ההתייצבות הראשונה בלשכת הגיוס הינה המפגש הראשון של מועמד לשירות ביטחון (מלש"ב) עם המערכת הצבאית.
ביום ההתייצבות בלשכת הגיוס המלש"ב עובר בין התחנות השונות בלשכה. בכניסה ללשכה הוא מקבל כרטיס מגנטי אישי, שמלווה אותו במהלך היום.


מה עוברים ביום ההתייצבות לצו הראשון?

1. אימות נתונים – בתחנה זו על המלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) למסור פרטים אישיים על עצמו: (שם פרטי ומשפחה, שמות ההורים, תאריך עלייה ארצה, מקום מגורים, מס’ אחים ואחיות, מצב משפחתי, לאום, דת ואזרחות, תאריך לידה, דרגת השכלה,מקצוע, מקום עבודה וכדומה).בהתייצבות לאימות נתונים חשוב להביא:צו ההתייצבות, תעודת זהות או דרכון ישראלי או רשיון נהיגה על שם המלש"ב, דרכון זר (במידה ויש), תעודת עולה (במידה ויש), פרטים אישיים של ההורים (מס’ תעודת זהות, שנת הלידה ושמם), תעודות על לימודים עיוניים ו/או מקצועיים.אם לאחר ההתייצבות בלשכת הגיוס יחול שינוי באחד הפרטים האלה-חובה עלהמלש"ב להודיע על כך ללשכת הגיוס תוך 14 ימים מהתאריך שבו חל השינוי.

2. מבחנים פסיכוטכניים - המלש"ב עובר סדרת מבחנים פסיכוטכניים אשר מהווים גורם מכריע בשיבוצו בצה"ל . אין אפשרות להבחן במבחנים אלה פעם נוספת!!! על כן יש להגיע ללשכת הגיוס רעננים ולהשקיע את מיטב המאמצים על מנת להצליח במבחן. המבחנים ממוחשבים ומורכבים ממבחני אינטילגנציה מילולית ואנליטית (יכולת הבנה, חשיבה, ניתוח והסקת מסקנות).

חשוב! במידה והמלש"ב בעל ליקויי למידה עליו לשלוח ללשכת הגיוס אבחון דידקטי מלא טרם ההתייצבות בלשכת הגיוס. במידת הצורך יינתנו התאמות בביצוע המבחנים. לזכאים תנתן האפשרות להבחן במספר שפות לבחירתם. אין צורך להתכונן או במחשבון.

3. ראיון אישי - הראיון האישי נערך לרוב הבנים המיועדים לשירות הביטחון ובמקרים מסוימים גם לבנות. מטרת הראיון האישי; לנבא מוכנות ונכונות לשירות בצה"ל ככלל. המלש"ב ייפגש עם מאבחן פסיכוטכני אשר ישאל אותו שאלות אישיות שונות. תחנה זו אינה מבחן, ולכן אין תשובות נכונות/ לא נכונות. על המלש"ב להיות אמיתי ולענות על שאלות המאבחן. זה המקום של המלש"ב להתבטא ולתת למאבחן להכיר אותו ככל האפשר.

4. בדיקות רפואיות - מי שנקרא להתייצב לבדיקה, חייב להתייצב במקום ובמועד שנקבע,ולהיבדק כל בדיקה הנחוצה לשם קביעת כושרו לשירות בצה"ל.הבדיקה מתבצעת בוועדה הרפואית בלשכת הגיוס או על-ידי רופאים בבתי חולים או במעבדות רפואיות, לשם תופנה במידת הצורך. במסגרת הבדיקות הרפואיות נבדקים משקל,גובה,לחץ דם וחדות ראייה.מבררים על מחלות ובעיות רפואיות בעבר ובהווה. הוועדה תערוך בדיקה גופנית מלאה.באפשרות המלש"ב לבקש להיבדק ע"י רופא/ה במידת הצורך.בהתאם לממצאי הוועדה ולפי שיקול רופא הועדה יופנה המלש"ב לבדיקות נוספות אצל רופאים מומחים, בדיקות דם לשלילת קיום מחלות,כולל מחלות זיהומיות ואנמיה.

לאחר סיום הבדיקות ,תקבע הוועדה כי הנבדק הוא אחד מאלה:


"כשיר לשירות"- במדרגי הפרופיל הכשירים לשירות.
"בלתי כשיר ארעית לשירות"- פטור זמני משירות.
"בלתי כשיר תמידית לשירות"- פטור קבוע.
"כשיר לשירות בתנאים מיוחדים"- נמצא בלתי כשיר ואושר כמתנדב. לא תותר כניסת מלווים ללשכת הגיוס!

מה להביא ביום ההתייצבות?

1. תעודת זהות או דרכון ישראלי, רשיון נהיגה ממוחשב או תעודת עולה .
2. הודעת הפוקד (צו התייצבות).
3. מלש"ב לקוי למידה יביא את האבחון הדידקטי (אותו איבחון שנשלח קודם לכן בדואר).
4. שאלון הרפואי אשר נשלח לבית המלש"ב, אישורים רפואיים לגבי מחלות ואשפוזים.
5. בדיקת שתן כללית עדכנית ל-3 חודשים טרם ההתייצבות.
6. למרכיבי משקפיים - בדיקת חדות ראייה .
7. פרטים על קופת החולים: שם הקופה, סניף, שם הרופא המטפל, טלפון במשרד הקופה.
8. פרטים אישיים של ההורים - שמותיהם, מספרי הזהות שלהם ושנת הלידה.
9. דרכון זר (אם יש).
10. תעודות (אישורים על לימודים עיוניים ומקצועיים).
11. תעודת עולה.

יציאה לחו"ל

מיועד לשירות ביטחון (מלש"ב) רשאי לצאת לחו"ל בכל עת ללא הגבלה וללא קבלת היתר אישי מלשכת הגיוס ותוך ההגבלות הקבועות בהיתר היציאה הכללי:

1. אין ללמוד לימודים על-תיכוניים מכל סוג שהוא בחו"ל.

2. המלש"ב אינו מחזיק צו מכל סוג לתקופת שהייתו בחו"ל.

3. המלש"ב נדרש לחזור לפני כל מועד שאליו נקרא להתייצב, להליכים או לגיוס (עד 3 ימים לפני מועד הזימון).

4. נגד המלש"ב לא פורסמה פקודת מעצר.

דנה נוף, עו"ד ומגשרת
דיני משפחה, דיני צבא
שדרות פל"ים 2, בניין אורן, חיפה


אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד


עודכן ב: 25/07/2013