בפתח מאמרי זה לא ראיתי דבר יותר חשוב מאשר לעמוד על פירוש הביטוי "רשלנות רפואית". תחילה, ולפני שנוכל להבין אם במקרה שלפנינו ישנה רשלנות רפואית, אם לאו, חובה עלינו להבין היטב פירוש אותו ביטוי "רשלנות רפואית".


ובכן, מי שנפל קורבן לרשלנות רפואית בהכרח קיבל טיפול רפואי לא נאות, ושאינו בהתאם לרמה הרפואית הנדרשת מכל "רופא סביר". לחלופין, מי שנפל קורבן לרשלנות רפואית בהכרח לא קיבל טיפול רפואי שהיה אמור לקבל כפי שהיה נדרש מכל "רופא סביר".

 

מי הוא "הרופא הסביר"?


לביטוי הנוסף רופא סביר יש מספר פרשנויות שבית המשפט דן בהם במספר גדול של פסקי דין, אך על מנת להתמקד ברשלנות הרפואית, לא אכנס לנדבכי ביטוי זה כעת אך אסתפק בלומר כי השאלה שבית המשפט שואל הוא האם רופא סביר היה נוהג כפי שנהג אותו רופא שנתבע ברשלנות רפואית, או האם רופא סביר היה נמנע מלנהוג כפי שנהג אותו רופא נתבע.


כאן המקום להבהיר שתביעות רשלנות רפואית אינם מוגשות אך ורק נגד רופאים, ותביעות אלה בהחלט יכולות להיות מוגשות נגד כל מי שהינו מוסמך במתן שירותים רפואיים ולמעשה כל מי שעוסק במקצוע רפואי כגון אחות, מפעיל ציוד רפואי, טכנאי רנטגן וכדומה.

טיפולים רפואיים שעשויים להוות רשלנות רפואית


בנוסף לשתי אפשרויות אלו, רשלנות רפואית תוכל גם להיות במספר גדול של גוונים כפי שיתואר להלן:


- מתן טיפול רפואי לא זהיר, לא מיומן ולא מקצועי.


- מתן טיפול רפואי חלקי וחסר.


- מתן טיפול רפואי לפני הקשבה זהירה למלוא תלונותיו של המטופל.


- מתן טיפול רפואי ללא מענה לכל כאביו של המטופל.


- מתן טיפול רפואי מבלי לבצע את כל הבדיקות הנדרשות לרבות צילומים יקרים כגון CT, MRI.


מספר דוגמאות של רשלנות רפואית


על מנת להמחיש את האפשרויות השונות של הרשלנות הרפואית, ראיתי לנכון להביא בפניכם מספר מצומצם של מקרים שבהם הטיפול הרפואי אכן עלה בגדר רשלנות רפואית:

 

רופא שנמנע מלהפנות מטופל לבדיקות אבחון של מחלה כלשהי כגון בדיקות דם, בדיקות שתן, מסתכן ברשלנות רפואית.


רופא שנמנע מלהפנות מטופל לצילומי רנטגן לבדוק אם הוא סובל משבר כלשהו בעקבות תאונת דרכים או תאונת עבודה מסתכן ברשלנות רפואית.


רופא שלא מפנה בזמן אמת מטופל לבדיקות אבחון של מחלה כלשהי וכתוצאה מכך מתעכב באבחון אותה מחלה בהכרח מסתכן ברשלנות רפואית.


רופא שלא מוסר מידע רפואי רלוונטי ולא משתף את המטופל באפשרויות הטיפול השונות למצב הרפואי של המטופל בהכרח מסתכן ברשלנות רפואית.


רופא שלא קורא ולא מפענח באופן מדויק ומוחלט צילומי רנטגן ובכך למשל לא מזהה שבר בחלק הגוף המצולם מסתכן ברשלנות רפואית.

 

לסיכום, חשוב לי להבהיר שהדוגמאות המובאות לעיל אינן בגדר רשימות סגורות ומלאות של סוגי הרשלנות הרפואית שגורם רפואי מסתכן בהם ובהחלט יכולים להיות מקרים רבים אחרים, אך דוגמאות אלו הינן מניסיוני השכיחות ביותר ושלצערי חוזרות על עצמן בהרבה ממקרי הרשלנות הרפואית שמטופלים במשרדי.

 

הבהרה: המידע שמובא במאמר זה אינו בגדר ייעוץ משפטי כלל אלא מידע כללי לטובת הציבור.


מאת: עו"ד נידאל עבד אלגאפר