אישה, שהועסקה במוסך בדרום הארץ, הגישה תביעה על סך 250 אלף שקלים נגד מנהל המוסך בגין הטרדה מינית קשה ונגד בעלי החברה משום שלטענתה העלימו עין מתלונותיה. בכתב התביעה, שהוגש על ידי עו"ד ענת אשכנזי בבית הדין האזורי לענייני עבודה בתל אביב, נכתב כי "העובדת עברה התעללות מינית קשה מצד הבוס הישיר שלה" וכי "לתובעת נזק ממשי פיזי ונפשי מוכח".

 

בכתב התביעה פורשת התובעת מסכת התעללויות מילוליות, פיזיות ונפשיות שנמשכו כל תקופת עבודתה, תוך ניצול מרותו של מנהלה, עד הפסקת עבודתה וזאת לאחר שנאלצה לצאת לשמירת הריון, בשל היותה במצב נפשי קשה בגין אותה התעללות.

 

מנהל המוסך הטריד מינית את העובדת תוך ניצול מצוקתה


מכתב התביעה עולה כי הנתבע, כבן 50, נהג לכנותה "סוכריה שלי" ומידי יום להצטופף עימה בחדר עבודה קטנטן שהוקצה לה ונהג לומר לה "בא לי לבלוע אותך", תוך כשהוא מביט בה במבטי זימה במקומות מוצנעים ובזמן שהוא מלטף את עצמו. מהר מאוד הוא עלה מדרגה בהצקות ההולכות ונשנות, ותיאר לה את מעלליו המיניים עם נשים אחרות, ולבסוף אף החל ללטף ולנשק אותה.

 

בכתב התביעה טוענת התובעת כי הנתבע ניצל את העובדה שהיא עובדת תמימה וקשת יום, שנזקקה נואשות לשכר, ולכן המשיכה לפקוד מדי יום את מקום עבודתה שהפך למלכודת אימה עבורה.

 

המעסיק התעלם מתלונותיה של העובדת בדבר הטרדה מינית


לאחר שהתובעת אזרה אומץ והתלוננה בפני בעלי החברה, שגם נגדם הוגשה תביעה, היא הופתעה לגלות את אדישותם למצוקתה וכי היא הנענשת העיקרית. על מנת לצנן את המצב, הורעו תנאי עבודתה והיא הועברה לתקופה קצרה לסניף אחר המרוחק ממקום מגוריה, דבר שהגביר את התסכול ואת תחושת חוסר הצדק של האישה.

 

בתביעה נכתב, בין היתר: "הנתבעת הייתה אדישה לחלוטין להטרדה שחוותה התובעת, לא נקפה אצבע ולא נקטה שום אמצעי, כדי למנוע את ההטרדה ולטפל בה ובוודאי לא עשתה כל שביכולתה כדי למנוע את הישנות המעשים. התעלמה לחלוטין מתלונותיה של התובעת...".

 

מנהל המוסך המשיך להגיע לעבודה כרגיל


בתום אותה התקופה בה הועתק מקום עבודתה לסניף מרוחק, היא שבה לסניף המקורי ונחרדה לגלות שהנתבע עדיין יושב במשרדו כימים ימימה ולא הורחק ממקום עבודתו, כפי שציפתה שיקרה לאחר שתיארה בפני מעסיקה את התנהגותו כלפיה. על פי כתב התביעה, "מצבה הנפשי הדרדר עד מאוד, עד שהרופא הורה לה שלא לחזור למקום העבודה מחשש לבריאותה.

 

הכרה בנכות בשיעור של 100% בביטוח לאומי


רצף האירועים הותיר בתובעת צלקות נפשיות וגרם להידרדרות נפשית קשה ביותר, שכללה אשפוז ולקיחת תרופות ולבסוף בהוראת הרופא הפסיכיאטר, היא הוצאה ממעגל העבודה וכיום היא מוכרת כנכה בביטוח לאומי בשיעור של 100 אחוז. במסמך רפואי מבית החולים אליו הגיעה התובעת נכתב כי היא סובלת ממצוקה, אינה מרוכזת, מתקשה לסמוך על אנשים, לישון, לאכול ומתקשה בתפקוד יום יומי וכי היא סובלת מ"סימפטומים חרדתיים", המיוחסים לטראומה סביב הטרדה שעברה, לאור המורכבות לאור המצוקה... זקוקה לטיפול אמבולטורי תומך בדחיפות...".

 

בכתב התביעה מתוארת התובעת כאישה צעירה, תמימה ונאיבית, "אשר ערכים של כבוד לקהילה הם נר לרגליה ואשר סמוכה הייתה על שולחנם של הנתבעים ותלויה בהם כלכלית-ונתונים אלו היו קרקע פורייה להתנהגותם המנצלת".


האישה אינה מסוגלת לחזור למעגל העבודה


עוד עולה מכתב התביעה כי לתובעת נגרם נזק ממשי פיזי ונפשי והיא מלווה באופן קבוע בפסיכיאטר, נזקקת לסיוע מתמיד בטיפול בילדיה, ואינה יכולה לחזור למעגל העבודה. כמו כן, בכתב התביעה דורשת התובעת משני הנתבעים פיצוי כספי על סך 250,000 שקלים, הכולל בתוכו הפסדי השתכרות והפסדי פנסיה, הוצאות רפואיות ושיקומיות, הוצאות נסיעות, סיעוד, אבדן הסיכוי לשוב למעגל העבודה, לרבות פיצוי שהוא חובתם המוסרית על כאב, סבל ועוגמת נפש.

 

הטרדה מינית בעבודה היא תופעה מטרידה ושכיחה


באת כוחה של התובעת, עו"ד ענת אשכנזי המומחית בתביעות של נזיקין וביטוח אומרת כי הטרדה מינית בעבודה היא תופעה חברתית אשר הפכה לשכיחה ומטרידה. הטרדה מינית בעבודה עשויה להתבטא בדיבורים, במחמאות, הצעות על רקע מיני, איומים בפיטורין ולעיתים גם מעשים מגונים ופגיעה גופנית.בכדי להילחם בתופעה בשנת 1988 פורסם החוק למניעת הטרדה מינית הקובע כי לא יטריד אדם מינית את זולתו ולא יתנכל לו, וסעיף 7 לחוק קובע כי על המעסיק לנקוט אמצעים סבירים כדי למנוע הטרדה מינית או התנכלות במסגרת יחסי עבודה.

 

כלומר, המעסיק אמור להביא לידיעת כל עובד את האיסור על הטרדה מינית באמצעות תקנון ולפתוח בהליכי בירור בכל מקרה שבו קיים חשש להטרדה מינית. החוק קבע כי הטרדה מינית מהווה עבירה פלילית ועוולה אזרחית כאשר נפגעות הטרדה מינית זכאיות לפיצוי כספי גם ללא הוכחת נזק.

 

קבלת סיוע משפטי לצורך מיצוי מיטבי של הזכויות


מקום עבודה אמור להיות מקום מבטחים עבור העובדים בו, ולכן עובדים אשר מוטרדים מינית בעבודה זכאים לקבל פיצוי כספי כאשר לצורך הגדלת הפיצוי חשוב שיסתייעו בעו"ד המומחה בתחום.