פעולת מנע פתאומית - כידוע, כחלק מהניסיון של צה"ל למגר את תופעת שימוש בסמים מטעם החיילים המשרתים בו, מבצעים חוקרי מצ"ח פעולות מנע, שבמסגרתן מתבקשים חיילים ביחידה מסוימת למסור דגימת שתן - מדובר בבדיקות שמטרתן היא התרעה וניסיון אקראי לגלות חיילים המשתמשים בסמים.


במסגרת בדיקות אקראיות אלו, אין חובה על החיילים למסור דגימת שתן, ואף אין חלה עליהם חובה לנמק את הסיבה שלהם לסירוב - ככל ויסרבו בשלב זה אין חשש מפני ביצוע עבירה פלילית - למצ"ח אין סמכות לעכב או לחקור את מי שמסרב.


ואולם, העובדה כי חייל מסרב למסור דגימת שתן, מעוררת את החשד של מצ"ח. במידה ויש להם חשדות נוספים כנגד החייל, מעבר לעובדה כי הוא מסרב למסור דגימת שתן במסגרת פעולת המנע, הם יכולים לפנות לקצין שיפוט בכיר במשטרה הצבאית, להציג בפניו את החשדות - ולבקש ממנו לחייב את החייל למסור דגימת שתן על ידי הוצאת צו.


במידה וקצין השיפוט הבכיר במשטרה הצבאית קיבל החלטה להוציא כנגד החייל צו קש"ב - אזי, החייל יהיה חייב למסור דגימת שתן, וסירוב למסור - יהווה עבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים.


עבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי סמים מסוכנים


עבירה של סירוב להיבדק לשם גילוי סמים מסוכנים הינה עבירה מכוח ס' 127א לחוק השיפוט הצבאי שקובעת כי חייל אשר הוצא כנגדו צו קש"ב - מחויב למסור דגימת שתן. אם מסרב - עונשו יכול להגיע עד לשנה מאסר בפועל.


אם קצין שיפוט בכיר במשטרה הצבאית מחליט להוציא כנגד החייל צו קש"ב, הרי שסירוב למסור דגימת שתן למרות הוצאת הצו יוביל לחקירת מצ"ח, במהלכה החייל יידרש לנמק את סיבת סירובו - חייל זה ייתכן ויעמוד לדין בפני בית דין צבאי בגין עבירה של סירוב למסור דגימת שתן.


עבירה זו נתפסת, על ידי הפרקליטות הצבאית, כחמורה בדיוק כמו עבירה של שימוש חד-פעמי בסם מסוכן מסוג קנאביס. גם רמת הענישה המקובלת בגין עבירות מסוגים אלה דומה.


רישום פלילי בגין עבירת סירוב להיבדק - הייתכן?


בעבר הרחוק נגד חייל שהועמד לדין פלילי בבית הדין הצבאי, בגין ביצוע עבירה של סירוב להיבדק לא נרשם רישום פלילי. לאחר מכן, בעקבות תיקון 63 לחוק השיפוט הצבאי הוחלט כי עבירה של סירוב להיבדק תגרור בחובה רישום פלילי מופחת באם יורשע בביצוע עבירה זו בבית דין צבאי.


כיום, מאז ינואר 2017 החלה מדיניות חדשה בפרקליטות הצבאית המאפשרת, מדיניות מקלה במעט בהתייחסותה לעבירה של סירוב להיבדק, וישנם מקרים בהם לא יוגש כתב אישום כנגד חייל המבצע עבירה של סירוב להיבדק.


חשיבות של ייעוץ על ידי עורך דין בהקדם האפשרי


כאמור, מדובר בעבירה שלא בהכרח תוביל לידי רישום פלילי, אלא הפרקליטות הצבאית בהנחיותיה מחויבת לשקול נסיבות רבות - בין היתר הסיבה לסירוב, העבר של החייל בכל הנוגע לסמים וכדומה.


במקרים המתאימים, עורך דין המייצג את החייל יכול לשכנע את הפרקליטות הצבאית להכניס את העבירה המיוחסת לחייל בתנאי המדיניות - ולהקפיא את ההליכים הפליליים כנגדו, וזאת תוך התחייבות מצד החייל לעמוד בתנאים מסוימים שיוחלט עליהם, בין היתר למסור דגימות שתן תקופתיות. אם החייל יעמוד בתנאים שנקבעו - יבוטל התיק הפלילי בעניינו.


בשל כך, בכל מקרה בו חייל נדרש למסור דגימת שתן והוא חושש מתוצאותיה, או במקרה בו חייל מסרב להיבדק לשם גילוי שימוש בסמים מסוכנים לאחר שהוצא לו צו קש"ב - מומלץ בחום לפנות לעורך דין צבאי הבקיא בתחום, עם עדיפות ליוצא הפרקליטות הצבאית אשר מכיר את הנחיות ומדיניות התביעה הצבאית, על מנת לקבל ייעוץ רלוונטי ולנסות עד כמה שניתן להימנע מרישום פלילי.