הליך פשיטת הרגל הינו הליך אשר מתנהל בבתי המשפט המחוזיים ברחבי הארץ. דיני פקודת פשיטת הרגל מוסדרים בפקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], תש"ם-1980, ובתקנות פשיטת הרגל התשמ"ה-1985.

הפקודה הנוכחית מכירה בשלושה סוגים של הסדרי נושים בהתאם לעיתוי מתן הצעת ההסדר על ידי החייב;

סעיף 19א' לפקודה - הסדר חובות ללא צו כינוס והכרזה כפושט רגל

עוסק בהצעתו של חייב לפני שנכנס כלל להליך של פשיטת רגל ולפני שאיש, לא הוא ולא אחד מנושיו, ביקש שיינתן כנגדו צו כינוס.

סעיף החוק מאפשר לכל חייב אשר נקלע לחובות בתום לב ובלבד שהיקף חובותיו לא יפחת מסך של 32,342 ₪.

הליך זה מביא בסופו להפטר החייב מחובותיו בדרך קצרה ויעילה. מעקרונות הליך זה כי הצעת החייב לא תפחת מ- 30% מהיקף החובות (לא כולל חובות מובטחים- מזונות, משכנתא, שיעבודים וכיוצב'). על החייב להגיש ההצעה לכלל נושיו ולדאוג לקבלת הסכמות של לפחות 51% מנושיו אשר מחזיקים לפחות ב- 75% מערך החובות. על החייב להציג את מקורותיו הכספיים להסדר וליתן בטחונות מתאימים.

 

יתרונות הליך זה ברורים-החייב נמנע מהכרזת פשיטת הרגל ומרישומו ככזה. הליכי ההוצאה לפועל כנגדו מעוכבים בזמן ניסיון ההסדר והחייב חוסך מעצמו ירידה לנכסיו במהלך הליך הפש"ר תוך קיצור משמעותי של פרק הזמן שבניהול הליך פשיטת רגל והסדר או הפטר בהליך זה.

סעיף 33 לפקודה: דן בחייב אשר מצוי במהלך הליך פשיטת הרגל ומגיש הצעת הסדר חובות לאחר מתן צו כינוס וזאת, במטרה להימנע מהכרזתו כפושט רגל ולשמור על שמו הטוב.

וסעיף 52 לפקודה: דן בהצעת החייב המצוי בתוך הליך פשיטת רגל להסדר תשלום חובותיו לאחר שהוכרז פושט רגל. מבחינת התנאים לקבלת הצעת החייב להסדר בשלבים השונים, הפקודה קובעת כי על הצעת הסדר לפני מתן צו כינוס לפי סעיף 19א' יחולו אותם תנאים הקבועים בהסדר המוצע על ידי החייב לאחר מתן צו כינוס נגדו לפי סעיף 33 לפקודה (ואשר מפורטים בסעיפים 34-41 לפקודה), זולת סכום ההצעה הנדרש על ידי החייב להעמיד לצרכי ההסדר.

בעוד שלפי סעיף 19א' על החייב להניח את דעתו של בית המשפט שקיים יסוד סביר להניח כי ישולמו לפי ההצעה לפחות שלושים אחוזים מסך החובות הלא מובטחים שהיו ברי תביעה אילו ניתן צו כינוס נגד החייב. סעיף 35(ז) לפקודה קובע שעל החייב להעמיד סכום השווה ל-35% עד 80% מכלל חובותיו כששיעור התשלום תלוי באורך תקופת פרישת תשלום החובות. לעומת זאת, הפקודה אינה דורשת סכום מינימאלי שעל החייב להציע בהסדר, שעה שהצעתו מוגשת לפי סעיף 52 לפקודה לאחר הכרזתו פושט רגל.

כדי שהצעת החייב תאושר, בכל שלושת סוגי הצעות ההסדר, היא צריכה כתנאי בלעדו אין, לזכות ברוב מניין המצביעים שסכום נשייתם אינו נופל משלושת רבעי ערך החובות.

אישור ההסדר מסור לשיקול דעתו של בית המשפט ועליו להשתכנע כי הצעת החייב סבירה, וכי יש בה כדי להועיל לציבור הנושים בכללותו בהתייחס להליכי פשיטת הרגל. גם אז, רשאי בית המשפט להתנות את קבלת ההצעה בתנאים נוספים שיקבע, לרבות במתן ערובות לביצועה.

 

הצעה להסדר ואישורה על ידי בית המשפט

עינינו הוראות, אפוא, כי בבסיס אישור הצעת הסדר על ידי בית המשפט, בכל שלבי ההליך וגם בשלב טרום ההליך, עומד תום לבו של החייב ושעל מנת שבית המשפט יאשר הסדר בעניינו עליו להיווכח כי ההסדר סביר והוגן, ויש בו כדי להועיל לציבור הנושים בכללותו.

ההבדלים באשר לתנאי הסף לקבלת הצעת ההסדר בכל שלבי ההליך מבחינה מהותית (זולת סכום ההסדר, עוצמת תום הלב הנדרשת וסמכויות הפיקוח של הכנ"ר), זהים במידה רבה. ברם, ההבדל מבחינתו של החייב הינו משמעותי ביותר.

הצעת הסדר לפי סעיף 19א' נועדה כדי לאפשר לחייב להסדיר את חובותיו מבלי שנכנס כלל להליך פשיטת רגל, דבר המלוּוה בהכתמת החייב בכתם של חדל פירעון.

לעומת זאת, הליך ההסדר לפי סעיף 33 לפקודה, מאפשר לחייב אשר כבר נכנס לפתחו של ההליך ושמו יצא למרחוק כי הוא על סף הכרזתו כחדל פירעון, לזכות להיחלץ מצרתו לפי שיוכרז באופן פורמאלי כאדם אשר אינו עומד בהתחייבויותיו.

ולבסוף, הליך ההסדר לפי סעיף 52 לפקודה, נועד לחייב אשר כבר הוכרז כחדל פירעון אלא הוא מעוניין שלא לכפות על נושיו הסדר של הפטר ללא הסדר.

מן הדברים עולה מסקנה ברורה ופשוטה, כי ככל שיקדים החייב בהגשת הצעתו להסדר, כן ייטב לו מבחינת שמו הטוב, ובבחינת "טוב שם טוב משמן טוב".

חשוב לדעת כי באפשרותו של כל חייב להיחלץ מחובותיו בטרם הוכרז כחדל פירעון ובכך לפעול ביתר שאת לשם ביצועו של הדבר, קרי, מניעת הכרזתו כפושט רגל.

הדברים דלעיל אינם מהווים ייעוץ משפטי וכל מטרתם הינן להמליץ כי בטרם נטילת החלטה לפנות להליך כזה או אחר, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום אשר יכול יהא לקבוע את הפתרון המתאים לטיפול בסוגייה.

מ.עו"ד פרץ-אליה הינו משרד בוטיק המתמחה בהליכי פשיטת רגל והליכי חדלות הפירעון השונים לסיוע והגנה על חייבים בכל מצב תוך כדי ליווי אישי וצמוד.
 


עודכן ב: 02/03/2016