בכל שנה נאלצים שלושה עד שבעה ילדים לעבור ניתוח להסרת אשך בשל תופעת "תסביב האשך". זהו מצב חריף בשק האשכים שבו האשך מסתובב סביב עצמו, וכתוצאה מכך נגרמת חסימה בכלי הדם של האשך והוא מאבד את חיותו ומתנוון.


בדיקות מקובלות לצורך אבחון תופעת "תסביב האשך"


הטיפול בתסביב האשך חייב להתבצע מוקדם ככל האפשר, הבדיקות שיכולות לסייע באבחנה הן:


· בדיקה קלינית של האשכים
· בדיקת אולטרסאונד
· בדיקת דופלר
· בדיקת מיפוי אשכים


במקרה שמאובחן תסביב אשך יש לבצע בדחיפות ניתוח לשחרור התסביב, וככל שהאבחנה תתבצע מוקדם יותר כך גדל הסיכוי להציל את האשך.

 

איחור באבחון של "תסביב אשך" הביא לכריתת האשך


מקרה שהגיע זה מכבר למשרדנו: בחור כבן 17 אשר בהיותו בן תשע סבל מנפיחות ואודם באשכים. הוריו הבהילו אותו לחדר מיון שם ניתן לו טיפול של משככי כאבים והוא שוחרר לביתו. כעבור חמישה ימים מצבו הוחמר והוא הובהל לחדר מיון של בית חולים אחר, שם אובחן כי הוא סובל מ"תסביב אשך", הילד נותח והאשך נמצא נמקי ונאלצו לכרות לו אותו.

 

משרדנו ליווה את הבחור הצעיר בהגשת תביעה בעילת רשלנות רפואית כנגד בית החולים הראשון אשר היה צריך לאבחן את התסביב עוד בביקור הראשון בחדר המיון.

 

הימנעות מביצוע פעולות חיוניות לאבחון התסביב מהווה התרשלות של הצוות הרפואי


כשמדובר ב"תסביב אשך" יש משמעות רבה לעיתוי הטיפול. רוח הפסיקה קובעת כי: "על רקע הסיכון הרב שבהחמצת אבחנה של תסביב אשך, עד שלא תישלל האפשרות לתסביב האשך, =ההנחה צריכה להיות שקיים תסביב, ולכן אי ביצוע פעולות לאבחון התסביב וביניהם אולטרא סאונד ודופלר, מהווים התרשלות מצד הרופאים... שכן היה על הרופאים לשלול כבר בהזדמנות הראשונה, ומעבר לכל ספק סביר את האפשרות לתסביב אשך".

 

לאחר כריתת האשך וכתוצאה ממנה סבל הבחור מדיכאונות, מתחושה של פגיעה בשלמות הגוף ומדימוי עצמי נמוך, והיה מטופל במרכז לבריאות הנפש. במסגרת ההליך המשפטי, מומחה בתחום האורולוגיה קבע כי לתובע נותרה נכות צמיתה בשיעור של 20%, ומומחה בתחום הפסיכיאטריה קבע כי לתובע נותרה נכות צמיתה בשיעור של 10%.

 

בית החולים ישלם לקטין 250 אלף שקלים עבור כאב וסבל ופגיעה אפשרית בפוריות


לאחר ניהול משא ומתן בין הצדדים ובמסגרת הליך גישור הוחלט כי התובע יקבל פיצוי בסך של 250 אלף שקלים, בעיקר עבור הכאב והסבל שנגרמו לו ועבור האפשרות העתידית לפגיעה בפוריותו.

 

את הנעשה ואת האשך אין להשיב, אך בפני הניזוק קיימת אפשרות להגיש תביעת רשלנות רפואית נגד המוסד שבשל רשלנותו נגרם לו נמק באשך ולקבל פיצוי כספי, וזאת כמובן בסיוע של עו"ד מומחה בתחום הרשלנות הרפואית.