חוק שירות הביטחון מגדיר בעל אזרחות ישראלית בין אם הוא שוהה בחו"ל או בארץ. חובת השירות חלה על כל מי שהוא אזרח ישראלי גם אם הוא שוהה בחו"ל

מתוך הבנה שקיימים ישראלים השוהים דרך קבע בחו"ל נקבע כי כל מיועד לשירות בטחון, גבר או אישה, השוהה דרך קבע בחו"ל בכל מעמד שהוא, חייב להתייצב עם הגיעו לגיל 17, לפי חוק שירות ביטחון, בקונסוליה הקרובה למקום מגוריו, לשם רישום כנדרש בחוק שירות ביטחון והסדרת מעמדו לפי חוק שירות ביטחון. אם שהה באותו זמן בישראל, יתייצב בלשכת הגיוס האזורית הקרובה למקום שהייתו בישראל.

בן
מהגרים:


הגדרה: בן מהגרים הינו מיועד לשירות ביטחון, אזרח ישראלי, אשר נולד בחו"ל או שעזב את ישראל בליווי הוריו עד הגיעו לגיל 16.


אם אחד ההורים חי בארץ, עליו להוכיח כי נמצא בחזקת ההורה השוהה בחו"ל. אם שני ההורים חיים בארץ - לא יוכר כבן מהגרים, אלא אם ההורים שבו ארצה אחרי שמלאו למיועד לשירות ביטחון 21.

מי שלא מוכר כבן מהגרים - אינו זכאי לדחיית התייצבות וחייב לחזור ארצה, אלא אם: חי עם הוריו בחו"ל - זכאי לדחיית התייצבות עד לסיום לימודיו התיכוניים עד סיום כיתה י"ג - המקבילים לבגרויות בארץ. באם הוריו בארץ - זכאי לדחיית התייצבות עד תום לימודיו בלבד.


משכי ביקור בארץ מבלי לאבד מעמד:

1. ביקורים בישראל תקופה מצטברת של 120 יום, בכל שנה קלנדארית (בין ה-1 לינואר ועד ה-31 בדצמבר באותה שנה).

2. לימודים תיכוניים בארץ מבלי לאבד מעמד: מכיתה י’ ועד כיתה י"ב - עד שתי כיתות, הוריו בחו"ל, בן מהגרים יליד הארץ, אם היגר עם הוריו טרם מלאו לו 14.

מהגר:

הגדרה: עולה חדש שעלה מגיל 16 ועזב תוך שנתיים מיום הגעתו.


עד גיל 20 חייב לעזוב עם הוריו. מעל גיל 21 - ללא הורים.

משכי ביקור בארץ: משכי ביקור עד 120 יום בשנה.

בן שליחים:

הגדרה: מיועד לשירות ביטחון השוהה בחו"ל עם הוריו או אחד מהם, כאשר אחד מהם מייצג גוף ישראלי - ממשלתי, ציבורי, פרטי או אחר.


חי עם הוריו בחו"ל למטרת שליחות - דחיית גיוס עד גיל 20, באם ההורים בארץ התייצבותו תדחה עד לסיום לימודי , הוכחה על מרכז חיים בחו"ל.

על מנת להסדיר מעמד צבאי, על מלש"ב (מועמד לשירות ביטחון) השוהה בחו"ל לפנות אל תא חו"ל שבמדור ביקורת התייצבות וחו"ל שבמיטב באמצעות הקונסוליה הישראלית הקרובה למקום מגוריו, או ללשכת הגיוס באם נמצא בארץ.


צבא זר:

עולה (למעט רופא או רופא שיניים) אשר שירת שירות חובה בצבא זר וחייב בשירות סדיר, זכאי לקיצור שירות:


שירת בצבא זר תקופה הקצרה מ-18 חודשים: תופחת תקופת שירותו בצבא זר מן התקופה שהוא חייב בסדיר ובלבד שהתקופה הנותרת לא תהיה קטנה מ-6 חודשים.


שירת בצבא זר תקופה של 18 חודשים או יותר והפחתת תקופת שירותו בצבא זר מאורך שירותו בסדיר מותירה תקופה הקטנה מ-6 חודשים - ישרת שירות סדיר מקוצר.

חשוב לדעת! קיצור שירות עקב שירות בצבא זר מותנה באישור ועדה מיוחדת בלשכת הגיוס ובהצגת מסמכים (מתורגמים על-ידי נוטריון), המעידים על שירות בצבא זר.

שירות בצבא זר שבוצע מתחת לגיל 18 - לא יוכר.

דנה נוף, עו"ד ומגשרת
דיני משפחה, דיני צבא

***אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד


עודכן ב: 14/01/2010