר מסמכים אשר רצוי לצרף לצוואה על מנת להבטיח ככל שניתן, כי בבוא היום, יבוצע האמור בה באופן היעיל ביותר. אחד מן המסמכים שמומלץ לצרף לצוואה הינו כפי שצוין לעיל אישור רפואי המעיד על כך שהמצווה בריא ברוחו, והוא אינו סובל ממחלה נפשית כלשהי. כמובן מומלץ לצרף גם אישורים המעידים על הבעלות של המוריש על הרכוש שאותו הוא מעוניין להוריש וכד’.

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.


עודכן ב: 25/07/2013