אפרט בקצרה את השלבים בהליך פשיטת הרגל:


הגשת בקשה לצו כינוס


הכנת בקשה לפשיטת רגל, בצורה נכונה, הינה קריטית להצלחת סיכוי החייב להיכנס לתהליך. מטרת הבקשה, הינה להציג לכונס הנכסים ולבית המשפט, תמונה מלאה ומפורטת של כלל הנכסים (אם קיימים) וחובות הקיימים לחייב. מומלץ כמובן, להגיש בקשה מפורטת ככול שניתן לצורך גילוי נאות, לרבות הגשת תצהיר הסתבכות הכלכלית. כך, המנהל המיוחד שימונה על ידי בית המשפט, יוכל לפקח על תיק פשיטת הרגל ויצליח לאמוד נכונה את יכולת החזר לתשלום החודשי ולהוביל את התיק לסיומו, בהתאם למפורט בבקשה.


מתן צו כינוס לנכסי החייב ומה הוא כולל


לאחר בדיקת הבקשה על ידי כונס הנכסים הרשמי, הצו הראשון שמתקבל הינו צו כינוס נכסים. מטרתו של הצו הוא לעכב את כל ההליכים כנגד החייב. על הנושים להגיש בתוך חצי שנה ממועד מתן הצו, תביעות חוב למשרדי כונס הנכסים הרשמי עם העתק למנהל המיוחד, שמתמנה על ידי בית המשפט. יודגש, כי נושה שלא הגיש את תביעת החוב שלו, תוך התקופה הנ"ל, צפוי שלא להיות חלק מההליך וחובו יאופס. אסייג, כי זאת במידה ולא קיימים טעמים מיוחדים לאיחור בהגשת תביעת החוב.


בנוסף, בצו הכינוס נקבע "צו תשלומים", אותו אמור החייב לשלם מידי חודש לקופת הכינוס. גובה התשלום נקבע בהתאם ליכולתו הכלכלית של החייב, על ידי כונס הנכסים הרשמי, על ידי תחשיב כלל הכנסות התא המשפחתי והוצאותיו. רק הוצאות לגיטימיות למשל שכר דירה, הוצאות שוטפות כגון: חשמל, מים, ארנונה, הוצאות של גני ילדים וכו' יוכנסו לתוך התחשיב.


מיום מתן צו הכינוס, חל על החייב איסור על המשך תשלום חובות, שכן הדבר עלול להוות העדפת נושים. מעשה זו סותר את הליך פשיטת הרגל במהותו (החזר חוב באופן שווה לכלל הנושים בהתאם למעמדם).


עוד שנקבע בצו הכינוס הוא זהות מנהל המיוחד אשר ממונה על ידי בית המשפט. תפקידו של המנהל המיוחד הוא לסייע לבית המשפט לבדוק את הסתבכותו הכלכלית של החייב, האם נעשתה בתום לב, לבדוק את תביעות החוב שהגישו הנושים ולהכין תוכנית כלכלית, בה תינתן המלצה על החזר חובות, בהתאם ליכולתו של החייב ולאחר מימוש נכסיו, תוך הקצבת תקופה מוגדרת- תחומה בזמן, אשר בסופה יינתן לחייב צו הפטר. (כאשר כל התנאים הבשילו לכך).


חובות החלות על החייב ממתן מועד צו הכינוס


1. תשלום צו התשלומים החודשי מידי חודש באופן עקבי לקופת הכינוס.


2. הגשת דוח דו חודשי המפרט את כל הכנסותיו והוצאותיו של התא המשפחתי לרבות אסמכתאות המאששות את הדוח.


3. תום לב בהסתבכות הכלכלית וכן במהלך ההליך פשיטת הרגל, לרבות גילוי נאות מול המנהל המיוחד, התייצבות לחקירה, מתן מסמכים נדרשים לידי המנהל המיוחד ולכונס הרשמי.


חשוב להדגיש כי ביצוע תנאים אילו על ידי החייב חשובים שכן, אי מילוי דוחות חודשים ו/או היעדר תשלום חודשי עלול להביא לביטול ההליך.


הגבלות החלות על החייב במסגרת הליך פשיטת הרגל


כפי שקיימת זכות גדולה לחייב לעיכוב הליכים והגנה מוחלטת מפני נושים, קיימים חובות והגבלות על החייב לרבות: איסור בהחזקת כרטיס אשראי, עיכוב יציאה מהארץ, איסור על הקמת חברה והכרזת לקוח מוגבל בבנק ישראל.


יודגש כי מאז הרפורמה שיצאה לפועל על ידי כונס הנכסים הרשמי בספטמבר 2013, קיימת וודאות מסוימת בעניין המועד של סיום ההליך, בהינתן כי החייב קיים את כל התנאים ושיתף פעולה עם דרישותיו של ההליך בכללותו.


לא למותר לציין, כי מרבית החייבים אשר נפלטו מההליך, לא היו מיוצגים על ידי עו"ד בהליך מסיבות שונות ובעיקר מחוסר מידע כיצד להתנהל נכון בהליך. על כן, אנו רואים חשיבות עליונה בייצוג וליווי משפטי בהליך פשיטת הרגל, עד לסופו על מנת להצליח בהליך בצורה האופטימאלית, המהירה והבטוחה לצו הפטר ולפתיחת חיים חדשים.