פטנט פרוביזורי מאפשר לממציא לקבל הגנה זמנית על המצאתו למשך שנה, וזאת כדי לאפשר לו להגן על המצאתו בהקדם האפשרי וכן בעלויות נמוכות יחסית.


הפטנט הפרוביזורי מוגש בארצות הברית. עלויות האגרה של ההגשה של פטנט זה הן נמוכות מכיוון שהבקשה אינה נבחנת על ידי משרד הפטנטים האמריקאי.


בתום השנה יש להגיש בקשת פטנט מלאה בארצות שבהן מעוניינים בהגנה, ולא פוקעת ההגנה של הפטנט הפרוביזורי. בקשת הפטנט המלאה מוגשת בכל מקום שבו מעוניינים בהגנה על ההמצאה, או לחלופין יכולה להיות מוגשת כבקשת פטנט בינלאומית, בקשה שמאפשרת דחייה של שנה וחצי של הגשת הפטנט בארצות שבהן מעוניינים בהגנה.


בקשת הפטנט המלאה היא בקשה הכתובה לפי הכללים של כתיבת פטנט. רוב הממציאים נעזרים בשירותיו של עורך פטנטים לצורך כתיבת בקשת הפטנט המלאה וממומלץ לעשות זאת.


הפטנט ניתן על חידוש וחדשנות ולכן מומלץ לבצע חיפוש מקדים של פטנטים או פרסומים קיימים בתחום. ניתן גם להיעזר באנשי מקצוע לצורך בצוע החיפוש.


כמו כן, על תחומים מסוימים, כמו למשל אפליקציות מסוימות וכדומה, לא מקבלים הגנה פטנטיאלית ולכן מומלץ להיעזר בעורך פטנטים אם לא בטוחים אם ההמצאה היא בת פטנט.


ממציאים רבים עורכים את בקשת הפטנט הפרוביזורי בעצמם וחלקם אף מגישים מסמכים קיימים כמו מסמכי תכנון ומצגות.


כך כותבים פטנט פרוביזורי


אם החלטתם לערוך את בקשת הפטנט הפרוביזורי בעצמכם, עליכם לשים לב למספר אספקטים:


1. עליכם לכתוב לפחות את הגדרת ההמצאה וכן לפחות דרך אחת למימוש ההמצאה, וזאת משום שתקפותו של הפטנט הפרוביזורי נובעת מכך שהסברתם לבעל מקצוע בתחום מהי ההמצאה ואיך ניתן לממש אותה.


בדרך כלל ההסבר על המימוש ייעשה באמצעות איורים והסברים טקסטואליים של האיורים. כדאי להסתכל על פטנטים קיימים כדי ללמוד כיצד לבצע זאת.


2. מכיוון שאינכם בקיאים באומנות כתיבת הפטנט ומכיוון שתכנים מסוימים עלולים להזיק לכם, אני ממליצה להתמקד בהסבר על ההמצאה ועל דרכי מימושה.


3. אפילו שאתם כותבים את הבקשה בעצמכם כדאי להסתייע בעורך פטנטים מוסמך. עורך פטנטים יכול לוודא שכתבתם את כל מה שנדרש ושלא כתבתם משפטים שיכולים להזיק לכם. נוסף על כך, עורך הפטנטים יוכל לנסח לכם לפחות תביעה אחת (CLAIM).


4. לאחר שכותבים את הפטנט יש להגיש אותו למשרד הפטנטים האמריקאי. ההגשה נעשית באינטרנט דרך האתר של USPTO.


5. אגרת הגשה נעה בין 65 דולר ל 125 דולר והיא תלויה בגובה ההכנסות שלכם וכן במספר הפטנטים שהגשתם בעבר.


6. לאחר שהגשתם את הפטנט יש לשמור את הקבלה. כמו כן כחודש לאחר הגשת הפטנט תקבלו מסמך רשמי המעיד על ההגשה מרשות הפטנטים האמריקאית.


7. יש לרשום תזכורת להשלים את הפטנט. מומלץ להתחיל בהליכי השלמת הפטנט כשלושה חדשים לפני מועד פקיעת תוקף הפטנט הפרוביזורי.


המאמר נכתב על ידי עורכת הפטנטים מיה בסנציק המתמחה בפטנטים לחברות הייטק, לחברות מכשור רפואי ולמפתחי אפליקציות.