לאור המצב הכלכלי במשק ובפרט, ולמפלתם של עסקים קטנים וגדולים כאחד אשר קמים ונופלים במהירות הבזק, נאלץ אדם אשר נקלע לחובות בתום לב לגשת להליך חדלות הפירעון הקרוי "הליך פשיטת רגל".

הליך פשיטת הרגל הינו הליך אשר מתנהל בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ. דיני פקודת פשיטת הרגל מוסדרים בפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980, ובתקנות פשיטת הרגל התשמ"ה-1985.

חייב זכאי להגיש בקשה לפשיטת רגל ובלבד כי היקף חובותיו עולה על סך של 17,482 ₪.

 

מטרתו של הליך פשיטת רגל

מטרת הליך פשיטת הרגל הינה לאפשר לחייב אשר נקלע לחובותיו בתום לב, משמע, הסתבך כלכלית תוך ניסיון נואש להציל את עסקיו ו/או תוך ניסיון נואש להמשיך ולעמוד בחובות המחיה השונים תוך כדי מאבק עיקש בנסיבות חייו הקשות, לסיים את חובותיו ולצאת לדרך חדשה בחייו; אין הליך פשיטת הרגל מיועד לבעלי עסקים בלבד אלא לכל אדם פרטי שיצר חובות בתום לב. לדוגמא: חובות מחיה שוטפת בשל הכנסה נמוכה, נסיבות חיים קשות, חתימה על שטר ערבות שחולט, חתימה כערב על הלוואה בבנק, עסק שנפל וכיוצב'.

לעיתים לפני פנייה להליך הפשט"ר, מצוי החייב משך שנים רבות במסגרת מערכת ההוצל"פ (למשל: תיקי הוצל"פ רבים שצוברים ריביות, תיק איחוד הצובר ריביות וכיוצב'). עוד יצוין כי חובות המתנהלים במערכת ההוצל"פ צוברים ריבית שנתית בשיעור של 25%.

למשל, חייב אשר בעניינו מתנהל תיק איחוד (תיק המאחד את כלל התיקים על שם החייב במערכת ההוצל"פ אשר אליו משלם החייב צו תשלומים חודשי המתחלק בין כלל חובותיו) וסכום חובותיו עומד בסך של 300,000 ₪. במסגרת תיק האיחוד, משלם החייב צו תשלומים חודשי בסך של 300 ₪ . בחישוב פשוט, ייאלץ החייב לשלם את התשלום החודשי למשך 83 שנים (וזאת, לפני הוספת הריבית השנתית בסך של 25%).

עינינו הרואות כי בדוגמא שלפנינו, אין חייב זה יזכה לסיים את חייו ללא חובות ובכלל, לא יצליח לנהל אורח חיים נורמלי בשארית חייו.

זה המקום לציין כי מערכת ההוצל"פ הינה מערכת טכנית לגביית חובות תוך כדי פירעון כלל נכסיו של החייב. אין המערכת מתחשבת בנסיבות היווצרות החובות ובכלל, באינטרס של החייב כי יבוא יום ובו יסיים את החובות.

מערכת ההוצל"פ מתחילתה, מטילה על החייב את כלל ההליכים המבצעיים אשר ניתן לנקוט כנגדו לשם תשלום החוב: עיקול חשבון בנק, עיקול משכורת אצל המעביד, עיקול מיטלטלין בבית החייב ולעיתים אצל צדדי ג' הקשורים לחייב, צו עיכוב יציאה מן הארץ, הגבלה בבנק ישראל ואיסור לנהל חשבון בנק, הגבלה על רישיון הנהיגה מלהחזיק או לחדש, על דרכונו וכן על זו הדרך.

כלל הליכים אלה ננקטים כנגד החייב לשם מתן תמריץ לחייב זה לשלם את חובותיו. 

 

מה יעשה חייב אשר אין באפשרותו לשלם את חובותיו? ישלם סך של 300 ₪ (לצורך המחשה) לחודש עד סוף חייו ויהיה נתון להגבלות אלו?

לא כך הוא הליך פשיטת הרגל אשר הינו קצוב בזמן ובסופו, מקבל החייב את צו ההפטר המיוחל אשר לפיו, כלל תיקי ההוצל"פ ייסגרו, יבוטל צו עיכוב היציאה מן הארץ ובכך, שומט החייב את חובותיו ויוצא לחיים חדשים.

לאחרונה, עדים אנו לפרסומים שונים ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות כי ישנו הליך פשיטת רגל "מזורז/מקוצר" בן 18 חודשים אשר בסופו מקבל החייב את ההפטר המיוחל? האומנם?

לעיתים שומעים אנו דברים ופתרונות למצוקותינו אשר נשמעים Too Good To Be True (טובים מדי מכדי להיות אמתיים).

במה דברים אמורים?

