מהם שיקים ללא כיסוי?


המחאה (שיק) היא דרך תשלום נפוצה ביותר. לעיתים בשל שכיחותה של ההמחאה והדרך הקלה בהשגתה כמו גם היכולת לרשום עליה כל סכום לטובת כל מטרה מהווים עקב אכילס בשימושה, ופתח למסירת המחאות ללא כיסוי.

 

כיצד להיזהר מקבלת שיקים ללא כיסוי?


כאשר מתקבל בידכם שיק ישנם מספר סימנים שעלולים לעורר חשד שמדובר בשיק ללא כיסוי. כאשר אתם נתקלים בסימנים אלו כדאי לבצע בירור נוסף ולחשוב פעמיים לפני קבלת השיק, ואספקת השירות / מוצר / זכות תמורתו.


כך לדוגמא, שיק שלא מוטבעים בו הפרטים האישיים או שהמען שנרשם בו חסר או כאשר נראה שיש מרחק רב בין מגוריו של נותן השיק לבין הסניף בנק שבו מתנהל החשבון ממנו יפרע השיק – הדבר צריך לעורר בכם חשד שמא השיק יחזור.


דרך נוספת לבחינת מהימנות נותן השיק היא להתקשר למספר טלפון שניתן לכם, ולבדוק שהוא אכן של נותן השיק.


כמובן שככל שמדובר בשיק בעל סכום משמעותי יותר יש להקפיד על בחינתו באופן מדוקדק.


מהו הטיפול המשפטי המומלץ כאשר נתקבל שיק ללא כיסוי?


ראשית, מומלץ לגשת לבנק שבו הופקד השיק ולקבל ממנו חותמת שהשיק לא כובד. לאחר מכן, מומלץ לפנות למערכת ההוצאה לפועל, עם השיק החתום לטובת גביית החוב. אדם שההמחאה שנתן חזרה, יתכן ופועלים נגדו כמה נושים, במקרה זה, הזמן משחק תפקיד מפתח, ויש לראות כי תהיו ראשונים בתור לקבלת כספכם כדין.


כמו כן, לאחר פתיחת התיק בהוצאה לפועל ניתן לפעול נגד החייב במספר מישורים למשל: עיקול משכרות, הגבלות כמו- להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול נכסים לצורך מכירתם להחזרת החוב, וכדומה.


עם זאת, הדברים אינם כה פשוטים, והחייב יכול להגיש בקשת התנגדות, ולהעביר את הזירה לבית המשפט, שם, מדובר באופרה אחרת לגמרי, שעלולה להמשך זמן רב. מכך יתכן שניתן להגיע לפשרה עם נותן הצ'ק, ולראות בהסכמה כיצד הוא יפרע את חובו.


האם החוק מטיל סנקציה על אדם שרשם שיק ללא כיסוי?


אדם שביצע הונאה, ורשם שיק ללא כיסוי באופן מתכוון תוטל עליו סנקציה פלילית שעלולה להגיע לכדי שנה מאסר. כמו כן בית המשפט יהא רשאי להטיל עליו קנסות. כמו כן, ולאור חוק שיקים ללא כיסוי, אדם שרשם עשרה שיקים נטולי כיסוי חשבון הבנק שלו יוגבל, ולא יתאפשר לו לפתוח חשבון בנק ולבצע פעולות בנקאיות כאלו ואחרות במשך שנה.


גביית שיקים – סיוע משפטי


נסכם את דברינו, יש האומרים שפיקח יוצא ממצבים שחכם נמנע מלהיכנס אליהם. ובמקרנו החכם הוא אדם, שבחן את השיק ואת נותן השיק ושם ליבו לכל סימן מחשיד. הפיקח הוא אדם, שהשיק לא כובד כלפיו וכעת עליו לפעול במערכת ההוצאה לפועל כנגד נותן השיק.
פעולה חכמה היא התייעצות עם עו"ד מתחום ההוצאה לפועל אשר יוכל לנהל את התיק ולייצגכם מול לשכות ההוצאה לפועל על מנת לאפשר גבייה מהירה ונעימה של כספכם.