כאשר חלק מהחייבים נקלעים לחובות, גם אם מדובר בחובות בסכומים קטנים, כתוצאה מצריכה שוטפת, קיימת אפשרות סבירה למדרון חלקלק, אשר גורר מכתבי דרישה והתראות, צבירת ריביות ופתיחת תיקי הוצאה לפועל.


הסיטואציה המתוארת, יכולה להיפסק באופן מיידי ברגע הגשת בקשה לצו כינוס. כי אז, ההליכים שננקטו בהוצאה לפועל מופסקים. לא זו בלבד, יודגש, כי לא קיימת אלטרנטיבה ראויה בחוק הישראלי, אשר מציעה הטבות ויתרונות, כמו שמציעה פקודת פשיטת הרגל. היא עולה עשרות מונים על האפשרות של התמודדות עם חובות במסגרת הוצאה לפועל. ראו למשל:


• ניתן לנהל חשבון בנק (ביתרה בלבד וללא כרטיס אשראי).


• ניתן להסיר את ההגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה.


• ניתן לבטל זמנית את צו עיכוב היציאה מהארץ, כפוף לנסיבות המקרה.


• ניתן לבטל עיקולים שהוטלו על חשבונות הבנק או על משכורות.

 

יתרונות נוספים להליך פשיטת הרגל


לא רק שההגבלות יוסרו, אלא ישנם יתרונות רבים אחרים בהליך פשיטת הרגל, על פני התמודדות עם החובות בהוצאה לפועל. ראשית, הריביות מופסקות וגובה החוב נקבע באופן סופי. במסגרת הוצאה לפועל, הריביות אינן מפסיקות, והחוב הולך וגדל ולעיתים קרובות מכפיל את עצמו ומקבל מימדים לא פרופורציונליים עם השנים החולפות.


שנית, בהליך פשיטת הרגל, אין דרישה לתשלום שלושה אחוזים מגובה החובות, כפי שקיים באיחוד תיקים, במסגרת הוצאה לפועל. שלישית, לאחר הרפורמה בהליך פשיטת הרגל, ניתן להגיע לתוכנית פירעון שקולה, אשר החייב יעמוד בה לתקופת זמן מוגבלת, אשר בסופה, יזכה לקבל צו הפטר, דבר שלא נפוץ עד כה במסגרת הליכי הוצאה לפועל.


החיים שאחרי הגשת בקשה לצו כינוס נראים ומרגישים אחרת. התחושה כי "רודפים אחרי" נעלמת, אין חשש מנושים אשר מתדפקים על הדלתות והחירות חוזרת לחיים. זהו הליך אשר מהווה קרש הצלה ועשוי לסייע לחייבים הן בפן הכלכלי והן בפן הרגשי.


לאור יתרונותיו הרבים של הליך פשיטת הרגל, נראה כי הליך זה מיטיב עם החייבים ומאפשר להם, בסוף הדרך, לצאת לחיים חדשים. עם זאת, אמירה גורפת כי הליך פשיטת הרגל עדיף על פני הליכים אחרים, אינה נכונה ויש לבחון כל מקרה לגופו.

 

לפיכך, אדגיש כי מומלץ להתייעץ עם עורכי דין אשר מומחים בתחום, בעלי ניסיון עשיר וידע רחב, אשר יוכלו לתת לחייבים את המענה לחובותיהם בדרך המשפטית המתאימה ביותר ואף לשקול היטב ולפני נסיבות העניין את הליך פשיטת הרגל.
.
איך מתחילים בהליך של פשיטת רגל?


ראשית חשוב לציין, כי גם אנשים פרטיים ולא רק בעלי עסקים יכולים להיות מוכרזים כפושטי רגל. לא רבים יודעים זאת, וזו עובדה חשובה ביותר.


השלב הראשון בהליך פשיטת רגל הוא פנייה לעורך דין מומחה בנושא. אמנם שכר הטרחה גבוה ויכול להיתפס כמו עוד חוב, אך זו השקעה חשובה שלא ניתן לוותר עליה.


בשלב השני מוגשת בקשה לכינוס נכסים על ידי עורך הדין. אם בית המשפט יגיע למסקנה שהחובות נוצרו בתום לב, תתקבל הבקשה לצו כינוס.


השלב השלישי הוא כינוס נכסים שנמשך תקופה של 18 חודשים. הכונס ממנה מנהל מיוחד לפיקוח על התנהלות החייב במשך כל ההליך ועד סיומו.


בשלב רביעי ניתנת ההכרזה שהחייב פושט רגל וניתן הפטר, שמשמעותו סיום ההשתעבדות לכיסוי החובות. אמנם הרישום בנוגע למצבו יישמר בבנק במשך שבע שנים, אבל התשלומים ייגמרו.
.