בעשור האחרון חלה עליה משמעותית בבקשות של אזרחים ישראליים לאזרחויות זרות. עובדה פשוטה: ישראלים אוהבים לטייל ולעשות עסקים ברחבי העולם, ולא רוצים להיות תלויים לשם כך בחסדי פקידים בשגרירות ולהגיש בקשות מסורבלות לאשרות שהיה ועבודה.


החופש הטמון בהחזקת דרכון זר כבר ברור: הדרכון מאפשר נסיעות חופשיות לחו"ל, ליותר מ-150 מדינות ללא צורך בהגשת בקשות מוקדמות לוויזה. אפשר גם לעשות "רילוקיישן" עם המשפחה, ללמוד באוניברסיטאות יוקרתיות וגם לעבוד ולהקים עסקים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי.


אולם, מה אפשר לעשות במידה וכבר ביררתם ואין לכם זכאות לאזרחות אירופאית כלשהיא על בסיס הסב או סבתא, או אפילו הסבא רבא?


טוב ששאלתם: בשנים האחרונות חל גידול בהיצע של תכניות תושבות או אזרחות לאחת ממדינות האיחוד האירופי, וגם במדינות באיים הקריביים, שלא מבוססות על זכאות על בסיס זכאות היסטורית/ משפחתית אלא תמורת השקעה, אותן נסקור בסדרת הכתבות שלנו.


נתחיל בגרנדה, מדינה יפה באיים הקריביים, המורכבת משישה איים קטנים ורק 100,000 תושבים. האפשרות להשיג אזרחות בגרנדה ע"י השקעה במדינה החלה ב-2013, כאשר ממשלת גרנדה אישרה את "חוק האזרחות באמצעות השקעה", המתווה את תכנית ההשקעה הנדרשת על מנת להשיג אזרחות.


קבלת אזרחות בגרנדה מאפשרת נסיעה חופשית וללא צורך בוויזה ל-124 מדינות, כולל שטחי מדינות האיחוד האירופי (כולל בריטניה!), סינגפור, סין והונג קונג. מדובר במדינה היחידה בקריביים שאזרחות בה מאפשרת נסיעה לסין ללא צורך בוויזה.


חשוב להדגיש - גרנדה היא המדינה הקריבית היחידה שאזרחות בה מקנה גם וויזה משקיעים (E-2 Investor Visa) לארצות הברית. כמו כן, אזרחות גרנאדית של אחד ההורים מאפשרת גם לילדים ולנכדים לקבל אזרחות בגרנדה.


אז, אחרי שהבנו את היתרונות באזרחות גרנאדית, מהם התנאים לקבלת אזרחות בגרנדה?


ישנם שני מסלולי השקעה. במסלול הראשון, ניתן לתרום סכום של 200,000 דולרים לקרן הלאומית במדינה (National Transformation Fund). תרומה זו איננה ניתנת להחזרה. במסלול השני, לחילופין, ניתן לרכוש נדל"ן מפרויקט פיתוח מדינה בסכום של לפחות 350,000 דולרים.


לעומת אופציית התרומה, מסלול ההשקעה בנדל"ן כן מאפשר החזר כספי: יש להחזיק בנכס הנדל"ן למשך לפחות שלוש שנים, ולאחר מכן ניתן למכור אותו. במסלול השקעה זה ישנו גם תשלום למדינה ע"ס 50,000 דולרים. בשני המסלולים מבקש האזרחות יידרש לשלם עוד שורה של אגרות למדינה בסכום כולל של כמה אלפי דולרים.


בהשוואה למדינות אחרות שמציעות תכניות אזרחות לפי השקעה, הרי שגרנדה מציעה את האופציה הזולה ביותר מבניהן (בכתבות המשך נסקור את תכניות האזרחות של מדינות אחרות שהיקרה מבניהן, אגב, היא תכנית האזרחות בקפריסין שמסתכמת בעלות של 2 מיליון יורו. מצד שני, ניתן לקבל החזר כספי אחרי תקופה מסוימת).


לפני שמתחילים בתהליך התאזרחות על בסיס השקעה, חשוב קודם להתייעץ עם מומחה בתחום שיציע לכם את התכנית הטובה ביותר, המתאימה למטרות הנסיעה, השקעה ושהיה הספציפיות שלכם.


מאת עוה"ד טליה נעמת ויעקב האודייק