חוק נפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד) קובע הסדר מיוחד ומקל עבור תובעים שהיו מעורבים בתאונת דרכים ונפגעו בגופם מכלי רכב מנועי הסדר בו אין כל חשיבות בו למרכיב האשמה או האחריות לתאונה, דהיינו אין צורך להוכיח רשלנות של גורם כלשהו לתאונה.


מידי יום עולה כמות רוכבי האופניים החשמליים ברחבי הארץ, וכן גם עולה בהתאמה כמות הנפגעים מתאונות אופניים, אלא שעל פי רוח הפסיקה אופניים חשמליים (להבדיל מאופנוע) לא חוסים תחת ההגדרה של רכב מנועי, חוק הפלת"ד לא חל עליהם, ואנשים שהיו מעורבים וניזוקו גופנית בתאונות אופניים מתקשים לקבל פיצוי כספי.


אז איך בכל זאת ניתן לקבל פיצוי כספי בתאונות של אופניים חשמליים?


התשובה אינה חד משמעית ותלויה בנסיבות:


• תלמיד בית ספר שנפגע בעודו רוכב על אופניים חשמליים יוכל לתבוע את הפוליסה לתאונות אישיות בה הוא מבוטח 24 שעות ביממה. במסגרת היותו תלמיד במערך החינוך בארץ (סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה).


• תאונת אופניים שארעה תוך כדי עבודה ועקב העבודה, בדרך לעבודה בעבודה או בדרך חזרה ממנה, מוגדרת בחוק הביטוח לאומי כתאונת עבודה, ולפיכך יהא הניזוק שנפגע בתאונת אופניים תוך כדי עבודה זכאי לקבל פיצוי מביטוח לאומי.


• רוכב אופניים אשר נפגע בגופו שלא במסגרת העבודה, ובשל התאונה ניאלץ להיעדר מעבודתו, יוכל לתבוע את המוסד לביטוח לאומי בתביעה לתשלום דמי תאונה (לתאונה שאינה מעבודה).


• רוכב אופניים אשר ניזוק בגופו בתאונה בה היה מעורב כלי רכב מנועי (מכונית, משאית, אוטובוס וכדומה) מוגדרת על פי החוק כתאונת דרכים, ולפיכך רוכב האופניים יוכל לתבוע את המבטחת בביטוח חובה של הרכב שהיה מעורב בתאונה.

 

• הלכה פסוקה היא כי לרשות מקומית חובת זהירות כלפי המשתמשים ברחובותיה או במסלוליה ובאזורים הציבוריים בתחום שיפוטה, וכי הינה אחראית לתחזוקת המקרקעין באופן שלא יהיו בהם מכשולים בלתי סבירים, ולפיכך רוכב אופניים שניזוק בגופו בתאונה כתוצאה ממפגע או בור או מהמורה על שביל האופניים, יוכל לתבוע את העירייה בתחומה ארעה התאונה (ע"א 862/80 עירית חדרה נ' אהרון זוהר).


• רוכב אופניים אשר רכש עובר לתאונה ביטוחים פרטיים כגון פוליסת אובדן כושר עבודה או פוליסה לתאונות אישיות, יוכל לתבוע את הפוליסה בהתאם לתנאיה.


• במקרים חריגים יוכל רוכב אופניים חשמליים או הולך רגל שנפגע מאופניים חשמליים לחסות (ובניגוד להלך הפסיקה) תחת חוק הפלת"ד, וזאת בהסתמך על פסק דינו פורץ הדרך של כבוד השופט אלדד נבו מתאריך 16/8/2017 (בית משפט שלום בכפר סבא), בו הוגדרו אופניים חשמליים לראשונה ככלי רכב מנועי, ולכן תרחישים מסוימים עשויים להקנות גם לנפגע בתאונת אופניים חשמליים פיצוי על פי חוק הפלת"ד (בשלב זה עדיין המדובר בפסק דין של בית משפט השלום אשר אינו מהווה הלכה).

 

כאמור, בארץ הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים נעשה על פי התנאים הקבועים בחוק הפלת"ד, אלא שפיצוי לפי הפלת"ד ייעשה רק כאשר הפגיעה היא מכלי רכב מנועי כהגדרתו בחוק, ואופניים חשמליים לא נכללים בהגדרה זו. יחד עם זאת ניתן למצוא דרכים לטפל בתאונות אופניים, להכניסם לעולם המשפט ולקבל פיצוי כספי הולם, ולכן חשוב שאדם שניזוק בתאונת אופניים ידע שעומדת בפניו האופציה לקבל פיצוי כספי על נזקיו, וזאת בסיוע של עורך דין מומחה בתחום.