בחודש ספטמבר 2013, הנהיג כונס הנכסים הרשמי, גוף מטעם המדינה האחראי על הליכי פשיטות הרגל, רפורמה חדשה, במילים אחרות, שינה את ההסתכלות של בתי המשפט על ניהולו של ההליך, אופיו והמשכו.

לפני כניסת הרפורמה, הליכי פשיטת הרגל אשר אותם יזמו חייבים שונים, נמשכו ו"נמרחו" על פני מס' רב של שנים וזאת, כאשר אין כלל תועלת לנושים בהמשכם.

מה עוד, כי נוכח לדעת כונס הנכסים הרשמי כי העומס הכבד המוטל על בתי המשפט הינו כבד מנשוא וכי יש לעשות דבר בנדון ולייעל את ההליכים.

על פי הוראות הרפורמה, תחילתו של הליך פשיטת הרגל הינו כנהוג ע"י קביעת צו כינוס בעניינו של החייב ואיתו יעוכבו כלל ההליכים המתנהלים כנגדו ואף, חלק מהם יבוטלו.

למשל: תבוטל ההגבלה על רישיון הנהיגה, יכול יהא החייב לפתוח חשבון בנק (ביתרת זכות בלבד, ללא אשראי וללא שיקים) ולעשות שימוש בהוראות קבע, יבוטלו הליכי העיקול השונים (משכורת, מיטלטלין, צו הבאה, פקודת מאסר בתיקי מזונות) וכיוצב'.

לאחר שלב זה, נכנס החייב לתקופה משוערת בת 18-24 חודשים אשר בהם ייבחנו בצורה מדוקדקת נסיבות יצירת חובותיו (האם נוצרו בתום לב), מצבו הכלכלי, קיומם של נכסים על שמו (רכבים, בית, מיטלטלין יקרי ערך וכיוצב'). כמו כן, במהלך תקופה זו, נקבעת בעניינו של החייב חובת תשלום צו תשלומים חודשי (בדומה לאיחוד תיקים בהוצל"פ) התואם את מצבו הכלכלי אשר אותו עליו לשלם מדי חודש בחודשו.

כמו כן, ועל מנת לבדוק ולהתחקות אחר מצבו הכלכלי של החייב, על החייב להגיש דו"חות פעם בחודשיים (חשוב מאוד!) בעניין הכנסות והוצאות התא המשפחתי אשר אותו הוא מנהל. על סמך כלל הנתונים לעיל, יכול בית המשפט לאמוד את מצבו הכלכלי ואת יכולתו של החייב לפרוע את חובותיו.

לאחר עמידתו של החייב בתנאי ההליך בצורה סדירה ומדוקדקת במהלך תקופה זו, מגיע החייב לראשונה לביהמ"ש לדיון אשר מטרתו הינה הכרזתו כפושט רגל, במילים אחרות, האם באמת אין באפשרותו לשלם את חובותיו לאחר שבית המשפט בחן את מצבו הכלכלי.

יודגש כי במידה ומתרשם ביהמ"ש כי באפשרותו של החייב לשלם לחובותיו, וכי חייב זה יצר את חובותיו בתום לב ואף, התנהל בהליך עד כה ללא רבב ובתום לב ומילא אחר כל חובותיו, יכריז הוא על החייב כפושט רגל.

האם כאן מסתיים ההליך וייצא החייב לדרך חדשה? מה משמעות הדברים והשלכות ההכרזה?

אם כן, בשלב זה, אין ההליך מסתיים אלא בית המשפט לאחר שהתרשם מהחייב משך תקופה בת 18 חודשים, יכריז על החייב פושט רגל וייקבע בעניינו של החייב תכנית תשלומים נוספת (תכנית פירעון) אשר נקבעת בהתחשב במצבו הכלכלי של החייב ויכולת ההחזר החודשית שלו למשך תקופה נוספת בת 36 חודשים (לעיתים אף תקופה ארוכה יותר) אשר בסופה ולאחר שישלם החייב את התשלום האחרון, יקבל הוא את צו ההפטר המיוחל.

לדוגמא: צו כינוס בעניינו של החייב נקבע על סך של 300 ₪ לחודש בשל חובות משוערים בסך של 300,000 ₪ (כולל כלל ריביות ההוצל"פ).

לאחר שנבחן מצבו הכלכלי של החייב 18 חודשים, הוכרז הוא פושט רגל ונקבעה בעניינו תכנית תשלומים נוספת לפיה צו התשלומים החודשי יעמוד על סך 900 ₪ ל-36 חודשי ( סה"כ 32,400 ₪ ). לאחר שישלם החייב את התשלום האחרון, יקבל הוא את צו ההפטר.
יודגש ויצוין כי כל חייב יכול בשלב זה לשלם את כלל התכנית "במכה אחת" ובתשלום אחד, קרי, סך של 32,400 ₪ כפי הדוגמא לעיל ולקבל את צו ההפטר המיוחל כבר במעמד הדיון !

