המשטרה יצאה במבצעים חסרי תקדים כנגד אתרי בניה ברחבי הארץ על מנת להילחם בתופעה הארצית תוך חיפוש אחרי שוהים בלתי חוקיים או מלינים באתרי בניה לעצם התופעה והעבירה שהינה חמורה למדיי בפרט בימים אלו, ולמעשה תופעה שעולה על סדר היום כאשר המצב הביטחוני בארץ מצריך מבצעים כנגד התופעה עם ממדים עצומים וזה ניתן לראות מכמות השוהים הבלתי חוקיים שנעצרים באתרי הבניה ברחבי הארץ. יש לציין שהעבירה כשלעצמה חמורה וכנגדה יכול וצריך שהתנהל הליך פלילי נפרד כנגד המעסיקים ואו המלינים ואו המסיעים.


אלה מה שמשטרת ישראל שפועלת בצורה נחרצת אחרי התופעה ועושה מלאכתה נאמנה לוקחת צעד אחד יותר מידי ומחליטה גם לסגור את אתר הבניה בו נמצאו השוהים הבלתי חוקיים למשך 30 יום בצו מנהלי על פי סעיף 78 לפקודת המשטרה ולפי סעיף 23(א) למעשה המשטרה מנסה בכל דרך אפשרית לסגור את אתר הבניה על מנת להתמודד עם התופעה. ומה אחרי 30 יום לא יחזרו לבנות?


סגירת אתר בניה: פגיעה בחופש הפרט ובחופש העיסוק


סגירת אתר הבניה כשלעצמו מהווה נזק כלכלי בלתי רגיל הן ליזם והן לקבלן המבצע והן לקבלי המשנה שלמעשה פעלו על פי החוק והעסיקו עובדים בהתאם לחוק העסקת עובדים באתרי הבניה ואל לנו לשכוח את הלקוחות שרכשו את בתיהם במיטב כספם ואמורים לקבל את בתיהם בעוד חודש ומחויבים לחוזה שכירות וצרכים להאריך את חוזה השכירות שמסתיים, הציפיה להיכנס לבית חדש לא מתאפשרת וזאת בעקבות סגירת אתר הבניה למשך חודש.


היכן האיזון בין סגירת האתר לבין הפגיעה בפרט פגיעה בחופש העיסוק הן של הקבלן והן של קבלני המשנה והן של כלל העובדים שלא יקבלו שכר בגין ימי העבודה שבו האתר סגור ומסוגר אין יוצא ואין בא.


למעשה סעיפי פקודת המשטרה טובים לבתי עסק, בתי קפה ומקומות הומי קהל על פי חוק רישוי עסקים. השימוש בסעיף 78 אותו מנסה המשטרה להפעיל נובע מהניסיון להכליל את אתר הבניה כחלק מההגדרה שנמצאת בתוך הסעיף והיא "מקום שיש לציבור גישה אליו" ולמעשה מפרשים זאת בצורה כזו ששואלים מהו באמת המקום שלציבור יש גישה אליו?


למעשה זה שהציבור מגיע לרכוש דירות באתר הבניה במרכז המכירות של האתר ואו העובדים ונותני השירותים גם הם עונים להגדרה הזו. וגם במידה וקיימים גני ילדים שלמרות שמאובטחים במאבטח על פי חוק ולמרות שהם נפתחו עוד קודם לפתיחת אתר הבניה או במקביל מנסים להכניס אותם בהגדרה "שיש לציבור גישה אליו" ולכן מתוקף סעיף זה רוצים להגן על שלום הציבור.


אבל מה לעשות שסעיף 78 לפקודת המשטרה מדבר על מקומות הומי קהל כמו אירועים גדולים, בתי קפה וכדומה אבל לא על אתר בניה שהוא בכלל לא פריט רישוי ובכלל לא מקום הומי קהל.


אמנם בפס"ד לאחר הוצאת צו מנהלי על ידי גורמי האכיפה לא נוהגת הרשות השופטת להתערב אבל בסוגיה זו כמה שהיא כואבת וכמה שהיא חולשת על כלל אתרי בניה שהקבלנים רוצים לסיים בלוח הזמנים שנקבע את אתר הבניה.


עדיין לא צריכים לסגור את האתר עצמו אלה יש לתקוף את תופעת השהייה הבלתי חוקית בצינור הפלילי ולא בצינור המנהלי ולכן כאן כן מתערבת הרשות השופטת וכן עושה את האיזון בין הנזק שנגרם ללקוחות שרכשו את הדירות לבין הנזק שנגרם ליזם ולקבלנים שפעלו כנדרש אל מול בקשת שלום הציבור עד היכן ולכן באחד מאתרי הבניה באזור השרון שנסגר אכן התקבלה החלטה שהתחשבה גם בשלום הציבור וגם בנזק שיכול להיגרם לציבור הרוכשים והן לקבלן וליזם והן לכלכלה של המדינה והפגיעה של העובדים באתרי הבניה שפועלים על פי חוק ואכן הצו בוטל למרות הצו המנהלי. וכך למעשה הושגה התוצאה עת התערב בית משפט ואכן החליט שאתר הבניה יפתח.