כיצד לבחור עורך דין? אוקטובר 2008

כיום (אוקט' 2008) מספר עורכי הדין בישראל הוא למעלה מ 40,000 . מצב זה מביא לעיתים לכך שעורכי דין רבים מתמחים בקשת רחבה של תחומים, שכרם נמוך יחסית ולעיתים השרות המשפטי בהתאם. שרות משפטי צריך שיהא מותאם לצרכי הלקוח, לאופיו, לצרכיו, ליכולתו הכלכלית כך שלא ייגרר להוצאות רבות ומיותרות. שרות משפטי טוב יכוון וידריך את הלקוח לקבלת ההחלטה הטובה ביותר עבורו .

כימיה-
הכימיה בין עורך הדין ללקוח חשובה מאד. ואולם אין לזלזל במוניטין של עורך דין. מוניטין טוב מעיד על נסיונו ועברו של עורך הדין, אך אינו מבטיח שהלקוח יקבל את הטיפול המיטבי בעניינו. אם אין כימיה טובה בין עורך הדין ללקוח יתכן ועורך הדין יזלזל בתיק, לא ישקיע בו את מירב המאמצים, ידחה פעולות שיש לבצע באופן מיידי. משכך יש לבחון לא רק את הנסיון והמוניטין של עורך הדין אלא את טיב הטיפול שהוא נותן. לכן אין להתרע מלעשות שימוש בשרותיו של עורך דין מתחיל. לעיתים עורך דין מתחיל הינו בעל מוטיבציה גבוהה להצליח, רצון לעשות מעל ומעבר להצלחת התיק ולהוכיח את כישוריו. טיפול בתיק לעיתים עלול להמשך תקופה ארוכה וחשוב שעורך הדין יהיה בעל מזג נעים ונוח כדי לעבור איתו את התקופה הקשה והארוכה לעיתים, במהלך הטיפול בתיק.

תחום עיסוק ספציפי-
רצוי לבחור עורך דין המתמחה בתחום הספציפי לו אתם זקוקים. עורכי דין מורשים לטפל במגוון תחומים ללא הגבלה והם יכולים לצבור נסיון בכל תחום במהלך עבודתם. ואולם עורך דין העוסק בתחום ספציפי מזה זמן צובר ניסיון ידע ומיומנות על פני עורך דין שהוא חדש בתחום.

מספר עורכי דין במשרד-
לעיתים כשיש מספר עורכי דין במשרד - הלקוח ניפגש עם אחד מהם בפגישה ראשונה, בד"כ בעל המשרד או אחד השותפים. מומלץ לבדוק מי עורך הדין שיטפל בתיק, מי ייצג ויופיע בדיונים בבית המשפט, מי יערוך את הפגישות מחוץ למשרד, מי ינהל את המו"מ...וכיוצ"ב. מומלץ לבדוק ולסכם זאת מראש מכיוון שהדבר עלול להשפיע גם על אופן הטיפול בתיק וגם על עלותו.

חו"ד נוספת-
מומלץ לפנות לעורך דין נוסף לקבלת חו"ד נוספת גם אם הדבר כרוך בעלות נוספת בגין שעת יעוץ ובדיקת מסמכים. לא כדאי להתפתות להבטחות מפליגות ולמחיר נמוך במיוחד. יש לבדוק ולבחון את הסיכוי הראלי של התיק ולא להתפתות להצעות מפתות אשר לעיתים מיועדות להבטיח שתישארו אצל אותו עורך דין. עורך דין מקצועי ואמין יסביר לכם את הסיכוי הראלי של התיק תוך פירוט יתרונותיו וחולשותיו.

עורך דין מוסמך -
חובה לבחור עורך דין מוסמך הפועל בהתאם לחוק. לשכת עורכי הדין מפעילה כיום שרות המאפשר לציבור לפנות ולוודא שעורך הדין הינו בעל רשיון בר תוקף ולמנוע מצב חלילה שהלקוח מטופל ע"י עו"ד שהושעה או חלילה רשיונו נשלל.

גופים נוספים המעניקים שרות משפטי -
בשוק קיימים גופים ללא פיקוח המציעים שירותים משפטיים כאשר הם כלל אינם מוסמכים לכך. פניה אל אותם גופים עלולה לסבך לקוח ולגרור אותו להוצאות מיותרות.

ברור כללי-
לסיכום, מומלץ מבעוד מועד לברר אצל מכרים, בני משפחה, קולגות לעבודה וכיוצ"ב מי הוא עורך הדין אליו אתם פונים, האם אותם חברים טופלו כבר על ידו, מה היה טיב הטיפול שקיבלו, איזה "שם" יש לאותו עורך דין במסגרת המקצוע, האם הוא מוכר כאדם הגון, בעל מקצוע טוב, אמין וחרוץ. מידע מוקדם יכול לעיתים להתברר ככדאי ולמנוע סיבוכים מיותרים.