הייתכן כי אדם סביר אשר עיניו בראשו והינו בעל חובות בהיקפים משמעותיים יוכל לשער כי ימחק את חובותיו בהליך קצר בן 18 חודשים ללא תשלום כלשהו לנושיו?

התשובה היא לא אך אינה חד משמעית- כל מקרה לנסיבותיו!

לעיתים, יכול ובית המשפט יתרשם במהלך תקופה זו, כי אין לחייב נכסים ואף, אינו בעל יכולת השתכרות נוכחית ועתידית אשר באמצעותם יכול ויהא לפרוע את חובותיו ומשכך, יכול חייב זה כבר לאחר תקופה קצרה בת 18 חודשים, לקבל את צו ההפטר ולצאת לדרך חדשה.

השלכותיה של הכרזת חייב כפושט רגל

בכל הנוגע להשלכותיה של פעולת ההכרזה על עתידו של החייב, יצוין כי ע"פ סעיפים 4 ו- 5 לתקנות חוק שירות נתוני אשראי, תשס"ד-2004, תעמוד הכרזתו של החייב לרועץ לו מול כל התאגידים הבנקאיים ונותני האשראי למשך 7 שנים מיום ההכרזה:

4. (א) הכונס הרשמי יעדכן את הנתונים שמסר לבעל הרישיון בדבר פעולות בעניינו של החייב שנעשו לאחר מתן צו הכינוס, כמפורט להלן:


(1) הכרזת החייב כפושט רגל, ותאריך ההכרזה;


(2) ביטול הליך פשיטת הרגל, ותאריך הביטול;


(3) מספר ההליך בבית המשפט שנתן את הצו.


(ב) הכונס הרשמי יעמיד את הנתונים לרשות בעל הרישיון מדי שבעה ימי עסקים לכל היותר; הנתונים יהיו נכונים ליום העסקים השני, לכל המאוחר, שלפני יום העמדתם לרשות בעל רישיון שירות נתוני אשראי.


(ג) הכונס הרשמי יציין לגבי הנתונים את המועד שלגביו הם נכונים.

5. הכונס הרשמי ישמור את הנתונים למשך שבע שנים מיום העמדתם לרשות בעל הרישיון.

הכרזת אדם פושט רגל פוגעת בכושרו המשפטי ומטילה עליו מגבלות שונות על עיסוקו, עבודתו או משלח ידו. כך, למשל, אדם שהוכרז פושט רגל, לא יוכל לעסוק כמתווך מקרקעין ויהיה עליו למצוא לעצמו מקצוע אחר (סעיף 5(א)(3) וסעיף 5(ב) לחוק המתווכים במקרקעין, התשנ"ו-1996). אדם שהוכרז פושט רגל גם אינו יכול להיות רשום בפנקס הקבלנים (סעיף 8(א)(1) לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט-1969), ואינו יכול לעבוד כקבלן להעסקת כוח אדם (סעיף 6(א)(5) לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, התשנ"ו-1996).

 

מי שהוכרז פושט רגל גם אינו יכול להיבחר לשמש כחבר במועצה של רשות מקומית (סעיף 7(א)(8) לחוק הרשויות המקומיות (בחירות), התשכ"ה-1965). הוא אינו יכול להיות חבר ועד בעמותה (סעיף 33(א)(3) לחוק העמותות, התש"ם-1980), אינו יכול להתמנות כחבר דירקטוריון בחברה (סעיף 227(א) לחוק החברות, התשנ"ט-1999), ואם היה דירקטור - כהונתו תפקע (סעיף 228(א)(4) לחוק החברות, התשנ"ט-1999). הוא אינו יכול לשמש בתפקידים ציבוריים שונים, ועוד (פשיטת רגל, בעמ' 183).

רצון המחוקק בעת הזו ובכלל, הוראות הרפורמה המתגבשת החל מחודש ספטמבר 2013, בכל אלה יש לבטא את רצון החברה להחזיר אליה חייבים אשר הסתבכו בתום לב ולתת להם תמריצים לחזור כגורם יצרני ומועיל לחברה ובפרט, כלפי אלה החייבים אשר הגיעו למתווה ראוי להסדיר חובותיהם מול נושיהם.

הדברים דלעיל אינם מהווים ייעוץ משפטי וכל מטרתם הינן להמליץ כי בטרם נטילת החלטה לפנות להליך כזה או אחר, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום אשר יכול יהא לקבוע את הפתרון המתאים לטיפול בסוגייה.

מ.עו"ד פרץ-אליה הינו משרד בוטיק המתמחה בהליכי פשיטת רגל והליכי חדלות הפירעון השונים לסיוע והגנה על חייבים בכל מצב תוך כדי ליווי אישי וצמוד.