בספטמבר 2013 הנהיג פרופ' דוד האן הכונס הרשמי רפורמה חדשה אשר שינתה את כל הכללים בהליך פשיטת הרגל. מטרתה של הרפורמה הינה לייעל את הליך פשיטת הרגל באופן שיביא לקיצור ההליך ובידי כך לתמרץ את החייב לשתף פעולה ולפעול בתום לב. לשם כך התוותה הרפורמה זמן קצוב מראש בו יוכל חייב בהליך פשיטת רגל לחסות תחת ההליך והגנת הפקודה, ובתום התקופה יופטר החייב מחובותיו וייצא לדרך חדשה.


רבים חושבים כי הליך פשיטת רגל נועד רק לעסקים, אולם אין זה נכון


הליך פשיטת רגל מיועד גם לאדם פרטי שהסתבך בחובות, כך לדוגמא אדם שהסתבך בחובות בשל קשיי מחיה שוטפים, נסיבות חיים קשות, מצב בריאותי לקוי, חתימה על שטר ערבות ו/או שטר חוב שחולט יכול אף הוא להגיש בקשה לפשיטת רגל ובלבד כי היקף חובותיו עולה על סך של 17,482 שקלים.

ברוב המקרים, עובר להגשת הבקשה להכרה כפושט רגל, היה החייב מצוי שנים רבות במסגרת מערכת ההוצל"פ והיה נתון לריבית נשך בשיעור של 25% לשנה. ריבית זו גורמת לחייב להכפיל את חובותיו ויוצא אפוא כי חייב אשר מתנהל במערכת ההוצל"פ לא יזכה לסיים את חייו ללא חובות ולנהל אורח חיים כשורה.

 

זאת ועוד מערכת ההוצאה לפועל מטילה על החייב סנקציות קשות, תוך נקיטת הליכים מבצעים אשר בעזרתן תוכל היא לגבות את החוב כגון: עיקולי משכורת, עיקול על חשבון הבנק, עיקולי מיטלטלין, הטלת הגבלה על החייב מלהחזיק או לקבל רישיון נהיגה וכן פגיעה קשה בחופש התנועה של החייב על ידי צו עיכוב יציאה מן הארץ. פעולות כגון אלו ננקטות כנגד החייב על מנת לתמרץ את החייב לשלם את חובו.

 

אלא מאי? מה יעשה חייב אשר אין באפשרותו לשלם את חובותיו? האם ימשיך להיות נתון לסנקציות אלו כל חייו?

 

התשובה היא לא! החייב יפנה להליך פשיטת הרגל בו יבחן בית המשפט המחוזי את נסיבות חייו של החייב, אופן היווצרות חובותיו, יכולתו הכלכלית של החייב ואת כושר השתכרותו. כך לדוגמא חייב בשנות ה- 50 לחייו אשר אין לו כל השכלה ו/או מקצוע, אינו בבחינת מעמד שווה כשם שחייב בן 25 העתיד להיות "רואה חשבון".


על פי הוראות הרפורמה, תחילתו של הליך פשיטת הרגל הינו על ידי קבלת צו כינוס בעניינו של החייב ועמו יעוכבו כלל ההליכים המתנהלים כנגד החייב ואף, חלק מהם יבוטלו.

 

כך לדוגמא עם קבלת צו הכינוס יקבל החייב אישור לניהול חשבון בנק עם הוראות קבע וכרטיס דיירקט, ביטול עיקול משכורת וכן ביטול הגבלה שהוטלה על רישיון הנהיגה שלו.


כמו כן עם קבלת צו הכינוס ייקבע לחייב מועד לדיון שמועדו יהיה בתום 18 חודשים מקבלת צו הכינוס ובמסגרת חודשים אלו יבחן בית המשפט את מצבו הכלכלי של החייב, קיומם של נכסים שברשות החייב וכן את אופן היווצרות חובותיו של החייב ואת סוגיית תום הלב שהינה בבחינת חובה.

 

במהלך תקופה זו יושת על החייב צו תשלומים חודשי אשר מביא לידי ביטוי את יכולתו הכלכלית של החייב ואותו נדרש החייב לשלם מידי חודש בחודשו.

 

כמו כן במהלך תקופה זו יידרש החייב להגיש דוחות כלכלים אשר יש בהם לבטא את מצבו הכלכלי של החייב וכן את הכנסתם והוצאותיהם של התא המשפחתי של החייב. הדוחות יוגשו למנהל המיוחד אשר הינו בעל תפקיד בעניינו של החייב ותפקידו העיקרי לאמוד את יכולתו הכלכלית של החייב, נכסיו ומצבת חובותיו.

 

המנהל המיוחד במסגרת סמכויותיו יחקור את החייב וכן יבצע בדיקה מעמיקה בדבר מצבת הנשייה בעניינו של החייב, ובין יתר הסמכויות שבידיו רשאי הוא "לטרוף את הקלפים מחדש" ולאשר או לא לאשר את תביעות החוב שהוגשו לתיק פשיטת הרגל של החייב.

 

חשוב לדעת כי גם ככל ותאושר תביעת חוב יבצע המנהל המיוחד הפחתה משמעותית של כלל הריביות וכך למעשה גם בעלי נכסים יוכלו לפנות לטרקלין הליך פשיטת הרגל ולצמצם את חובותיהם בן 50%- 70%.

 

בתום 18 חודשים ולאחר עמידתו של החייב בתנאי ההליך כדבעי, יגיע החייב לראשונה לבית המשפט המחוזי לדיון אשר מטרתו הינו הכרזתו של החייב כפושט רגל. במעמד זה יקבל החייב תוכנית פירעון ראויה אשר תואמת את מצבו הכלכלי ובמסגרת תוכנית זו יקבל החייב את צו הפטר המיוחל ויושמט מכלל חובותיו.

 

צו ההפטר הוא הגביע הקדוש של החייב שנמצא בהליך פשיטת רגל. ביום בו מקבל חייב את צו ההפטר נמחקים כל חובותיו ונסגרים כלל תיקי ההוצל"פ כנגדו. בכך מקבל החייב דף חדש בחייו ודרך חדשה.

 

לסיכום, עינינו הרואים כי הליכי ההוצל"פ אינם בחזות כל ויש הליכים נוספים אשר יש בכוחם להביא לסיום חובותיו של חייב שנמרח שנים רבות עם החובות ולא רואה את הסוף.


באמצעות הליך פשיטת הרגל יכול כל חייב שרצונו לסיים עם חובותיו לקבל צו עיכוב הליכים וביטול עיקולים והגבלות ואין כל סיבה שחייב יאבד את פת לחמו ומקום עבודתו.


הדברים דלעיל אינם מהווים ייעוץ משפטי וכל מטרתם הינן להמליץ כי בטרם נטילת החלטה לפנות להליך כזה או אחר, מומלץ להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום אשר יכול יהא לקבוע את הפתרון המתאים לטיפול בסוגיה.

 

משרד עורכי דין - אליה הינו משרד בוטיק המתמחה בהליכי פשיטת רגל והליכי חדלות הפירעון השונים לסיוע והגנה על חייבים בכל מצב תוך כדי ליווי אישי וצמוד וכל זאת בתוך עולם המשפט הסבוך.