אנשים שנקלעו לקשיים יכולים להסתייע בהליך משפטי הקיים בחוק, הנקרא "הליך פשיטת רגל". למרות ששמו של ההליך מרתיע לא מעט אנשים, הליך זה יכול לסייע רבות ולהביא אנשים רבים לסיום חובותיהם ולפתוח "דף חדש בחייהם הכלכלים והאישיים".

 

מהו "צו הפטר"?

 

צו הפטר הוא "האור בקצה המנהרה" לאדם שנקלע לחובות. זהו צו הקובע כי חובותיו של האדם נמחקו וכל ההגבלות שהוטלו עליו הוסרו. זהו צו המקנה לחייב אפשרות לפתוח בחיים כלכליים חדשים, זאת לאחר הוכחה כי החייב יצר את חובותיו בתום לב והשיב את מלוא הכספים אשר היה מסוגל להשיב לנושיו. צו הפטר הוא סוג של נקודת סיום של הליך המשפטי - פשיטת הרגל.

 

על מנת להגיע לנקודת הסיום ולמחוק את כל חובותיו של אדם, עליו להגיש בקשה לצו כינוס נכסים. כאשר בית המפשט מאשר קבלתו של הצו, ההליכים המשפטיים המופעלים כנגד החייב מוקפאים. בד בבד ממנה בית המשפט בעל תפקיד העונה על השם "מנהל מיוחד" אשר תפקידו לבדוק את מצבו הכלכלי והתנהלותו הכלכלית של החייב וכן לכנס את על נכסיו במידה וקיימים כאלה, ולהעביר אותם לקופת פשיטת הרגל. בצו הכינוס מוטלות מגבלות מועטות: צו עיכוב יציאה מהארץ, איסור על שימוש בכרטיסי אשראי, פתיחת עוסק מורשה או תאגיד, ועוד מגבלות אחדות.


האם כל אחד זכאי לקבלת צו הפטר?

 

עד לשנת 1996, חלה על החייב החובה לשלם לפחות שליש מסכום סך חובותיו, על מנת להיות רשאי לקבל את צו ההפטר. ואולם כעת, כל אדם זכאי לקבלת הצו, ללא התניה הקשורה לתשלום סכום מסוים. תנאי הכרחי אחר המזכה את החייב לצו הפטר הוא תנאי הקובע כי החייב צבר חובותיו בתום לב. המושג "תום לב" הוא רחב וניתן להכניס לתוכו הגדרות רבות. בדרך כלל בית המשפט בוחן את התנהגותו הכלכלית של החייב בעת יצירת החובות ולאחריהן. למשל אם יוכח כי החייב צבר חובות על ידי הימורים או בשל מעשים פלילים, ספק רב אם בית המשפט יעתר לבקשתו.

 

קיימים מספר מקרים אשר אינם כללולים במסגרת צו ההפטר:
צו ההפטר פוטר את החייב מכל חובותיו, מלבד רשימת חובות (שלא כולה מוזכרת במאמר זה), אשר אינם כללולים במסגרת צו ההפטר:

• פסק דין מזונות
• קנס לטובת המדינה
• עבירה פלילית
• התחייבות בדבר הימנעות מעבירה
• חוב שנוצר על ידי מרמה
• חוב נזיקי, קרי, סכום בלתי קצוב

 

צו הפטר מחולק למספר סוגים:

 

צו הפטר חלוט- זהו הצו הסופי, הקובע כי החייב פטור מכל חובותיו. זהו צו הקובע, כי החייב פטור מכל חובותיו ורשאי לפתוח בחיים כלכלים חדשים. בקשה לשם קבלת צו הפטר חלוט, יכולה להיות מוגשת על ידי החייב, רק לאחר שישה חודשים, לפחות מיום בקשת צו הכינוס. לאחר הגשת הבקשה, בית המשפט בוחן את סוגיית תום הלב, בעת יצירת החובות ונותן החלטתו בהתאם.

 

צו הפטר חלקי זהו צו הפוטר את חייב מחלק מחובותיו, כלומר, הוכח שהחייב התנהל בתום לב, רק בנוגע לחלק מחובותיו. צו הפטר חלקי הוא חריג הואיל שעל פי רוב, די בהתנהגות חסרת תום לב כלפי נושה מסוים, על מנת שבית המשפט לא ייעתר לבקשה.
צו הפטר מותנה זהו צו הכולל התניה, קרי, רק לאחר מילוי תנאים מסוימים, יינתן צו הפטר חלוט. למשל, רק לאחר תשלום מסוים, ניתן יהיה לקבל צו הפטר חלקי.

 

לסיום, אדגיש, כי מומלץ להתייעץ עם עורכי דין אשר מומחים בתחום פשיטות הרגל. חשוב להתייעץ עם עורכי דין בעלי ניסיון עשיר וידע רחב, אשר יוכלו לנהל את ההליך באופן האופטימלי והרצוי ביותר בבתי המשפט וכנגד נושי החייב. עורכי דין מנוסים בתחום, עשויים להביא את ההליך לכדי סיום על ידי מתן צו הפטר חלוט בדרך האופטימלית ביותר ללא טעויות ונזקים.