כך, הלכה למעשה מבטיח החוק את זכותו של רוכש הדירה מחד וזכות הקבלן מאידך. עוד לדוגמא, קובע חוק השכירות והשאילה, הוראות לעניין ערבויות בעסקאות מסוג זה. חוזי שכירות דירה למשל, עוקבים לחוק האמור ומציינים מהו העירבון והביטחונות המוטלים על השוכר להבטחת שלמות נכסו של המשכיר.


מהותם של ערבונות ובטחונות


ערבות היא התחייבותו של אדם לקיים את חיובו של אדם אחר. תחליף החיוב יוצר זכות לאדם שלישי, לפרוע את חובו מאת הערב , מקום שאינו יכול לפרוע אותו מן החייב. זכות זו, מייתרת במרבית המקרים את הצורך לפתוח בהליכי הוצאה לפועל על כל הכרוך בכך ומונעת את ההוצאות הניכרות שבפנייה לביהמ"ש וניהול הליך בערכאות שיפוטיות.


יודגש, כי אין הכרח לערבות מלאה. כלומר " הערבות יכולה שתהייה לחיוב כולו או מקצתו, קיים או עתיד לבוא, מותנה, קצוב או בלתי קצוב ". יחד עם זאת, ישנה חשיבות יתרה לקבלת ערבות על סכום החוב כולו . במידה ולא ניתן לנכס את הערבות לאדם אחר, יש לוודא מס' ערבים המשלימים אחד את השני לכדי ערבות מלאה ובהתאם להוראות הנקובות בחוק.


יצירת הערבות


יצירת ערבות מחייבת הסכם בין הערב לבין הנושה. ניתן ליצור ערבות בהתחייבותו של הערב אשר הומצאה לנושה. חשוב להדגיש, כי לשם מניעת בעיות עתידיות, יש לוודא הסכם ערבות כדין לרבות סוג העירבון המתאים, מגובה בשטרות ובמסמכים המתאימים, תוך פיקוח ובחינה של עו"ד המצוי בפרטי העסקה והשלכותיה העתידות לבוא.


חיובו של הערב


הערב חב בחובו של החייב כלפי הנושה. בנוסף ולשם הגנת זכויותיו של נושה המתקשה לגבות את החוב מן החייב, מוטלים על הערב תשלומים נוספים. מעבר לסכום החוב הראשוני, יישא הערב גם בריבית, הוצאות ודמי נזק שנתחייב בהם החייב ובלבד שאין כוונה משתמעת אחרת מן הערבות.


יתרונות נוספים לעניין אחריותו של הערב , עולים מן העובדה, כי הקטנת החוב על פי הסכם בין החייב לנושה או על פי ויתור של הנושה, פוטרת גם את הערב ואילו הגדלת החוב אינה משנה את אחריותו של הערב.


יתרון במקרים יוצאי דופן


קיומה של ערבות עשוי לסייע גם במקרים יוצאי דופן בהם לא ניתן לפנות אל החייב בדרישה לתשלום. כך למשל, במקרה בו ניתן נגד החייב צו כינוס נכסים או צו פירוק, מה שמקשה באופן משמעותי על פירעון החוב. כמו כן, כאשר מת החייב או נמצא מחוץ לישראל או שהדרישה לתשלום כרוכה בקשיים מיוחדים.


רצוי מאוד, לגבות כל עסקה פרטית או עסקית בקבלת ערבונות ובטחונות. סוג העירבון והקפדה על עריכתו כדין, ימנע הוצאות עתידיות מיותרות ופנייה לערכאות משפטיות. לכן, יש לפנות לעו"ד לשם קבלת ייעוץ מקצועי, כבר בשלב גיבוש העסקה, ההחלטה בדבר סוג העירבון והיקפו והבטחת זכויות הצדדים.