במעמד הפניה לפתיחת ההליכים נדרש הזוכה למלא טופס פתיחת תיק, להגיש מסמכים נלווים נדרשים (כגון צ'ק מקורי נשוא התביעה), למסור פרטים כגון מספר הזהות של החייב, כתובתו ועוד. כמו כן ישלם הזוכה אגרת פתיחת תיק בגובה שיקבע על פי סכום החוב ואופיו (צ'ק / שטר חוב / פסק דין / תובענה על סכום קצוב).


במידה והזוכה מילא אחר כל הדרישות הנ"ל יפתח תיק הוצאה לפועל כנגד החייב. בטרם ינקטו הליכי גביה כל שהם במסגרת התיק החדש תשלח לחייב, על ידי לשכת ההוצאה לפועל, הודעת אזהרה מההוצאה לפועל.


במדור זה נסקור את נושא קבלת אזהרה מההוצאה לפועל, כמה זמן ניתן לחייב להגיב להודעת אזהרה כזו לפני שהזוכה יוכל לבקש הפעלה של הליכי גבייה כנגדו, מה הן האפשרויות העומדות בפני החייב בשלב זה ועוד.


נקדים ונאמר כי במקרים רבים קיימת נטייה טבעית אצל החייבים הנתונים, מן הסתם, בקשיים כלכלים להימנע מההוצאות הכרוכות בשכירת שירותיו של עורך דין.


טוב יעשה חייב אשר, למרות הנטייה הנ"ל, יקדים ויפנה כבר בשלב זה, או אפילו לפני קבלת האזהרה, אל עורך דין המתמחה בטיפול בתיקי הוצאה לפועל. בהמשך המדור נפרט מה הם היתרונות של ייצוג מקצועי ע"י עו"ד כבר מן השלבים הראשונים.


מטרת מסירת הודעת האזהרה לחייב


הסיבה למסירת האזהרה מההוצאה לפועל היא להקנות לחייב הזדמנות נוספת לשלם את חובו לפני שזה יתפח בשל הוצאות בגין ההליכים כגון אגרות, שכר טרחת עו"ד של הזוכה, ריבית ועוד. סיבה נוספת היא לתת לחייב הזדמנות להציג טענות הגנה אשר לעיתים יביאו לעיכוב ההליכים ואף לביטולם בסופו של דבר.

 

מה יפורט בהודעת האזהרה?


טופס הודעת האזהרה יגיע לחייב באמצעות דואר רשום כך שיהיה אישור על כך שנמסר לידיו. במידה ולא בוצעה מסירה בפועל (למשל כתוצאה מכתובת שגויה) לא יפתחו ההליכים כנגד החייב.


בטופס יכללו פרטי הזוכה ופרטי עורך הדין שמיצגו. כמו כן יפורטו מה מקור החוב וכן הריבית, הפרשי ההצמדה, גובה שכר הטרחה של עורך הדין של הזוכה. לטופס יצורף שובר המאפשר את תשלום סכום החוב העדכני בבנק או בדואר.


אלו פעולות כדאי לנקוט עם קבלת אזהרה מההוצאה לפועל?


עם קבלת אזהרה מההוצאה לפועל יש לוודא כי הפרטים המופיעים בה נכונים.


חשוב להבין כי אם לא ינקטו פעולות באופן מידי החוב רק ילך ויתפח. לכן טוב יעשה חייב שמודע לכך שהליכי הוצאה לפועל עומדים להיפתח כנגדו אם יקדים ויתכונן עוד לפני קבלת אזהרה מההוצאה לפועל.


פניה מבעוד מועד לקבלת יעוץ משפטי וייצוג של עורך דין תאפשר לעורך הדין שלך להתכונן ולנצל כל אמצעי העומד לרשותו על מנת להיטיב את מצבו של החייב.


אם לא בוצעו כל הכנות בטרם קבלת אזהרה מההוצאה לפועל יש להגיב מיד עם קבלתה. מרגע מסירת הודעת האזהרה עומדים לרשות החייב 21 או 30 יום(תלוי בסוג תיק ההוצאה לפועל) בלבד להגיב בטרם יוכל הזוכה להפעיל סנקציות המיועדות להפעיל לחץ על החייב לפרוע את חובו.


אם החייב מכיר בחובו טוב יעשה עם ימהר וישלמו, אם יש ביכולתו לעשות זאת. אם אין לו אפשרות כדאי לנסות להגיע עם הנושה להסדר כך שהלה ימשוך את בקשתו לפתיחת הליכים בהוצאה לפועל.


אם אין מקבל האזהרה סבור כי קיים חוב עומדות לרשותו מספר טענות הגנה אפשריות.


קצרה היריעה במדור זה לסקור את כולן. הטענה הבסיסית ביותר היא טענת פרעתי. אם מדובר בקבלת אזהרה מההוצאה לפועל בגין קיום שטר חוב או צ'ק ניתן להגיש התנגדות לביצוע שטר. לעיתים ניתן לבקש, באופן מנומק, הארכה למועד הגשת טענת הגנה אך יש לקחת בחשבון כי רק לעיתים רחוקות נענה ראש ההוצאה לפועל לבקשה כזו.


מכל שפורט לעיל עולה בבירור כי רצוי שעורך דין המצוי בתחום הליכי הוצאה לפועל ידע להנחות חייב כיצד כדאי לו לנהוג מרגע קבלת אזהרה מההוצאה לפועל.

 

***אין לראות בכך פרסומת לעו"ד ו/או ייעוץ משפטי.