חלוקת הרכוש בהליך הגירושין הוא אחד מהנושאים המורכבים ומעוררי המחלוקת בהליך, וזאת לאור ההשלכה הכלכלית עם פקיעת הנישואין.

בכל הנוגע לחלוקת הרכוש יש צורך להפריד בין בני זוג שנישאו לפני 01.01.1974 לבין בני זוג שנישאו לאחר מכן, קרי מועד הנישואין משפיע על החזקה המשפטית אותה יחילו על בני הזוג.

 

נישואין לפני 01.01.1974

 

על בני זוג אלו מחילים את חזקת שיתוף הנכסים. מדובר על חזקה שיוונית היוצאת מתוך נק' הנחה כי שני בני הזוג תורמים לרווחת המשפחה, מכאן גם אם הנכסים ו/או הזכויות הכלכליות למיניהם נרשמו על שמו של אחד מבני הזוג הם יהיו שייכים בחלקים שווים לשניהם.

 

נישואין לאחר 01.01.1974

 

בהנחה ובני הזוג לא ערכו ביניהם הסכם ממון יחול הסדר איזון המשאבים אשר קבוע בחוק יחסי ממון. הסדר זה קובע בסעיף 5 (א) כי לאחר פקיעת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי הזוג.

 

יחד עם זאת קבע חוק יחסי ממון סייגים בחלוקה לגבי נכסים מסוימים, כך לדוג' נכסים שהתקבלו בירושה ו/או במתנה.

 

נסיבות מיוחדות לחלוקה לא שווה בנישואין לאחר 01.01.1974 מכוח ס' 8(2) לחוק יחסי ממון:

 

בסעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון העניק המחוקק לביהמ"ש ו/או לביה"ד סמכות מיוחדת לקבוע שאיזון שווי הנכסים לא יהיה שווה בשווה בין הצדדים להליך הגירושין, אלא ע"פ יחס אחר שיקבע.

 

בתי המשפט לענייני משפחה בארץ דנו בכל הנוגע לנסיבות המיוחדות בחלוקה לא שיוונית, כך לדוג' בתמ"ש 18044-02-09 ע.י נ' פ.י כב' השופט ניצן סילמן פירט את הנסיבות המיוחדות המתוארות בפסיקה להחלת סעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון, כב' השופט אמר כי ישנם 3 סוגים עיקריים להחלה של הסעיף: יכולת הכלכלית של כל אחד מן הצדדים לאחר גירושיהם, נסיבות מיוחדות הקשורות בצבירת הנכסים על שם מי מבני הזוג, נסיבות הקשורות בהתנהגות מי מהצדדים.

 

סקירה משפטית מלמדת כי הפעלת שק"ד של ביהמ"ש לענייני משפחה ו/או ביה"ד הרבני בהחלה של סעיף 8 (2) לחוק יחסי ממון הינה לרוב במקרים של חלוקה ע"פ סעיף 5 (א) תביא לתוצאה בלתי צודקת בחלוקת הרכוש בין הצדדים.

 

חשוב לציין ולהדגיש כי ביהמ"ש העליון בבע"מ 638/04 ח.ר. נ' ר.ר. קבע כי " שימוש בסעיף 8(2) לחוק יחסי ממון יעשה במשורה ובמקרים חריגים ביותר".

 

מכאן על מנת לוודא חלוקה הוגנת ושמירה על הזכויות הכלכליות בהליך הגירושין חשוב לפנות לעו"ד מקצועי לגירושין.

 

אין האמור לעיל מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי, כל שימוש באמור לעיל הינו על אחריות המשתמש בלבד.