אדם הרואה עצמו נפגע מבקשה לצו ירושה או לצו קיום צוואה רשאי להגיש התנגדות למתן צו הירושה או צו קיום הצוואה וזאת בתוך המועד הקבוע בחוק. במקרים המתאימים, ניתן אף לתקן את צו הירושה או צו קיום הצוואה, לאחר שנתנו, ככל שהתברר כי נפלה בהם טעות.

במקרים בהם בעל עניין בצוואה (בד"כ, מדובר ביורש פוטנציאלי שלא זכה בירושה) שחושב שהצוואה בגינה הוגשה בקשה לצו קיום צוואה, אינה משקפת את רצונו האמיתי של המנוח, יש לו זכות כל פי חוק להגיש התנגדות לצוואה על מנת לברר במסגרת הליך משפטי את תקפותה של הצוואה.


הדיון בהתנגדות ייערך בבית המשפט לענייני משפחה ונטל ההוכחה כי הצוואה איננה תקפה מונח על כתפי הטוען לאת תקפות הצוואה.

העילות העיקריות להתנגדות לקיום צוואה:

קיימות מספר עילות הקבועות בחוק הירושה, המאפשרות התנגדות לקיום צוואה ופסילתה.

* צוואה שנעשתה על-ידי קטין או מי שהוכרז פסול-דין, או שנעשתה בשעה שהמצווה לא ידע להבחין בטיבה של צוואה. הכוונה להיעדר כשירות המוריש בעת כתיבת הצוואה (רפואית או קוגניטיבית).
* הוראת צוואה שנעשתה מחמת אונס, איום, השפעה בלתי-הוגנת, תחבולה או תרמית.
* צוואה המזכה את מי שהיה עד לעשייתה.
* המנוח הותיר צוואה מאוחרת.
* בצוואה נפלו פגמים.

ברמה הפרקטית:


כאשר מוגשת בקשה למתן צו קיום צוואה, חובה לפרסם את עצם הגשתה בעיתון יומי אחד וברשומות. הפרסום מחויב ונובע מהצורך לאפשר לכל אדם מעוניין להגיש התנגדות לרשם לענייני ירושה לקיום הצוואה.


המועד שנקבע בד"כ להגשת התנגדות הינו פרק זמן של 14 ימים ממועד הפרסום בעיתון של דבר הגשת הבקשה.
על פי תקנה 19 לתקנות הירושה יש להגיש את ההתנגדות בכתב לרשם לענייני ירושה על המתנגד/ת לפרט בכתב ההתנגדות את נושא ההתנגדות, נימוקי ההתנגדות ולצרף את כל המסמכים הרלבנטיים עליהם מתבססת ההתנגדות אם ישנם כאלו.

 

כמו כן חובה לצרף לכתב ההתנגדות תצהיר מאומת בפני עו"ד התומך בכל העובדות אשר נטענו והועלו בכתב. לכתב ההתנגדות יש לצרף קבלה המעידה על תשלום האגרה. במידה והמתנגד מיוצג ע"י עו"ד יש לצרף יפוי כח.

אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד
 


עודכן ב: 09/10/2011