מאת: עו"ד דנה נוף

 

עדכון 12/2/12

 

מידי פעם, מתבצעות ביחידות צה"ל פעולות יזומות, פעולות מנע, במסגרתן מבקשים חיילים ביחידה מסוימת למסור דגימות שתן. מדובר בדגימות אקראיות.


המטרה בפעולות אלה היא הרתעה וגילוי אקראי של חיילים המשתמשים בסמים.


במסגרת פעולות המנע אין חובה על החיילים למסור דגימת שתן. באופן עקרוני, ניתן ליטול דגימת שתן מחייל – רק אם החייל מסכים לכך, ובכתב. החייל אינו חייב להסכים ליתן את השתן וגם אינו חייב ליתן הסבר לסיבה שבגללה הוא מסרב (ההסבר הזה יכול להפליל אותו בעבירה(.

 

למעשה, החייל יכול פשוט לומר: "זוהי זכותי לסרב למסור שתן לבדיקה" – ללא נימוק. הוא לא ייעצר, ואין זכות לעכבו. מצ"ח אינה רשאית לחקור את החייל על סיבת סירובו ליתן את השתן. כמו כן לא ניתן לנקוט כנגדו צעדי ענישה על כך . כגון: הכנסתו לאגף) החייל אף אינו חייב לשתף פעולה עם צעדים שנועדו ל"עודדו" ליתן שתן (לשתות מים), אם אינו רוצה בכך.


יחד עם זאת, סירוב מצדו של חייל למסור דגימת שתן מעורר חשד כנגדו.

 

במידה וכנגד חייל יש חשד ספציפי כי הוא משתמש בסמים והוא לא מוכן למסור דגימת שתן, הדרך היחידה לחייבו למסור שתן היא להוציא כנגדו צו של קש"ב (קצין שיפוט בכיר- המשרת במשטרה הצבאית).

 

במקרה כזה, החייל חייב למסור דגימת שתן, וסירוב למסור דגימה כאמור מהווה עבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים, לפי סעיף 127א לחוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955.

 

אם בכל זאת החייל מסרב למסור דגימת שתן, הרי סירוב לצו קש"ב יוביל לחקירת מצ"ח, במהלכה ייחקר החייל ויידרש לנמק את סירובו. חייל זה צפוי לעמוד לדין בפני בית דין צבאי בגין עבירה של סירוב למסור דגימת שתן.

 

עבירה של סירוב להיבדק נתפסת, על ידי הפרקליטות הצבאית, כזהה בחומרתה לעבירה של שימוש חד-פעמי בסם מסוכן מסוג קנאביס (מריחואנה, חשיש), ואף רמת הענישה המקובלת בגין עבירות מסוגים אלה דומה.

 

בעבר, כנגד חייל שהועמד לדין בגין עבירה של סירוב להיבדק לא נרשם רישום פלילי. בעקבות תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי עבירה זו (סעיף 127 לחש"צ), גוררת בחובה רישום פלילי.

 

בכל מקרה בו נתן חייל דגימת שתן והוא חושש לתוצאותיה או במקרה בו סירב חייל להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים, זכותו המלאה להיוועץ בעורך-דין בכל שלב, הן לפני, הן במהלך והן אחרי החקירה. גורמי החקירה מחויבים לאפשר לו לממש זכות זו.


אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד


 


עודכן ב: 12/02/2012