עובדה פשוטה: ישראלים אוהבים לטייל ולעשות עסקים ברחבי העולם, ולא רוצים להיות תלויים לשם כך בחסדי פקידים בשגרירות ולהגיש בקשות מסורבלות לאשרות שהיה ועבודה.

 

החופש הטמון בהחזקת דרכון זר כבר ברור: הדרכון מאפשר נסיעות חופשיות לחו"ל, ליותר מ-150 מדינות ללא צורך בהגשת בקשות מוקדמות לוויזה. אפשר גם לעשות "רילוקיישן" עם המשפחה, ללמוד באוניברסיטאות יוקרתיות וגם לעבוד ולהקים עסקים בכל אחת ממדינות האיחוד האירופי.

 

השגת דרכון אירופאי היא תופעת כלל עולמית. במהלך 20 שנה האחרונות, אנשים התאזרחו בכל מדינה אירופית אפשרית בזכות אבא, אמא, סבתא או סבא אשר היגרו או ברחו מהיבשה הישנה. כמו כן, גם ישראלים רבים השיגו אזרחות אירופית ובעיקר צאצאי יהודי אירופה שעלו ארצה. אבל מה עם צאצאי עדות צפון אפריקה והמזרח? מקרה אחד זה החוק הפורטוגלי החדש אשר מכיר בהנפקת אזרחות לצאצאי גרוש ספרד.

 

מקרה פחות מוכר הוא ההקשר הלובי – איטלקי

 

כתוצאה מהמלחמה האיטלקית-תורכית ביו 1911 ו-1912, כבשה איטליה שלושה אזורים בצפון אפריקה אשר אוחדו למה שהיום מדינת לוב. החל שנות ה-30 העניקה ממלכת איטליה סוגי אזרחות שונים, ביניהם גם אזרחות איטלקית מלאה.

 

יהודי לוב חיבקו וספגו את התרבות האיטלקית, את השפה האיטלקית, וגם שמרו על אזרחות איטלקית שניתנה להם גם אחרי מלחמת העולם השנייה, כאשר המתיחות עם האוכלוסייה היהודית גברה לאחר הקמת מדינת ישראל והביאה בסוף לגירוש יהודי לוב ב-1967.

 

כמו כן, יהודים רבים שהתגוררו באימפריה העות'מנית, יוון, תורכיה של היום, צפון אפריקה (מצריים ותוניס) היו בעלי דרכון איטלקי אשר יכול לתת זכות להשגת אזרחות איטלקית גם לנכדיהם. החוק האיטלקי מכיר באזרחות אוטומטית לצאצאי איטלקים עד הדור השלישי. תורת המשפט האיטלקית קובעת שהזכאות לאזרחות איטלקית איננה נשללת אלא במקרה שאדם הצהיר מפורשות על רצונו לוותר עליה.

 

לדוגמא, במקרה אחד שנידון מול בית המשפט, משפחה יהודית-לובית בעלת אזרחות איטלקית היגרה ארצה אחרי קום המדינה. הסב האיטלקי לא הוציא דרכון איטלקי לילדיו, אשר התחילו את התהליך להנפקת דרכון בישראל.

 

בהתחלה הרשויות לא הכירו בזכותם בטענה כי העלייה ארצה וקבלת האזרחות הישראלית, מבטלת את זכותם לדרוש אזרחות איטלקית. אולם, לאחר שהוגשו מספר תביעות מול בתי המשפט באיטליה, הוחלט כי אכן זכאים צאצאי הסב האיטלקי מלוב להכרה באזרחותם האיטלקית, מכיוון ש״קבלת אזרחות זרה אף מלווה בהעברת תושבות למדינה זרה אינה מהווה עילה להסרת האזרחות האיטלקית״. ובנוסף נאמר כי ״קבלת אזרחות זרה... איננה עילה לאובדן אזרחות איטלקית״ אשר מצריכה הוכחה לרצון המובהק של הפרט לוותר על האזרחות איטלקית.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איטליה | דרכון איטלקי ועסקים באיטליה

 

בתביעה אחרת שהוגשה, בית המשפט הכיר באזרחותם של צאצאי עולים יהודים מאיטליה לפלשתינה בשנות ה-30. השופטים החליטו שהגירה בשל בריחה או מרצון לארץ אחרת וקבלת אזרחות זרה איננה בסיס לגיטימי לשלילת אזרחותם האיטלקית, אלא אם כן, כאמור, הביעו במובהק את רצונם לוותר על האזרחות האיטלקית. מעבר לכך הוחלט כי ״קבלת אזרחות ישראלית על פי חוק השבות... איננה גורמת לאובדן אזרחות איטלקית״. כמו כן, בית המשפט מוסמך להכיר באזרחות האיטלקית של צאצאים אלה גם במקרים בהם אבדו מסמכים חשובים המוכיחים זכות התובע, כמו לדוגמא תעודות לידה.

 

פסיקות מסוג אלה שנתקבלו בעשור האחרון באיטליה, פותחות דלתות חדשות ואפשרויות רבות לצאצאי איטלקים אשר התגוררו בקהילות הרבות בשפת ים התיכון כולו, ולדרוש מבתי המשפט באיטליה הכרה באזרחותם האיטלקית.