השאלות שעולות רבות הן, מה קורה במצב שבו בני הזוג מעוניינים להביא את הקשר ביניהם לכדי סיום; ומה לגבי נכסים שהביאו הצדדים לקשר; ומה לגבי ילדיהם המשותפים, האם הם גם זכאים לקבל מזונות מאת ההורה המשמורן? שאלות אלו ועוד עולות כדבר שבשגרה כאשר מבינים שני הצדדים כי הגיעה העת להיפרד. ללא ספק, מצב מעין זה הינו סבוך ומורכב וזוג שנקלע למצב מעין זה נתון לשיקול דעתו וחסדיו של בית המשפט.


עד כמה חשוב לערוך הסכם לחיים משותפים?


לפני כ-שלוש שנים ניתן פסק דין בעניינם של בנות זוג השייכות לקהילה ההומו- לסבית. במהלך חייהן המשותפים נולד לאחת מבנות הזוג בן בהפריה חוץ גופית אשר מאוחר יותר אובחן כסובל מאוטיזם. במסגרת התביעות שהוגשו, התבקש בית המשפט לתת את החלטתו בכל הקשור למזונות הקטין, הסדרי ראיה ורכוש.


בין בנות הזוג לא נערך הסכם לחיים משותפים ועל כן מצאו עצמן בנות הזוג מתכתשות בבתי המשפט ובמלחמה שהתנהלה כארבע שנים.


תביעת מזונות הקטין: בת הזוג טענה כי לידתו של הקטין הייתה מתוך רצון והסכמה משותפים. לעומת זאת בת הזוג האחרת טענה, כי היא לא הביאה את הקטין לעולם ולא הייתה מעורבת בכל הקשור להחלטות על הקטין ולכן אין כל מקום לחייב אותה בתשלום מזונות.


מכיוון שאנו עוסקים בזוגות ידועים בציבור הרי שלא ניתן לחייב את בת הזוג בתשלום מזונות הקטין מכוח החוק לתיקון דיני משפחה(מזונות), השתי"ט -1959. בפסק דין זה מצאה כב' השופטת אסתר ז'יטניצקי רקובר, לחייב את בת הזוג בתשלום מזונות מכוח חוק החוזים בהתאם לסעיף 23 אשר מגדיר כי חוזה יכול להיעשות בעל פה, בכתב או בכל דרך אחרת ואף על פי התנהגות הצדדים.


לאחר מאבקים ממושכים, הצליחה בת הזוג להרים את נטל ההוכחה והוכיחה כי בפועל שתיהן יחד היו אימהות לקטין וגידלוהו יחד.


דירת מגורי בנות הזוג: היות ומדובר בבנות זוג שהינן בבחינת ידועות בציבור ואינן נשואות זו לזו חלה עליהן חזקת השיתוף כלומר, נטל השכנוע מוטל על הטוען לשיתוף בנכסי בן זוגו. גם כאן, נאצלו בנות הזוג להוכיח כמה כל אחת השקיעה בנכס ומה החלק היחסי של כל אחת מהן בנפרד.


במסגרת פסק הדין דובר על נושאים רבים ואחרים כגון זכויות סוציאליות, אפוטרופסות על הקטין וכדומה, על מנת לא להיגרר למצבים מהסוג הזה, מומלץ לערוך מבעוד מועד הסכם לחיים משותפים אשר יעגן בתוכו את כל הסוגיות המהותיות כגון משמורת והסדרי הראייה, מזונות הילדים, מזונות אישה, מזונות משקמים, סוגיית חלוקת הרכוש, זכויות הסוציאליות ועוד.


משרדנו מתמחה במתן ייעוץ וליווי אישי בהליך משא ומתן טרם כריתת ההסכם כאשר להליך זה ואופן ניהולו חשיבות מכרעת על המשך חייהם המשותפים של בני הזוג, זכויותיהם ורווחתם הכלכלית.