עו"ד צבאי הינו עו"ד בעל אישור להופעה בבתי דין צבאיים. עו"ד צבאי מטפל בייעוץ, ליווי והגנה משפטית בתחומים הבאים:


א.
ייעוץ בחקירות מצ"ח, ייעוץ לפני חקירה בפני קצין בודק או ועדת חקירה.


ב. ייעוץ לפני שיפוט בדין משמעתי ביחידה.


ג. ייעוץ בהליכים משמעתיים במקרים מיוחדים הננקטים בפני קש"ב (קצין שיפוט בכיר ) כאשר מדובר בעבירות חמורות, כאשר עלול השיפוט המשמעתי לפגוע בהמשך שירותו או בזכויותיו של החייל או של איש הקבע (למשל,בעבירות של הטרדה מינית וכו’).


ד. קיום שימוע, ניהול משא ומתן עם התביעה הצבאית לפני ואחרי הגשת כתב האישום.


ה. ייצוג בבתי הדין הצבאיים בכל הארץ - בית דין צבאי צפון, בית דין צבאי מרכז , בית דין צבאי מטכ"ל (ב"בית הירוק" ביפו), בבית דין דרום, בבית דין המיוחד (בקריה) ובבית הדין לערעורים.


ו. ליווי ייעוץ לחיילים בחובה ולאנשי קבע בהליכים הנלווים לצעדים הפליליים או המשמעתיים הננקטים נגדם, כגון: ייעוץ או ייצוג בפני הוועדה להתרת התחייבויות , ועדת התאמה לשירות, הוועדה לעיון בעונש, הוועדה להעברת כלואים לבתי כלא אזרחיים ( ועדה 210). וועדת סמים.


ז. ניהול מו"מ מול רשויות הצבא באכ"א בנוגע לזכויות פרישה משירות קבע.


ח. ייעוץ והכוונה מול רשויות הצבא: סיוע בבקשות (חוקיות) לדחיית גיוס, לדחיית שירות מילואים ובבקשות לשינוי שיבוץ בשרות סדיר ומילואים.


ט. סיוע בהגשת קבילות לנקח"ל (נציב קבילות חיילים) ופניות לקפ"צ (קצינת תלונות הציבור בצה"ל - מטעם משפחות חיילים).


י. ייצוג בהליכים מנהליים מול רשויות הצבא, בתחומי רפואה, ת"ש, קיצור שירות, עתודה אקדמית ועוד.


יא. הסדרת מעמד למשתמטים משרות בצה"ל - מלש"בים (מועמדים לשירות ביטחון), בני יורדים וכדומה.

לכל חייל בשירות חובה/קבע/מילואים שמתנהל נגדו הליך פלילי - הוגש או צפוי להיות מוגש נגדו כתב אישום בבית דין צבאי - יש זכות ייצוג והוא רשאי לממש זכות זאת ע"י:


א. פניה לסנגוריה הצבאית בבקשה להעמיד לו סניגור צבאי – ללא תשלום. זהות הסנגור נקבעת שרירותית ולא ניתן לבחור סנגור זה או אחר.


ב. להעמיד על חשבונו, עורך דין פרטי בעל היתר הופעה בבתי הדין הצבאיים, על פי החוק.


עורך דין צבאי נאמן רק לטובתו של החשוד. יש לו חובה כלפי החשוד לסודיות מוחלטת ולנאמנות מלאה. להבדיל מחוקרי מצ"ח, המרבים לייעץ לחשודים כיצד לנהוג, עצותיו של עורך הדין מטרתם לעזור לחשוד ולא להזיק לו.


חוקרי מצ"ח מודעים היטב לכך שחשוד, לאחר שנועץ עם עורך-דין, צפוי "להזיק לחקירה" ולעתים, הם לשכנע את החשוד לדחות את השיחה עם עורך-הדין ככל האפשר.


לסיכום:

 

גם לייעוץ משפטי בלבד ללא צורך בייצוג, מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד צבאי מנוסה הבקיא בחוק השיפוט הצבאי, הפקודות הרלוונטיות, והכרת הפסיקה הצבאית.

 

חשוב לפנות ולהתייעץ עם עורך דין מוקדם ככל הניתן, על מנת להיטיב ולשמור על זכויותיך בחקירה והמשפט. התייעצות עם עורך דין צבאי אינה מלמדת על אשמה.

 

מאחר וחלקם של העבירות הצבאיות גוררות עימם עונשי מאסר ורישום פלילי , חשיבות זו מקבלת משנה תוקף.


חשוב לציין כי עורך-דין המתמצא בהליכים המשפטיים בצבא, יכול לסייע רבות לחייל בשרות סדיר או מילואים שאינו מבין את ההליך המנוהל כנגדו או מתקשה להתמודד איתו. התייעצות עם עורך דין צבאי אינה מלמדת על אשמה.

 

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד
 


עודכן ב: 25/07/2013