צוואה הינה מסמך משפטי בו מורה אדם מה יעשו ברכושו ביום מן הימים שילך לעולמו, מדובר על מסמך משפטי שיהא בר תוקף במידה ויעשה בהתאם לקבוע בחוק הירושה.

 

בעצם כל אדם אשר בבעלותו רכוש ולא מעוניין כי רכושו יחולק מכל סיבה בהתאם למפורט בחוק הירושה כדאי שיערוך צוואה.

 

חוק הירושה קובע מספר סוגי צוואות

 

1. צוואה בכתב יד: ס' 19 לחוק הירושה, מסמך שבו אדם לוקח דף ומפרט את רצונו, על הכתב להיות בכתב ידו של המצווה, כאשר בסוף על המצווה לחתום בחתימת ידו וכן לרשום את תאריך עריכת הצוואה.

2. צוואה בעדים: ס' 20 לחוק הירושה, מסמך ערוך בכתב , אין צורך שזה יהיה בכתב ידו של המצווה, יש לציין תאריך ועל המצווה לחתום. הצוואה חייבת להיחתם בפני שני עדים לאחר שהמצווה הצהיר בפניהם את שכתוב בה, בסוף הצוואה לאחר חתימת המצווה יש להוסיף את האישור של העדים אשר מאשרים באותו מעמד בחתימת ידם את זה שהמצווה הצהיר בפניהם את האמור בצוואה ואף חתם בפניהם.

3. צוואה בפני רשות: סעיף 22 לחוק הירושה , סעיף זה קובע גופים מסוימים בו המצווה יכול לבוא בפניהם ולומר בעל פה את צוואתו.

4. צוואה בעל פה: ס' 23 לחוק הירושה מאפשר עריכת צוואה בעל פה רק בהתאם לנסיבות מסוימות הקבועות בחוק, לצורך עשיית צוואה שכזאת על המצווה להיות שכיב מרע, קרי עליו להיות על ערש דווי, בנוכחות שני עדים. על שני העדים לרשום מיד את הזיכרון של המצווה, לחתום בכתב ידם ולהפקיד את הזיכרון אצל הרשם לענייני ירושה בסמוך ככל ככל האפשר למתן הצוואה. חשוב לציין כי צוואת שכיב מרע תתקיים גם אם המצווה חשב שעומד מול פני המוות.

5. צוואה הדדית: סעיף 8א לחוק הירושה, לצורך עשיית צוואה שכזאת מומלץ להיוועץ עם עו"ד, וזאת כי צוואה שכזאת הינה בעלת השלכות משפטיות, יש צורך כי יינתן הסבר מעמיק בדבר רצון של אחד מבני הזוג לשנות את הצוואה לאחר מוות של אחד מבני הזוג ו/או שינוי עקב התחרטות.

 

 

 

אין האמור לעיל מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי, כל שימוש באמור לעיל הינו על אחריות המשתמש בלבד